SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Verimlilik
Verimlilik tesadüfen olmaz.  Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur.
 - Paul J. Meyer
 
Verimlilik kavramı üretim işletmelerinin rekabetçiliğini etkileyen en hayati kavramlardan birisidir. Buna rağmen bu kavramın doğru anlaşılmadığını, başka kavramlarla karıştırıldığını ve uygun yöntemlerle ölçülmediğini gözlemlemekteyiz. Benden genç arkadaşların biraz merak edip araştırması için benden de eskilerin deyimiyle “ağyarını mani, efradını cami” bir tanım üzerinde olmaya çalışacağım.
 
Önce biraz ilgisiz kavramları ayıklayalım. Yapılan en büyük hata üretim miktarı arttıkça o işletmenin verimli olacağı yanılgısıdır.
Bu her zaman doğru değildir. Çünkü, yanlış pazarlar için yanlış ürünü üretmeye çalışan firmalar için ölçek ekonomisine yakalamak kedinin kuyruğunu kovalaması gibi bir şeydir. Daha da önemlisi, olması gereken standartlarla ve sektördeki rakiplerle kıyaslanmadıkça ya da geçmişteki bir zamana göre bugüne ait bir karşılaştırılma yapılmadıkça o işletmenin verimli olup olmadığı hakkında bir kanaate de ulaşamayız.
 
Tanım olarak verimlilik, bir üretim sürecinde, üretilen ürün ve hizmetlerle tüketilen kaynaklar arasındaki ilişkiye vurgu yapar. İşgücü, sermaye, malzeme ve enerji gibi girdilerle ne kadarlık bir çıktı (ürün veya hizmet) elde edilebileceğini gösterir. Bu tanımdan hareketle verimlilikle ilgili bilmemiz gereken ilk şey kaynakları doğru kullanmak, minimum girdiyle olabilecek maksimum çıktıyı elde etmektir. Birkaç dönüm tarlada buğday hasadı yapmak için biçerdöver alan bir çiftçi, ayda birkaç saat kullanacağı bir makineye yatırım yapan sanayici bu anlamda tamamen verimsizdir.
 
Öte yandan, bir işletmede yaratılan değerle verimlilik arasında çok yakın bir ilişki vardır. Yani, yüksek bir verimliliğe ulaşmak için operasyonel süreçlerin sonucunda meydana gelen ürün ve hizmetlere (çıktıya) bir değer katmak gerekir. 
 
Bir işletmede verimsizliğe neden olan faktörleri şöyle sıralayabiliriz;
• Üst yönetimin verimlilik ve toplam kalite konularını anlamaması, bu konuda gösterilen çabalara destek olmaması,
• Ürün tasarımının ve süreç yönetiminin çok yetersiz olması
• Tesis, makine ve ekipmanlara teknolojik bir yatırım yapabilecek sermayenin olmaması,
• Yetişmiş, güvenilir ve yetenekli işgücünün olmaması
• Çalışanların eğitimi için yetersiz bütçe ayrılması
• Finansal denetimlerin yapılmaması ve önlemlerin alınmaması
• Organizasyon içi iletişimin zayıf olması
• Çok kötü bir bilişim altyapısı ve veritabanı
• İş etiğinin olmaması
 
Verimlik ile İlgili Kavram Karmaşası
Verimlilikle karıştırılan kavramların başında etkinlik ve etkenlik gelir. Etkinlik bir “işi doğru yapmak” anlamına gelirken etkenlik ise “doğru işi yapmak” anlamında değerlendirilir. Etkinlik kapasite kullanımı gibi kaynakların kullanımı ile ilgilidir. Bir üretim işletmesi için de hedeflenen de bu değil midir? İstenen operasyonu yapmak için en az kaynağı kullanmak. Ancak bundan daha da önemlisi sayısallaştırılması zor bir kavram olan etkenliktir. Müşteri açısından yaratılan değeri gösteren etkenlik, sürecin en sonunda yer alan odaklanan pazarı ve müşteriyi gösterir.
 
Bu durumda bir işi doğru bir makineyle ve uygun süreçlerle yapıyor olmak da yetmez. Doğru işi buluyor olmak gerekir… doğru ürünü, doğru müşteriyi, doğru pazarı. Aksi halde bir servet ödediğimiz bir üretim tezgahı yanlış bir işi, yanlış bir fiyatla “çok verimli” bir şekilde üretiyor olabilir.
 
Verimlilik İçin Gerekli Unsurlar
Verimlilik için hedeflenecek birinci amaç işletmenin insan kaynağının niteliği ve bu niteliğin sürekli olarak geliştirilmesi olmalıdır. Okullar olabilecek en nitelikli öğrencileri yetiştirilmelidir. Firmalar en yüksek emek verimliliğine ulaşabilmek adına kendi alanlarında en iyileri işe alabilmeli, en yetenekli insanlarla çalışabilmeli ve gelişimleri için her türlü özveriyi gösterebilmelidir. Bu cesarete sahip olamayan bir firmanın sektöründe inovatif, yaratıcı ve global bir oyuncu olması imkansızdır. Kanımca bu durum önümüzdeki en büyük engeldir.
 
Diğer bir nokta ise işletmede akılcı stratejik hedeflerin konulması, bunların ölçülmesi ve sürekli iyileştirme prensibi içinde daima iyiye doğru geliştirilmesidir. Operasyonların ve süreçlerin ölçülmediği işletmelerde sorunların tanımının yapılması, problemlerin çözülmesi ve karar alınması oldukça zordur. “El terazi göz mizan” bir yaklaşım ise günümüzün nanoteknolojik iş dünyasının hassas dijital terazisinde doğru bir ölçüm yöntemi olmayacaktır.
 
Verimlilik ve Yüksek Kar
Temel olarak bir firmanın karlılığını artırmanın iki yolu vardır. Birincisi satışları ya da satış fiyatını artırmak ikincisiyse verimlilik yoluyla maliyetleri azaltmaktır.
 
Firmaların girdileri için tedarikçilerine ve çalışanlarına ne ödediği, çıktıları için müşterilerinden ne aldığı ulaşacağı kar marjını doğrudan etkiler. Verimliliği düşük bir firma tesadüfen dönemsel olarak büyük bir satış hacmine ulaşsa bile uzun vadede operasyonel süreçlerini iyileştirmedikçe yüksek karlılığını sürdüremez.
 
Ekonomik sınırların kalktığı bir dünyada bu kadar kapasite fazlası varken, firmalar kıyasıya bir rekabet ortamındayken ürününüzü satabilecek müşteriyi bulabilmek ve uygun fiyatı koruyabilmek çok da kolay değil. Bu durumda yüksek karlılık için geriye tek bir yol kalıyor; o da verimli olmak. Özellikle, belli bir üretim tecrübesine ve müşteri portföyüne sahip işletmeler için verimlilik konusu çok daha önemlidir. Yıllar içinde fiyatları erozyona uğramış, stratejik doğrultusunu kaybetmiş, hantal ve amaçsız firmaların silkelenerek doğru konulara odaklanması, “daha azla daha fazlayı nasıl yaparız” diye düşünerek gereksiz unsurlarını tırpanlanması gerekir.
 
Son söz: Yapılmaması gereken işleri yüksek bir verimlilikle
yapmak anlamsızdır.
Paylaş Tweet
1688 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
TİAD’ın Yeni Başkanı Fatih Varlık Oldu
Türkiye takım tezgahları sektörü için itici güç görevi gören Takım Tezgahları Sanayici ve İş İnsanları Derneği’nin (TİAD) 20. Olağan Genel Kurul Toplantısı, geçtiğimiz günlerde İ DEVAMI...
Plastik Bilgi Günü 2019’un Türkiye Etkinliği Cadem Tarafından Gerçekleştirildi
Plastik Bilgi Günü 2019, plastik endüstrisi ve optik metroloji uzmanlarını bir araya getirdi. GOM tarafından 2019 yılı boyunca 30’dan fazla ülkede hayata geçirilecek uluslararası etkinliğin Türkiye&rsqu DEVAMI...
Ermaksan, Milli Olarak Ürettiği Fiber Sensörler (FBG) ile Stratejik bir Teknolojiyi daha Ülkemize Kazandırdı
‘Yenilikçi teknolojiler’ sloganıyla, Endüstri 4.0’a uygun akıllı ve ileri teknoloji çözümler geliştiren Ermaksan, dünyada sayılı firmanın ürettiği ve enerji, yapı, ulaştırma denizcili DEVAMI...
Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri Sahiplerini Buldu
Yalıtım Dergisi olarak 16.’sını düzenlediğimiz Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri (YSBÖ)’nde ödüller 7 Mayıs’ta Mercure Otel Altunizade’de düzenlenen Ödül Töre DEVAMI...
Ayhan Takım Çelik A.Ş. Yeni Adresinde Daha Güçlü…
1980 Yılından itibaren çelik ve takım çeliği sektöründe hizmet veren firmamız tecrübesi, kalitesi ve profesyonel kadrosu ile her geçen gün kendinden emin adımlarla ilerleyişini sürdürerek sekt& DEVAMI...
3D Teknolojisi ile Geleceği İnşa Ediyoruz…
Form Makina ve Gazi Ünv   tarafından düzenlenen “3. Katmanlı İmalat Teknolojileri Çalıştayı” (Additive Manufacturing Day)15 Nisan da, Gazi Ünv Rektörlük Binası Mimar Kemalettin Konferans Salonund DEVAMI...
IDC CIO Summit 2019 Sektör Profesyonellerini Bir Araya Getirdi: İnovasyon ve Dijitalleşmenin Önemi Konuşuldu
‘İnovasyon ve Otomasyon Çağı için Stratejik Yaklaşımlar’ temasıyla Türkiye’de bu yıl  10’uncu kez düzenlenen IDC CIO Summit, Antalya’da gerçekleştirildi. Türkiye’n DEVAMI...
UKUB 18. Olağan Mali Genel Kurul Toplantısını Gerçekleştirdi
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği’nin (UKUB) 18. olağan mali genel kurulunda Şamil Özoğul güven tazeledi. UKUB’un Allaaddin Bey Mah. Pazar Cad. Sera Plaza’daki merkezinde 19.04.2019 tarihinde yapılan genel kuruld DEVAMI...
Beyçelik Gestamp İnovalig İkincisi
Beyçelik Gestamp Türkiye’nin en kapsamlı ve kapsayıcı İnovasyon etkinliği, 7. Türkiye İnovasyon Haftası kapsamında düzenlenen İnovaLİG Ödül Töreni’nde “İnovasyon Organizasyonu ve Kü DEVAMI...
Siemens Türkiye’nin “Kariyerini Sahiplen Ekosistemi” HR Tech Leaders Etkinliğinde Tanıtıldı
Siemens Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Aslı Kunur, &NOW Business&Tech Week kapsamında gerçekleşen “HR Tech Leaders” etkinliğinde, dijital dönüşümün iş dünyasındaki etkil DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM