SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet
5594 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
TİAD’ın Yeni Başkanı Fatih Varlık Oldu
Türkiye takım tezgahları sektörü için itici güç görevi gören Takım Tezgahları Sanayici ve İş İnsanları Derneği’nin (TİAD) 20. Olağan Genel Kurul Toplantısı, geçtiğimiz günlerde İ DEVAMI...
Plastik Bilgi Günü 2019’un Türkiye Etkinliği Cadem Tarafından Gerçekleştirildi
Plastik Bilgi Günü 2019, plastik endüstrisi ve optik metroloji uzmanlarını bir araya getirdi. GOM tarafından 2019 yılı boyunca 30’dan fazla ülkede hayata geçirilecek uluslararası etkinliğin Türkiye&rsqu DEVAMI...
Ermaksan, Milli Olarak Ürettiği Fiber Sensörler (FBG) ile Stratejik bir Teknolojiyi daha Ülkemize Kazandırdı
‘Yenilikçi teknolojiler’ sloganıyla, Endüstri 4.0’a uygun akıllı ve ileri teknoloji çözümler geliştiren Ermaksan, dünyada sayılı firmanın ürettiği ve enerji, yapı, ulaştırma denizcili DEVAMI...
Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri Sahiplerini Buldu
Yalıtım Dergisi olarak 16.’sını düzenlediğimiz Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri (YSBÖ)’nde ödüller 7 Mayıs’ta Mercure Otel Altunizade’de düzenlenen Ödül Töre DEVAMI...
Ayhan Takım Çelik A.Ş. Yeni Adresinde Daha Güçlü…
1980 Yılından itibaren çelik ve takım çeliği sektöründe hizmet veren firmamız tecrübesi, kalitesi ve profesyonel kadrosu ile her geçen gün kendinden emin adımlarla ilerleyişini sürdürerek sekt& DEVAMI...
3D Teknolojisi ile Geleceği İnşa Ediyoruz…
Form Makina ve Gazi Ünv   tarafından düzenlenen “3. Katmanlı İmalat Teknolojileri Çalıştayı” (Additive Manufacturing Day)15 Nisan da, Gazi Ünv Rektörlük Binası Mimar Kemalettin Konferans Salonund DEVAMI...
IDC CIO Summit 2019 Sektör Profesyonellerini Bir Araya Getirdi: İnovasyon ve Dijitalleşmenin Önemi Konuşuldu
‘İnovasyon ve Otomasyon Çağı için Stratejik Yaklaşımlar’ temasıyla Türkiye’de bu yıl  10’uncu kez düzenlenen IDC CIO Summit, Antalya’da gerçekleştirildi. Türkiye’n DEVAMI...
UKUB 18. Olağan Mali Genel Kurul Toplantısını Gerçekleştirdi
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği’nin (UKUB) 18. olağan mali genel kurulunda Şamil Özoğul güven tazeledi. UKUB’un Allaaddin Bey Mah. Pazar Cad. Sera Plaza’daki merkezinde 19.04.2019 tarihinde yapılan genel kuruld DEVAMI...
Beyçelik Gestamp İnovalig İkincisi
Beyçelik Gestamp Türkiye’nin en kapsamlı ve kapsayıcı İnovasyon etkinliği, 7. Türkiye İnovasyon Haftası kapsamında düzenlenen İnovaLİG Ödül Töreni’nde “İnovasyon Organizasyonu ve Kü DEVAMI...
Siemens Türkiye’nin “Kariyerini Sahiplen Ekosistemi” HR Tech Leaders Etkinliğinde Tanıtıldı
Siemens Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Aslı Kunur, &NOW Business&Tech Week kapsamında gerçekleşen “HR Tech Leaders” etkinliğinde, dijital dönüşümün iş dünyasındaki etkil DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM