SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet
5385 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
IDC Üretim Teknolojileri Ödülleri Sahiplerini Buldu: Vestel’in İnovatif Çözümüne Teknoloji Ödülü
Vestel Elektronik, IDC Üretim Teknolojileri Ödülleri kapsamında ‘Big Data & Analytics’ dalında en iyi proje ödülüne layık görüldü. Ödül alan ‘Setup File Management&rsq DEVAMI...
Form Şirketler Grubu ile Mitsubishi Heavy Industries Ortaklık Anlaşması İmzaladı: Klimada Türkiye ve Japonya’nın Öncü Firmaları Güçlerini Birleştirdi
Türkiye’de iklimlendirmenin öncü firmalarından Form Şirketler Grubu, Mitsubishi Heavy Industries ile ortaklık anlaşması imzaladı. Klima sektörüne yön verecek bu anlaşma ile kurulacak yeni ortak girişimin adı DEVAMI...
“Türkiye’nin KalDer’i” Vizyonu ile Yola Çıkan Yeni Yönetim’in Başkanı Otokoç Otomotiv Genel Müdürü Görgün Özdemir Oldu
KalDer’in Yeni Yönetim Kurulu; Kamu, Özel Sektör, Akademi Dünyası, KOBİ ile Sivil Toplum Kuruluşları’nın kaliteye gönül vermiş ve deneyimli temsilcilerinden oluşuyor.    Gerçekleş DEVAMI...
Orta Doğu Pazarına Türk Plastik Sektörü Damgası
İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB), 5-8 Ocak 2019 tarihleri arasında Dubai’de düzenlenen ArabPlast 2019’un bu yıl dördüncü kez Türkiye milli katılım organizasyonunu g DEVAMI...
“Ramakkala Bildirim Sistemi” ile “Altın Eldiven”Coşkunöz Kalıp Makina’nın
Coşkunöz Kalıp Makina AŞ, Türk Metal Sanayicileri Sendikası’nın (MESS) düzenlediği MESS İş Sağlığı ve Güvenliği Yarışması’nda Altın Eldiven kategorisinde ödüle layık görüldü.   DEVAMI...
Bilim Virüsü Bursa’da Borçelik ve Buikad ile Yayılıyor
Borçelik; BUİKAD ile birlikte 28 meslek liseli öğrenciyi Bilim Virüsü’nün bilimsel merak ve düşünce programıyla buluşturdu.   Türkiye’nin en büyük galvanizli çeli DEVAMI...
“İki Ülke Ticareti Daha Güçlü Bir Boyut Kazanacak”
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, Rusya’ya iş seyahati için gidecek olan Türk vatandaşları ve tır şoförlerine yönelik vize uygulamasının Rusya Devlet Başkanı Putin'in onayı DEVAMI...
Pagev Başkanı Yavuz Eroğlu: Ağaca Bakarken Ormanı Görmüyoruz
Plastik poşetler Türkiye’deki çöpün sadece binde 4’ünü oluşturuyor.   Plastik torbalar son dönemde çevre tartışmalarının tam merkezinde yer alıyor. Yeni yıl ile birlikte üc DEVAMI...
SORALUCE, İşleme Prosesinin Verimliliğini ve Hassasiyetini Arttırmak İçin Çok İşlevli Çözümler Sunuyor
SORALUCE, tek bir makinede, frezeleme, tornalama ve taşlama işlemlerini gerçekleştirebilen yeni çözümler geliştiriyor.   Yeni üretim teknolojisi, tek bir makinede ve tek bir bağlamada, farklı boyut ve şek DEVAMI...
13. Türk Plastik Endüstrisi Kongresi’nde Sektörün Geleceği Konuşuldu: Dünya Plastik Sektörüne Yön Veren İsimler PAGEV Organizasyonu ile İstanbul’da Buluştu
Endüstri 4.0’ın ayak sesleri her geçen gün daha çok duyuluyor. Sanayide yaşanan dönüşümden en fazla etkilenen sektörlerin başında gelen plastik,  geleceğe inovatif ürünlerle hazır DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM