E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Can Komar
Can Komar
SteelTürk- NekSport Danışmanlık Genel Müdürlüğü
Otomotiv, Çelik ve Biraz da Siyaset
Çelik sektörünün tadı tuzu yok.
 
Ama bu sadece Türkiye’de böyle sanmayın. Tüm dünya pazarları bizimkine benzer sıkıntılar yaşıyor.  Bunun en başta gelen nedeni, çelik sektörüne yönelik taleplerde azalma olmasıdır.  Yani, küresel anlamda otomobile, beyaz – kahverengi – sarı eşyaya (*) olan talepte azalma olmuştur. Bu da rekabeti kızıştıran bir etki yapmaktadır.  Kızışan rekabet normal şartlar altında iseniz çok faydalıdır. Ama bugünkü gibi düşük taleple birlikte olur ise, bazı firmalar için ölümcül olabilir.  Şu anda yaşadıklarımız da işte bu kadar önemlidir.
 
Geçen hafta İtalyan Fiat otomobil fabrikasının başındaki arkadaş, Sinyor Marchionne bir konferansta yaptığı konuşmada, Avrupa Birliğini uyarmaya çalıştı. Özetle dedi ki: “Lütfen, tüm Avrupa ülkelerindeki otomobil fabrikalarını gözden geçirin ve kapasite fazlası olanları kapattırın. Eğer bu işi ülkelere bırakırsanız, kimse fabrika kapatmaz.” Aynı konferansta bulunan Peugeot-Citroen’in başındaki arkadaş Varin ise, “evet evet çok doğru” demiş.
 
Tabi, Volkswagen’in başındaki arkadaş geri kalır mı, hemen cevabı yapıştırmış, “Bay Marchionne ne derse desin, onun kendi görüşüdür.  Marchionne’nin rekabetçiliğini artırmak yerine suçu fazla kapasiteye atması yanlıştır” demiş. Çünkü Volkswagen geçen yıl satışlarını artıran tek üreticidir. Peugoet-Citroen’in satışları %8,8 düşerken, Fiat’ın satışları ise %12 düşmüştü.
 
Görüyor musunuz rekabeti.
 
Gelelim 2012’ye…
  
Mart ayında Fransa’da satılan araçların sayısında %23,5’lik bir düşüş oldu. Tüm çeyrek bazında bakarsanız %21,7 düştü.
 
İtalya’daki otomobil satışları ise Mart ayında %26,7 düşerken, tüm çeyrek bazında %20,9 düştü. Renault fabrikası ise Mart ayında %30 oranında devasa bir düşüş yaşadı.  
 
Avrupa, krizi çok ciddi bir biçimde yaşamaktadır.  
 
Gelelim çelik sektörüne
 
Mart ayının sonunda, İsviçre merkezli çelik üreticisi Duferco, Belçika’daki fabrikasını kapatmaya karar verdiğini ve 1000 kişiyi işten çıkartacağını duyurdu.
 
ArcelorMittal’de Avrupa’daki bazı fabrikalarını kapatma kararı aldı. Yine Mart ayı sonunda, Fransız demir-çelik işçileri doğu Fransa’dan Paris’e doğru 10 gün süren bir yürüyüşe geçtiler. İşten çıkartmaları ve devletin çelik sektörüne verdiği desteklerin azalmasını protesto ettiler.  
 
Vöstalpine’nin başında bulunan Wolfgang Eder Bey’in dediğine göre, Avrupa Çelik sektörünün 45 milyon tonluk bir fazla kapasitesi vardır ve bu kapasite kapatılmalıdır.
 
Gelelim Türkiye’ye
 
Çolakoğlu’nun Genel Müdürü Uğur Dalbeler Bey’in Reuters’e yapmış olduğu açıklamalara göre, Avrupa Birliğindeki sıkıntılar, Suriye’deki rahatsızlık ve İran’a yönelik yaptırımların sıkılaşması nedeni ile Türk Demir-Çelik sektörünün karlılığı çok düşecektir.  Türk çelik sektörü, uzun mamulde dünyanın en büyük ihracatçısıdır.  Ancak, Türkiye’nin geleneksel pazarları olan Avrupa, Kuzey Afrika ve Ortadoğu’daki talep azalmaları nedeni ile şimdi gözlerini daha uzaklardaki pazarlara çevirmek zorunda kalacaktır.
 
Dalbeler, “Avrupa, Türkiye’nin çok önemli bir ticaret ortağıdır ve biz Avrupa’daki yavaşlamayı çok yakından hissediyoruz” demiş.
 
Sac üreticilerinin durumu biraz daha karamsardır. Talep azalması yaşanırken, bir de kapasite artışlarının olması, durumun ciddiyetini daha da artırmaktadır. Üreticiler, fiyat düşüşlerine direnirken, tüccarlar nakite dönebilmek için fiyat kırmaktadırlar.  
 
Öyle ki, sac üreticilerinin fiyat konusunda hep birlikte direnç göstermeleri, maliyetlerde artık daha fazla inecek yer kalmadığını işaret etmektedir.  Ancak, öbür taraftan Çinli üreticilerin fiyatlarının bizimkilerin çok daha altında kaldığını da görebiliyoruz. Tabi, gümrük duvarları bizim üreticilerimizi dışarıdan gelen rekabete karşı korumaktadır.  
 
Buna rağmen, Türkiye’nin Ocak ve Şubat ayında ithal ettiği soğuk sac miktarı, bir önceki yılın aynı dönemine göre %40 artmış ve 114.000 ton olmuştur. 
 
Görüyor musunuz sıkıntının boyutunu.
 
Dönelim Avrupa’ya
 
Yunanistan uçurumun kenarında dolaşıyor. 100+130 milyar Euro’luk takviyelerin de yetmediği görülüyor.  Ne kadar dipsiz bir kuyudur ki bu, milyarları eritip duruyor. 100 milyar Euro’yu veriyorlar, kızgın saca damlamış su damlacığı gibi ‘cosss’ diye buharlaşıyor.
 
Almanya’nın tüm gayretine rağmen, Avrupa’nın genelinin Yunanistan’a bakışı olumsuza doğru gidiyor. Yunanistan, büyük miktarda ki borcun silinmesine rağmen temerrüde düşecek mi (borcunu ödeyemez duruma düşecek mi)? Yunanistan EURO’da kalabilecek mi? Yunanistan’da bir halk ayaklanması olabilir mi?  Hükümet devrilebilir mi?
 
İtalya’da durumlar kötü…  İspanya’da da adım adım kötüleşiyor. Almanya, bunların da yükünü çekebilir mi?  Yoksa havluyu atabilir mi?  Almanya, “ben artık oynamıyorum” der ise ne olur?
 
Gelelim bizim meşhur cari açığa
 
Hükümet, geçen hafta teşvik paketini açıkladı. Türkiye’de üretilmeyen ve ithal edilen ürünleri burada üretecek olanlara büyük teşvikler verilecek.  Bu geç kalmış bir önlemdir. Neden bugüne kadar yapılmadı bilmiyorum.  Elbette, cari açık büyüdükçe borçlanmak daha kolaydır. Sanırım, borçlanabilirken, hükümet zor yolu seçmedi.  
 
Amma velâkin, denizin bittiğini gören ekâbir hükümet erkânı, Nasrettin Hoca’nın hikayesini birden hatırladı ve geçen koyunların yünlerini toplamak için dikenli tellerin siparişini verdi. Umarız, teşviklerin uygulaması başarılı olur ve cari açığın daraltılmasına katkıda bulunur. Ancak, bütün bunların bugüne hiçbir faydası olmayacağını da yüksek sesle söylemek isterim.
 
İnşallah borçlanmaya devam edebilir de bir döviz krizi yaşamayız. 
 
Özetleyelim
 
Durumlar kötü arkadaşlar.  2008’de başlayan küresel sıkıntıların, 4 yıl sonra bile bitmediğini; hatta daha da ciddileşerek kötüleştiğini üzülerek görüyorum. Yukarıda soru işareti ile biten olasılıklar inşallah gerçekleşmez. Ama 2012 ve 2013’ün sıkıntılı geçeceğini görüyorum. Daha ötesini göremiyorum.
 
Paylaş Tweet Paylaş
1566 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Hoş Geldin 2014
Tüm okurlarımın yeni yılını kutluyorum.  Hepinize sağlık, mutluluk ve bol kazanç getiren işler diliyorum.  Gerçi diliyorum ama, işin ekonomik tarafında bir göz atm DEVAMI...
Çelik Sektörü Kökten Değişiyor
Türk Çelik Sektörü, uzun yıllar boyu uzun mamulde arz fazlasına; sac da ise arz eksikliğine sahipti.  O nedenle, inşaat demiri gibi uzun mamul üretenler talebi aşan DEVAMI...
Karlılık Düşük
Rusya’nın ikinci, dünyanın da on dokuzuncu en büyük çelik üreticisi Severstal’ın CEO’su bugünkü çelik sektörünü şu şekil DEVAMI...
Çelik Sektörü Kökten Değişiyor
Sanırım çelik sektöründe Mittal’in kim olduğunu bilmeyen yoktur. 1978 yılında Endonezya’da yıllık kapasitesi 35bin ton olan bir haddehaneyi satın alarak işe başlayan Hi DEVAMI...
Otomotiv Sanayi Nasıl Büyüyecek
Tarihçe   Otomotivin Türkiye’deki gelişimi 1960’lı yıllarda başlamıştır. Çok kısa ve başarısız bir “Devrim” otomobili deneyiminden sonra, esa DEVAMI...
Otomotiv 26 Yıl Geriye Kaydı
Artık tüm okuyucularım, yaşadığımız kriz konusunda kötümser düşündüğümü biliyor. Keşke şartlar daha farklı olsaydı ve krizin kara bulutları bir an önce DEVAMI...
Kriz Ne Zaman Bitecek?
Normal şartlar altında Eylül ayı ekonominin canlanma ayıdır. Yaz tatilinin rehavetinden çıkan üreticiler, yılsonuna kadar hedeflerini tutturabilmek amacı ile stoklarını tazelerler. DEVAMI...
Gelecek, Dünya, Türkiye ve Çelik
YİSAD’ın Başkanı Tuncay Sergen, çok saygı duyduğum, sektörün duayenlerinden bir kişidir. Sergen, çok doğru bir kararla, şu anda sektörü şiddetle ilgilendiren DEVAMI...
Otomotiv, Çelik ve Biraz da Siyaset
Çelik sektörünün tadı tuzu yok.   Ama bu sadece Türkiye’de böyle sanmayın. Tüm dünya pazarları bizimkine benzer sıkıntılar yaşıyor.  DEVAMI...
Piyasalar Düzeliyor
Üç sektöre, 2013 yılının nasıl geçeceği hakkında görüşlerini sordum.  Aldığım cevapları sizinle paylaşmak istiyorum.  Konuştuğum sektörler, Demir-&C DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Avrasya’nın Tek Kalite Kontrol Fuarı Kalite’24 Fuarı Geliyor!
09-12 Ekim 2024 tarihlerinde, İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleşecek olan "13. Kontrol, Otomotiv, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Test Ekipmanları, Metroloji ve Endüstriyel Yazılım Fuarı" için hazır mısınız?& DEVAMI...
Alınan Karar İhracat Rekabetçiliğinin Korunması Açısından Kritik Öneme Sahip!
Otomotiv Sanayii Derneği, “Türkiye-Birleşik Krallık Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komitesi’nin, Elektrikli Araçların Menşe Kurallarına İlişkin Geçiş Süreci Uzatma Kararı”nı değerlendirdi.  &nbs DEVAMI...
Dünyanın Önde Gelen İhtisas Fuarları Wire 2024 ve Tube 2024 15 - 19 Nisan 2024 Tarihinde Kapılarını Açacak
İklim değişikliğinden kaynak kıtlığına, enerji geçişinden fiber optik yayılmaya kadar – çözüm bekleyen pek çok zorluk var. Bu çözümler sadece tel, kablo ve boru endüstrileri sayesinde DEVAMI...
Mitsubishi Electric Türkiye Robot Yatırımları Zirvesi’nde Yenilikçi Otomasyon Çözümlerini Paylaştı
Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri, 20-23 Aralık tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleştirilen Robot Yatırımları Zirvesi ve Sergisi’nde yenilikçi otomasyon sistemlerini tanı DEVAMI...
Türkiye’de Yüzey Doku Mühendisliğinde İlke İmza Atıyor
voestalpine High Performance Metal Türkiye, ülkemizdeki ilk ve tek çelik, ısıl işlem, desen ve PVD kaplama sağlayıcısı konumunu her geçen gün güçlendiriyor. Şirket, Eschmann Textures markasıyla Tü DEVAMI...
Plastik Sektörü Geri Dönüşümde Küresel Güç Olmayı Hedefliyor
Doğrudan ve dolaylı 15 milyar dolarlık ihracatla, Türkiye’nin en fazla ihracat yapan sanayi kollarından biri olan plastik sektörü, geri dönüşümdeki pazar payını artırmayı hedefliyor. Geri dönüş&uu DEVAMI...
Makine İhracatı 2023’te Yüzde 11 Artışla 28 Milyar Doları Aştı
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından açıklanan konsolide verilere göre, 2023 yılı sonunda Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 28,1 milyar dolar oldu. Dünya makine i DEVAMI...
EFSİAD Genel Üye Toplantısını Gerçekleştirdi
5 Ocak 2024 tarihinde Crowne Plaza Oteli Kurtköy Pendik-İstanbul ‘da yoğun üye katılımıyla EFSİAD bir araya geldi. “Geleceğin yakıtı hidrojen ve Endüstriyel fırınlarda Kullanımı” konusunda Kanada’da yaşa DEVAMI...
Vega Makina’dan Yerli İmalat İçin 100 Milyon TL’lik Tesis Yatırımı Atağı
Tüm sektörlerde yer alan sanayi kuruluşlarına kaynak teknolojileri konusunda hizmet veren Vega Makina, yerli üretim hedefleri doğrultusunda 100 milyon TL yatırımla ilk tesisini kurmak için çalışmalara başladı. 2023 DEVAMI...
TOS+H Expo 2024 – 5. Türk İş Güvenliği ve Sağlığı İhtisas Fuarı – „İstanbul Sanayi Odası“ ile Başarılı İşbirliği Devam Ediyor
Başarılı geçen TOS+H Expo 2022’nin ardından Messe Düsseldorf ile yerel ortakları Tezulaş Fuar ve İstanbul Sanayi Odası (İSO) başarıya giden yolda ilerlemeye devam ediyor.     TOS+H Expo, 2 – 4 Mayıs 2024 ta DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM