SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
İhracatta Oluşturulacak İstikrarlı Yapı, Orta Gelir Tuzağından Kurtulmak İçin Tek Yol Olacak!

Türkiye gibi gelişmekte olan bir ülkede ar-ge eksikliği, üretim biçimi ve eski iş modellerinin bırakılamamasından dolayı, kişi başı milli gelirin belli bir seviyeye gelmesine rağmen gelişmiş ülke kategorisine ulaşılamaması, orta gelir tuzağına yol açıyor. Yrd. Doç. Dr. Aziz murat hatipağaoğlu,tayland, brezilya, malezya veya arjantin gibi  milli geliri belli bir çıtaya yükselemeden bu tuzağa yakalanmış ülkelerin  görülerek  önlem alınması konusuna parmak bastı. Hatipağaoğlu’na göre   ihracatta oluşturulacak istikrarlı yapı, orta gelir tuzağından kurtulmak için tek yol!

 

Uluslararası Para Fonu (IMF) üye olan ve olmayan ülkelerin ihracat verilerini inceleyerek 200 ülkenin baz alındığı  ve 800’den fazla ürünü kapsayan bir veri seti hazırlıyor. Bu veri seti ülkelerin ihracat çeşitliliğini ve ihracat kalitesini ölçen iki ayrı endeksten oluşuyor. Bu veri setinin yıllar içindeki gelişimine bakıldığında Türkiye’nin ihracat çeşitliliği açısından 1990’lardan bu yana gelişmiş ülkelere benzer bir ihracat çeşitliğine sahip olduğu görülüyor. İhracat çeşitliği endeksinin 2.38’in altında olması gerektiği belirlendiğinden Türkiye için 1990’da 2.12 olan endeksin, 2000 yılında 2.07 ve 2014’te ise 1.81’e indiği görülmekte. 2014 itibarıyla aynı endeks ABD için 1.72, Japonya için 2.12, Çin için 2.01, Almanya için 1.74, Hindistan için 2.16 ve Brezilya için 2.56’dır. Karşılaştırmalı olarak bakıldığında ülke ihracatının büyük ölçüde çeşitlendiği ve daha çok imalat sanayi ürünlerinin ihraç edildiği görülüyor. Bu durum ekonomik büyüme rakamlarının da yaklaşık son otuz yıldır ihracat çeşitliliğinden olumlu yönde etkilendiğini gösteriyor.   

 
Yrd. Doç Dr. Aziz Murat Hatipağaoğlu, burada üzerinde durulması gereken noktanın ihracat çeşitliliğinin inovasyon ve pazar çeşitliliği ile olan ilişkisi olduğunu belirtti. Yrd. Doç Dr. Hatipağaoğlu bu konuda yaptığı açıklamada şunlara dikkat çekti; “Ülkemiz 90’lı yıllardan bugüne sermaye yoğun ama orta-yüksek teknolojili ürünlerini ihraç eden ülke görünümünü sürdürmekte. Ancak aynı şekilde imalat sanayinin ithal ara malı ihtiyacı da artmakta ve Türkiye yine sermaye yoğun ve orta-yüksek teknolojili malları ithal etme durumunda.  Orta-yüksek teknolojili ürünler ihracatının genel ihracat içindeki payı yüzde 44-46 oranında. Net ihracat açısından değerlendirdiğimizde Türkiye’nin istenen ve beklenen gelişimi gösteremediği anlaşılmakta.  
 
Pazar çeşitliliği açısından Türkiye daha önceki dönemlerde de olduğu gibi halen ihracatının yaklaşık yüzde 47’sini Avrupa Birliği ülkelerine gerçekleştiriyor. . Diğer Avrupa ülkelerini de eklediğimizde, Avrupa’ya yapılan ihracatın, toplam ihracat içindeki payı yüzde 53’e ulaşıyor.  Afrika ülkelerinin payı yüzde7,4, tüm Amerika kıtasının payı yüzde 7,7, Yakın ve Orta Doğu ülkelerinin payı yüzde22,5 düzeyinde. Diğer Asya ülkelerinin payı ise yüzde 7,2’dir. Bu dağılım yaklaşık yirmi yıldır aynı oranlarda seyretmekte. Ayrıca komşu ve Çevre Ülkeler Stratejisi de istenen ve beklenen düzeyde bir ticaret hacmi oluşturmamış.  
 
Konu ihracat kalite endeksi açısından değerlendirildiğinde, ihracat çeşitliliği endeksinin aksine bir durumun gerçekleştiği görülüyor.  İhracat kalite endeksinin 1’in altında olması dünyadaki lider ülkeden uzaklaşmayı gösteriyor.. Maalesef Türkiye’nin ihracat kalite endeksi 1990’de 0.93 iken 2014’te ancak 0.95 düzeyine yükselmiş. 2014 itibarıyla aynı endeks ABD için 1.02, Japonya için 1.02, Çin için 0.95, Almanya için 1.02, Hindistan için 0.83 ve Brezilya için 0.84’tür. Karşılaştırmalı olarak bakıldığında Türkiye’nin ihracat kalitesi bağlamında maalesef istenen gelişmeyi gösteremediği anlaşılıyor.  
 
Sektör bağlamında ihracat çeşitliliğini gerçekleştiren Türkiye, inovasyon ve pazar çeşitliliği açısından potansiyelinin gerisinde kalmış ve bu durum ihracat kalite endeksine de yansımakta. Bu olumsuz ihracat yapısının acilen değiştirilmesi gerekiyor. İhracatın daha rekabetçi, yapısal olarak daha inovatif ve yüksek teknoloji ürünlerini ihraç edebilir bir hale kavuşması, ülkenin ekonomik büyümesinin, tüketim yerine yatırım, üretim ve ihracat kaynaklı olmasını sağlayacaktır. Böylece net ihracat artacak, katma değeri ve teknolojisi yüksek ürünleri üreten ve ihraç eden bir ülke olabileceğiz.  Türkiye, ancak bu şekilde orta gelir tuzağından kurtulabilecek ve yüksek gelir grubundaki ülkeler arasına dahil olacaktır. Önümüzdeki seçim bu açıdan da büyük önem taşıyor. Seçim döneminde önerilen ekonomi politikalarının ülkeyi yüksek gelir grubuna konumlandıracak şekilde oluşturulması ve millete sunulması hayati öneme haiz.” 
 
Paylaş Tweet
924 kez okundu
HABERLER
Form Şirketler Grubu ile Mitsubishi Heavy Industries Ortaklık Anlaşması İmzaladı: Klimada Türkiye ve Japonya’nın Öncü Firmaları Güçlerini Birleştirdi
Türkiye’de iklimlendirmenin öncü firmalarından Form Şirketler Grubu, Mitsubishi Heavy Industries ile ortaklık anlaşması imzaladı. Klima sektörüne yön verecek bu anl DEVAMI...
“Türkiye’nin KalDer’i” Vizyonu ile Yola Çıkan Yeni Yönetim’in Başkanı Otokoç Otomotiv Genel Müdürü Görgün Özdemir Oldu
KalDer’in Yeni Yönetim Kurulu; Kamu, Özel Sektör, Akademi Dünyası, KOBİ ile Sivil Toplum Kuruluşları’nın kaliteye gönül vermiş ve deneyimli temsilcilerinden o DEVAMI...
“İki Ülke Ticareti Daha Güçlü Bir Boyut Kazanacak”
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, Rusya’ya iş seyahati için gidecek olan Türk vatandaşları ve tır şoförlerine yönelik vize uygulamas DEVAMI...
Meslek Liseleri Ülkemiz İçin Çok Önemli
Bu sayımızda, Maktek fuarında TİAD tarafından “ALTIN  PERGEL”  yarışması gerçekleştirilmişti. Yarışmanın birincisi ASO TEKNİK KOLEJİ’nden Makine Alan Öğretmeni DEVAMI...
Dünya Alüminyum Folyo Pazarına Assan Alüminyum Başkanlık Edecek: GLAFRI’nin Küresel Başkanlığına İkinci Kez Göksal Güngör Seçildi
Assan Alüminyum Genel Müdürü Göksal Güngör, 2018 yılından bu yana yürüttüğü Global Alüminyum Folyo Üreticileri İnisiyatifi (GLAFRI) K&u DEVAMI...
Boğaziçi Üniversitesi ve MIT’den Elektrikli Araçlarda Pil Ömrünü Uzatacak Araştırma
Boğaziçi Üniversitesi ve MIT, iki kurumun araştırmacıları arasında iş birliği kurulmasını ve her yıl en az üç projenin finanse edilmesini öngören MISTI (Science and T DEVAMI...
Hannover Fairs Turkey Genel Müdürü Alexander Kühnel: “Enerji, elektrİk ve elektronik sektörleri WİN EURASIA’da buluşacak”
Industrial Energy Systems EURASIA, 2019’dan itibaren yenilenen ve geliştirilmiş konseptiyle hem katılımcıların hem de ziyaretçilerin WIN EURASIA deneyimlerine değer katacak. 360 derece im DEVAMI...
Sanayİ Sektöründe ‘Kadın’ın Önemi Masaya Yatırıldı
Takım Tezgahları Sanayici ve İşadamları Derneği (TİAD), TÜYAP Tüm Fuarcılık Yapım A.Ş. ve Marketing Türkiye işbirliğinde düzenlenen “Sanayide Üreten Kadınlar Buluşması&r DEVAMI...
Ömer Şahin Ganiyusufoğlu’na Çin’den Devlet Madalyası Verildi
Global şirketlerde uzun yıllar görev yapan Ömer Şahin Ganiyusufoğlu Çin’deki iş hayatına devam etmektedir. Çin’in Cumhuriyet Bayramı Kutlamaları çerçe DEVAMI...
ISH 2019: “Pop up my Bathroom” Renkler Dünyasına Dalıyor
Frankfurt’da düzenlenen uluslararası ISH lider fuarında deneysel showroom “Pop up my Bathroom” bir Trend Color Selection ile renkli banyo tasarımının geleceğine pencere aç DEVAMI...
MİB Başkanı Ahmet Özkayan: “Makinalar Tüketim Malı Değil, Üretimin Kendisidir”
Makine Sektörünün Büyük Buluşması MAKTEK Avrasya Başladı...   İş dünyasının en büyük buluşma noktalarından MAKTEK Avrasya Fuarı’nın açılış DEVAMI...
Formnext 2018 Yılında da Büyümeye Devam Ediyor
26 ülkeden yeni katılımcılar Formnext 2018, 550’den fazla katılımcısı, 36.000m2’den fazla alanı ve içerikleriyle öne çıkmaya devam ediyor. Katmanlı ve ileri DEVAMI...
Dünya Standartlarında Yerli Üretim : AZOT JENERATORÜ
Penta Mühendislik olarak yaklaşık on yıldır azot jeneratörü üretiyoruz. Ürünlerimizi kullanan müşterilerimizin memnuniyeti ve desteği ile büyümeye devam DEVAMI...
Kalıp İmalatında Optik Tarama Ölçüm Sistemlerinin Kullanımı
İmalat sanayimizin güzide firmaları arasında önemli bir yere sahip AKIM METAL, 44 sene önce çıktığı yolda emin adımlarla yürümektedir.   Vizyoner ve yen DEVAMI...
İTO’da Görev Başkan Avdagiç’te
İstanbul İş Dünyası Yeni Başkanını Seçti İTO’da Görev Başkan Avdagiç’te   • Türkiye’nin milli gelirinin yaklaşık 3’te bir DEVAMI...
Arçelik, 10’uncu Kez Türkiye’nin En Sevilen Markası
Arçelik, MediaCat önderliğinde Ipsos tarafından gerçekleştirilen “Türkiye’nin Lovemark’ları” araştırmasında bu yıl da en sevilen beyaz eşya markası s DEVAMI...
Herkes Bir Adım Geri Çekilmeli ve Sular Durulmalı
Taysad Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, Almanya’nın En Saygın Gazetelerinden Tagesspiegel’in Sorularını Yanıtladı. Alman Kamuoyuna Mesajlar Veren Kanca, “Hem Alman Hem De DEVAMI...
MEETING “UCIMU-SISTEMI PER PRODURRE” IN 2016 POSITIVE OUTCOME FOR THE ITALIAN MACHINE TOOL INDUSTRY IN 2017 A CONTINUOUS GROWTH
The orders of machine tools rose by 9.9% in the first six months of 2017.    +24.8% domestic orders; +5.6% foreign orders.   Massimo Carboniero, President of UCIMU: & DEVAMI...
KYOCERA, IFS’in IoT UyumluServis Yönetimi Çözümünü Tercih Etti
IFS, Nesnelerin İnterneti (IoT) uyumlu servis yönetimi uygulamasını 17 Avrupa ülkesindeki KYOCERA Doküman Çözümleri şirketleri bünyesinde bulut üzerinde uy DEVAMI...
A+A 2017: İnsan Değerlidir
17 – 20 Ekim Tarihleri Arasında Gündemi Kişisel Korunma Önlemleri, İşyeri Güvenliği Ve İşyerinde Sağlık Konuları Oluşturacak.   İş dünyası birçok a&cce DEVAMI...
8 MART DÜNYA EMEKÇİ KADINLAR GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN!
CİNSİYET EŞİTLİKÇİ BİR TOPLUM OLMA YOLUNDA İLERLEMEMİZ, YAŞAMI VAR EDEN KADINLARA ERKEKLERİN ENGEL OLMAMASI DİLEĞİ İLE  SEVGİLİ KADINLAR "DÜNYA EMEKÇİ KADINLAR G DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM