SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Bilgin Kocatürk
Bilgin Kocatürk
bilginkocaturk@hotmail.com
Otomobil Alımının Vergi Avantajları
Çok değerli okuyucularım;
 
Öncelikle hepinizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum.
 
Otomobiller ortaya çıkışından itibaren gelişmiş ülkelerde insan ve yük taşımacılığı konusunda ana ulaşım aracı olarak kendini kabul ettirmiştir. Otomotiv endüstrisi özellikle II. Dünya Savaşından sonra en etkili endüstri kollarından birisi haline gelmiştir. Dünya üzerinde 1907 yılında 250.000 olan otomobil sayısı, 1914’te 500.000’e ulaşmış savaşın ardından geçen otuz yıl içerisinde otomobil sayısı 300 milyona ulaşmıştır. 2015 yılında sadece Toyota firmasının yapmış olduğu otomobil satışı ise 10 milyonun üzerindedir. 
 
Otomobil sayısındaki artış beraberinde bu alanda faaliyette bulunan şirketlerin her geçen gün dünya pazarındaki paylarının daha da artmasına sebep olmuştur. Otomobilin tarihi her ne kadar buharın kullanılmasıyla başlasa da günümüzde çoğunlukla petrol türevleriyle birlikte kullanılmaktadır. Bu da beraberinde önlenemez bir şekilde çevre kirliliği meydana getirmektedir. Bunu önlemek için de otomobil şirketleri alternatif enerji kaynaklarına yönelmekte bu durumda otomobil endüstrisinin her geçen gün daha da büyümesine yol açmaktadır.
 
İnsanoğluna büyük yaşam kolaylıkları sağlayan otomobillerin sağladığı vergi avantajları ise bu yazımızın konusunu oluşturmaktadır.
Bilindiği üzere vergi mükelleflerinin elde etmiş oldukları gelirlerinden indirebilecekleri giderler 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 40. maddesinde belirlenmiştir. Bu maddenin 5. fıkrasında da açıkça belirtildiği üzere; “Kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dahil olan ve işte kullanılan taşıtların giderleri” safi kazancın tespitinde indirilmesi kabul edilir. Tabi burada en büyük kriter bu taşıtların kazancınızın elde edilmesi ve devam ettirilmesi ile ilgili olmasıdır.
Firmanıza bir otomobil aldığınızda ya da kiraladığınızda ne tür avantajlardan yararlandığınızı detaylandırmak gerekirse;
 
1- Aracın alım bedeli üzerinden hesaplanacak amortismanlar,
2- Aracın bakım masrafları,
3- Kiralık araçlar için ödenen kiralar,
4- Aracın benzin masrafları,
5- Aracınız için yaptırdığı kasko ve zorunlu trafik sigorta bedelleri.
 
Dikkat ederseniz araç alımındaki hesaplanan Özel Tüketim Vergisi ve KDV’nin durumunu net bir şekilde belirtmedim. Çünkü bu iki verginin ne şekilde kullanılacağı hem alınan aracın türü hem de ilgili kanunlardaki sınırlamalara göre değişiklik gösterebilmektedir. 
 
Binek araç olarak nitelenen yapısı itibarıyla, sürücüsü dahil en çok sekiz oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu araçların alımında yüklenilen KDV’nin Katma Değer Vergisi Kanununun 30/b maddesi gereği mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan vergiden indirilmesi mümkün değildir. 
 
Örneğin firmanızda çalışan bir pazarlama elemanına aldığınız Golf model bir aracın bedeli 70.000 TL ve KDV’ si 12.600 TL olsun, aracı aldığınız dönemdeki satışlarınız 100.000 TL ve KDV’ si 18.000 TL olsun. Bu dönemde aldığınız aracın KDV’sini satışlarınızdan hesapladığınız KDV’den düşemeyecek ve 18.000 TL KDV’yi vade tarihinde ödemek durumunda kalacaksınız. (Bu noktada sadece faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerin kiralanması ve çeşitli şekillerde işletilmesi olan mükelleflere bu işleri için alınan binek otomobillerin KDV’lerini indirim hakkı tanınmıştır.)
 
Peki bu 12.600 TL KDV ne olacak? Binek oto alımlarında yüklenilen KDV mükelleflerin kendi rızaları doğrultusunda ya aracın maliyetine eklenerek yıllar itibariyle amortismana tabi tutulacak ya da ilgili dönemde tamamı hasılattan düşülecektir. Bu uygulamaları seçme konusunda mükellefler serbest bırakılmıştır. 
 
Mükelleflerin binek oto alımları için geçerli olan yukarıdaki detaylandırmalarımız ticari araçlar için geçerli değildir. Ticari araç alımlarında ödenen KDV mükelleflerin satışlarından kaynaklanan KDV den düşülebilmektedir.
 
Uygulamada mükelleflerin karşılaştığı en büyük sorunlardan biri ticari ve binek araç ayrımının sağlıklı bir şekilde yapılamamasıdır. Araçların ruhsatlarında hususi ya da ticari yazması ilgili aracın niteliğini ve dolayısıyla KDV’nin indirim konusu yapılıp yapılamayacağını etkilememektedir. Özellikle Doblo, Fiorino ve Kangoo benzeri araçlar mükelleflerce ticari olarak nitelendirilmekte ve indirim konusu yapılan KDV’ler ile ilgili ilerleyen dönemlerde cezalara muhatap kalınmaktadır.  
 
Bu araçlara ilişkin KDV’nin indirilip indirilemeyeceği bu araçların binek otomobil sayılıp sayılmayacağı konusuna bağlıdır. Şöyle ki Gümrük Tarife Cetvelinin 87.03 G.T.İ.P. pozisyonunda yer almaları durumunda bu araçlar binek otomobil sayılmakta ve bu araçlar için ödenen KDV indirim konusu yapılamamaktadır. Aksine bu araçlar Gümrük Tarife Cetvelinin 87.03 pozisyonu dışında bir pozisyonda yer alması durumunda ise binek otomobil sayılmamakta dolayısıyla bu araçların alımlarında ödenen KDV indirim konusu yapılabilmektedir.
 
Mükelleflerin bu konuya sonradan cezai işlemlere muhatap olmamak adına dikkat etmeleri gerekmektedir.
 
Mübarek Ramazan ayının tüm insanlığa huzur, barış ve mutluluk getirmesini dilerim.
 
Günün Sözü:  Ağzımın tadı yoksa,  Hasta gibiysem,  Boğazımda düğümIeniyorsa IokmaIar, BuIuttan nem kapıyorsam, İnan hep güzeI gözIerinin hasretindendir...
 
Attila İlhan
 

 

Paylaş Tweet
980 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Coşkunöz Kalıp Makina AŞ, “Uluslararası Anahtar Teslim Proje Yönetimi” ile fark yaratıyor
Türkiye’deki en büyük otomotiv kalıbı üretim kapasitesine sahip olan Coşkunöz Kalıp Makina AŞ, otomotiv sektörüne 1983 yılından beri büyük ebatlı kalıplar üretiyor. Müşteri ana dil DEVAMI...
ISTMA (International Special Tooling & Machining Association)
ISTMA 15. Dünya Kalıpçılık Konferansını geçtiğimiz Haziran ayında gerçekleştirdi.  UKUB’un da üyesi olduğu ISTMA, yirmi ülkenin kalıpçılar birliklerinin küresel birliğini, bu bağlamd DEVAMI...
Arçelik, 10’uncu Kez Türkiye’nin En Sevilen Markası
Arçelik, MediaCat önderliğinde Ipsos tarafından gerçekleştirilen “Türkiye’nin Lovemark’ları” araştırmasında bu yıl da en sevilen beyaz eşya markası seçildi. 10 yıl üst üste bu DEVAMI...
SOLIDWORKS'den Beklenen 1 Alana 1 Bedava Kampanyası
DEVAMI...
Değişen Ve Gelişen İnsan Mı Teknoloji Mi
7. Ulusal Kalıpçılık Zirvesi Gerçekleştirildi Dünyamız Hızla Değişiyor, Sanayi Değişiyor, Her Şeyden Önemlisi İnsan Değişiyor. Gelişmiş ülkeler yaptıkları araştırmalarla, sürekli değişen ve geli DEVAMI...
Tezmaksan Akademi, Cnc Sektöründe Önce Öğretmenleri Eğitecek
Tezmaksan makine ve milli eğitim bakanlığı mesleki ve teknik eğitim genel müdürlüğü işbirliğine gitti. Bu kapsamda tezmaksan akademi’de eğitim alan öğrencilerin sertifikaları artık milli eğitim bakanlığı onaylı DEVAMI...
Oyak Renault’dan Yurtdışına İki Transfer Daha
Renault Grubu Tarafından Son Beş Yılda 200’E Yakın Beyaz Ve Mavi Yakalı Çalışanı Dünyadaki Çeşitli Yönetim Merkezleri Ve Üretim Tesislerinde Görevlendirilen Oyak Renault, Yalnızca Üretim Değil; İn DEVAMI...
Tekiş, Gebze Ticaret Odası Tarafından İhracatın Yeni Yıldızları 2017 Ödülüne Layık Görüldü
Tekiş, 2016’Da Ki İhracat Atağı İle 26 Temmuz 2017’De Gebze Ticaret Odası Tarafından Ramada Plaza İstanbul Asia Airport Otel’de Düzenlenen, Gümrük Ve Ticaret Bakanımız Sayın Bülent Tüfekçi Ve DEVAMI...
Redoks, Bebka Desteği Kapsamında Türk Savunma Sanayisine Proje Üretti
Redoks, Bebka Desteği İle Savunma Sanayiine Yönelik Yüksek Katma Değerli Ürün Üretme Kabiliyetlerinin Arttırılması Ve Altyapısının Geliştirilmesine Yönelik Yeni Bir Projeyi Hayata Geçirmenin Mutluluğunu Y DEVAMI...
Yerli Makine Üreticisi Dönüşerek Uzak Doğu Rekabet Ediyor
Plastik Sektörü Mamul Üretiminde Dünyada 6., Avrupa’da İkinci Sıradayken Plastik İşleme Makinelerinde Tablo Tersine  Dönüyor. Sektörün Büyüme İle Birlikte Artan Makine İhtiyacı B&u DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM