E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Kesici Takım Malzemesi Seçiminin Kesici Takım Kaynaklı Hatalar Üzerindeki Etkisinin İncelenmesiGeri

Özet

 

Bu çalışmada takımlarda oluşan hatalar ve takım malzemesi seçiminin iş parçası üzerindeki etkisi incelenmiştir. Doğru seçilmiş bir takım ile üretimi gerçekleştirmenin firmalar açısından günümüz endüstrisindeki önemi belirlenmeye çalışılmıştır. Oluşan hatalar ve bunların iş parçası üzerindeki olumsuz etkisini minimuma indirmek için derlenen literatür bilgilerine yer verilmiştir.

 
Anahtar Kelimeler: Kesici Takım, Kesici Takım Malzeme Seçimi, Kesici Takım Hataları, Kesici Takım Ömrü
 
Abstract
 
In this study I have checked the effects of the material choice and the tools error on the workpiece. I have tried to specify the importance of choosing the right tool for the companies nowadays industry. Information complied from the literature are given about the the errors that occur and the negative impact of these errors on the workpiece.
 
Keywords: Cutting Tools,  Choice For Cutting Tools Material, Cutting Tools Error,  Life of Cutting Tools
 
1-Giriş
 
Günümüz endüstrisinde çelik parçalara istenilen son biçimlerin verilip kullanılabilir hale gelmeleri için uygulanan mekanik işlemlerin tamamı talaş kaldırmayı gerektirmektedir. Son yıllarda kesici takım malzemeleri ve takım tezgâhları geliştirilmiş, daha yüksek kesme hızları sağlanmış, kesici takımlar vasıtası ile tezgâhtaki operasyon süreleri kısaltılmış ve bunların neticesinde üretim artışı meydana gelmiştir. Meydana gelen bu artış talaş kaldırmayı daha önemli kılmış ve bunun neticesinde talaş kaldırmada kullanılan kesici takımlar önem kazanmıştır. 
 
Küreselleşen dünyada firmalar arası rekabet her geçen gün artmakta ve buna paralel olarak rekabet edebilmek gittikçe zorlaşmaktadır. Firmaların, faaliyet gösterdikleri sektörlerde rekabet edebilmeleri ve sektörlerindeki konumlarını koruyarak güçlenmeleri için ise en büyük engel, firmaların mali güçleridir. Hemen hemen bütün sektörlerde kullanılan "kesici takımlar" firma giderlerinin büyük bir bölümünü oluşturmakla kalmayıp, daimi bir gider kalemidir. Özellikle metal kesme ve şekillendirmede kesici takımda meydana gelen kırılma, aşınma, yanlış kullanım ve benzeri gibi durumlarda kesici takımların yenisi ile değiştirilmesi gerekmekte ve yapılan her kesici takım değişimi, direkt olarak maliyetlere etki etmektedir[1].
 
Talaş kaldırma işlemlerinde temel amaç, kesici takımın yüksek performansla istenilen özelliklerde, maksimum takım ömründe talaş kaldırabilmesidir[2].Takımın belirli bir aşınma miktarına veya tam aşınarak kesmemesine kadar geçen talaşlı işlem süresi takımın ömrü olarak tanımlanır. Çalışma sırasında çeşitli sebeplerle kesici takımlarda aşınmalar meydana geldiğinden, takım kesicilik özelliğini kaybeder[3]. Takım aşınması doğrudan işlenen parçanın kalitesini etkilediğinden dolayı, doğru parçayı üretmek kadar yapılacak iş için doğru takımı da seçmekte takım ömrü açısından önemlidir[1].  Kesici takım ömrü esas olarak iki kritere dayanır:
 
İş parçasının istenen tolerans sınırları içerisinde üretilmesi 
 
İş parçası yüzey kalitesinin istenen sınırlar içerisinde tutulması
 
Bir kesici takımın bu kriterleri sağlayamadığı andan itibaren kullanılabilirliği bitmiş olur. Yani kesici takım aşınma sonucu kullanım ömrünü tamamlamış olur. Takımda meydana gelen aşınma belirli bir zaman sonra kırılmaya sebep olmaktadır. Kesici takımın kırılması kendi maliyetinden çok ekonomik zararlar getirmektedir[1]. Uygulamalarda ve yapılan deneylerde kesici takımlarda kırılmanın iki şekilde meydana geldiği görülmüştür:
 
Takım ömrü serbest yüzey aşınması veya krater aşınmasına bağlı olarak yavaş yavaş sona ermektedir.
 
Aşınma belirli bir değere ulaştığında bir-iki saniye içerisinde serbest yüzey aşınması hızlı bir artış göstermekte, kesici kenar plastik deformasyona neden olmakta ve takım kırılmaktadır[4].
 
2-Kesici Takım Malzemesinin Seçimi
 
Kesici takımın malzemesinin doğru seçilmesi, kesici takım yüzeyine ihtiyaç duyuluyorsa yüzeylere kaplama yapılması kesici takımın ömrünü uzatacaktır. Çünkü iş parçası malzemeleri yumuşak, sert, sünek, gevrek, lif lif veya ufalanabilen cinsten olabilir[4]. Örneğin kaplamasız sementit karbür kesici takıma göre daha düşük tokluğa sahip kaplamalı sementit karbür takımların ömür olarak kaplamasız sementit karbür takımlara göre daha düşük olduğu ve kaplamalı kesici takım üzerinde aşırı yan kenar aşınması oluştuğu bilinmektedir[5,6]. Kesici uç malzemeleri aşağıdaki özelliklere sahip olmalıdır:
 
Basma ve eğilme mukavemeti ile yüksek sertlik değerlerine sahip olmalıdır.
 
Yüksek sıcaklıklara kadar kesici kenar mukavemeti ve dayanıklılığı
 
Kabuklanma ve difüzyona karşı az yatkınlık
 
Isı birikiminin önlenebilmesi için yüksek ısı iletim yeteneği
 
Takım üzerinde parçacık yapışmasını (kaynaklanma) önlemek için alçak ısı iletimi
 
Isıl genleşmenin kesici uç taşıyıcısıyla yaklaşık eşit olması ve bağlantıda (örneğin lehimde) gerilimlerin oluşmaması
 
Kolay işlenebilme
 
Düşük fiyat  
 
Açıkçası yukarıda sayılan gereksinmeler zaman zaman birbirleriyle ters düşmektedir ve bu yüzden takım seçimi her zaman duruma göre değerlendirme yapmayı gerektirmektedir. Bu nedenle kesici malzemeye olan istekler sınırlandırılmalıdır. Kesici takımlar belirli periyotlarda değiştirildiği için bu malzemelerin doğal olarak kolay üretilebilmeleri, bulunabilir olmaları ve pahalı olmamaları gerekir. Hemen hemen bütün talaşlı işlem operasyonlarında kesme hızı ve besleme miktarı takım malzemesinin kapasitesi tarafından belirlenmektedir. Kabul edilebilir bir takım ömrünün sağlanabilmesi için hız ve besleme değerlerinin yeterince düşük seviyelerde tutulması gerekir. Eğer buna uyulmaz ise değiştirme esnasında kaybedilen zaman yüksek kesme hızlarının kullanımı ile sağlanan verimliliği ortadan kaldırabilmektedir. Kesici bir takım metali o metalden daha sert olduğu için keser. Bir işlem için kesici takım seçimi takım malzemesi ve takım geometrisinin yanı sıra aşağıdaki faktörlerden de etkilenir.
 
İşlemin tipi (kaba, ince, sürekli, darbeli vs.)
 
İş parçasının şekli ve malzemesi (sertliği, mukavemeti, yüzeyi vs.)
 
Takım tezgâhı (güç, rijitlik, mekanizmalar, kesme hızı, ilerleme, bağlama sistemi vs.)
 
Kesme verileri (sıcaklık, kesici kenar gerilmeleri vs.)
 
Arzu edilen yüzey kalitesi
 
Genel rijitlik (kesici kenarın kesme kuvvetine dayanabilmesi için mukavemeti)
 
İşleme maliyetleri (takım ömrü, envanter, takım değiştirme sıklığı)
 
Kesici takım malzemelerinin daha yüksek ilerleme ve kesme hızlarında talaş kaldırmaları için önem taşıyan üç ana özelik vardır.
 
(WR) Aşınma direnci: Aşınmaya karşı direnme kabiliyeti.
 
(T) Tokluk: Kırılmaya karşı mukavemet.
 
(HH) Kızıl sertlik: yüksek sıcaklıklarda sertliği ve kimyasal kararlılığı koruma
 
Günümüz endüstrisinde çok çeşitli türde takım malzemeleri kullanılmaktadır. Bunlar özellikleri ve tarihsel gelişimleri göz önünde bulundurularak şu şekilde sınıflandırılabilir: 
  
Takım Çelikleri 
 
Karbonlu Takım Çelikleri 
 
Alaşımlı Takım Çelikleri 
 
Yağ Çelikleri 
 
Hava Çelikleri 
 
Hız Çelikleri 
 
Stellitler 
 
Sinterlenmiş Karbürler 
 
Seramik Kesici Uçlar 
 
Elmas ve Diğer Doğal ve Yapay Taşlar 
 
Zımpara Taşları 
 
3- Kesici Takımda Oluşan Hata Türleri
 
Kesici takımların talaşlı imalat sırasındaki aşınmasında, birçok aşınma mekanizması etkili olmaktadır. Şekil-1’ de kesici takımda meydana gelen hasar türleri, Şekil-2’de ise kesme bölgesinde hâkim olan aşınma mekanizmaları gösterilmiştir.
 
 
Başlıca üç tip takım aşınması vardır: 1-Serbest yüzey aşınması, 2-Krater aşınması, 3-Çentik aşınması.  Bu aşınma tipleri içerisinde en önemlisi, serbest yüzey aşınmasıdır. İkinci önemli aşınma türü ise krater aşınmasıdır. Şekil-3’ te tipik krater ve serbest yüzey aşınmaları şematik olarak gösterilmiştir. Şekilde kesikli çizgiler aşınmaya uğramış kesici ucun orijinal profilini vermektedir. Dolu çizgiler ise aşınmadan sonraki kesici uç profilini göstermektedir.
 
Serbest yüzey aşınması; Kesici takımın hem asıl kesme kenarında, hem de yardımcı kesme kenarında meydana gelir. Talaş kaldırma sırasında asıl kesme işlemi asıl kesme kenarında meydana gelir. Yardımcı kesme ucu bir nevi tıraşlama yaparak, iş parçasının boyut toleransını ve bitmiş yüzey kalitesini tayin eder. Şekil 4’te görülen asıl kesme kenarı aşınması büyük kesme kuvveti ve yüksek sıcaklık ile metalin kesilmesinden oluşur[3]. Kesme esnasında artan kesme hızı ile sıcaklık artar. Sıcaklığın artması; kesici uçtaki yığıntı talaşın sertliğini ve dayanımını düşürür ve devam eden kesme sürecinde talaş üzerine gelen gerilmelere dayanamayarak kesici uçtan uzaklaştırılır. Yüksek kesme hızlarında yüzey pürüzlülüğünün artması;  yüksek kesme hızlarında kesici takım ucunda meydana gelen küçük kırılmalarla (chipping) açıklanabilir[8].
 
 
Şekil-3’ te görülen asıl kesme kenarı aşınması büyük kesme kuvveti ve yüksek sıcaklık ile metal kesilmesinden oluşur. Şekil-4’ te ise; serbest yüzey aşınması, serbest yüzey ve asıl kesme köşesi görülmektedir. Sürtünme gerilmesinin yüksek olduğu, yapışma bölgesinde abrazif aşınma meydana gelerek kesici ucun talaş ile ilk temas noktasının biraz ötesinde kesici yüzeyde lokalize olarak dairesel ark şeklinde oyulmalar meydana gelir. Oluşan bu oyuklara krater (Şekil-5) adı verilir. 
 
 
Kesici ucun bir nevi ekstrüzyona uğrayan, kesilmiş parça yüzeyi ile temas eden serbest yüzeyinde sürtünme neticesinde aşınmalar meydana gelir. Talaş yüzeyinde deformasyon sertleşmesi veya oksit tabakası oluştuğu zaman sertlik artmaktadır. Bu sert kısım ile temas halinde yüksek sıcaklıklardaki kesme kenarında çentik adı verilen lokalize aşınmalar meydana gelir (Şekil-6). Çentik aşınmalarının talaş kaldırma özelliklerine etkisi azdır. Ancak oluşan çentik genellikle derin olduğundan bu noktada gerilme yığılması meydana gelir ve talaş kaldırmaya devam edersek takım ani kırılmaya uğrar.
 
Aşırı sıcaklık artışı ve kesme gerilmeleri talaş yüzeyinde zamanla bir kraterin oluşumuna sebep olur. Aşınma genellikle KT derinliğinin ölçümü veya kesme kenarına dik olarak kraterin kesit alanının ölçümü ile kantitatif bir şekilde değerlendirilebilir (Şekil-7). Krater aşınması, aşınma, adhezyon ve takiben takım malzemesinin frenlenmesi difüzyon veya ısı yumuşama ve plastik deformasyonun etkisi altında sürekli bir şekilde artarak devam eder.
 
Kesici takımda meydana gelen hasarlardan; kesme işlemi sırasında etkin olan aşınma mekanizmalarını dört ana grupta toplayabiliriz(Şekil-2)[7].1- Adhezif aşınma, 2- Abrazif aşınma, 3- Tabakalaşma aşınması, 4- Kimyasal aşınma (Difüzyon, elektrokimyasal ve kimyasal çözünme). Adhezif aşınma, takım yüzeyindeki malzeme ile işlenen parça sıcaklık ve yüklerin etkisi ile birbirine kaynar (soğuk kaynak). İlerlemenin devam etmesi nedeni ile de birbirlerinden koparak ayrılırlar. Bu sırada, takım yüzeyinden bir miktar malzemede koparak uzaklaşır. Bu tip aşınma, kesme bölgelerindeki sıcaklığın yüksek olmadığı düşük kesme hızlarında ve daha çok kesici ucun serbest yüzeyinde görülür [7](Şekil-2,4,6 ve 7).
 
 
Abrazif aşınma durumunda, işlenen malzemede takım malzemesinden daha sert malzemeler bulunabilir. Bu sert partiküllerin takım yüzeyi ile teması sonucu, takım yüzeyinde aşınma söz konusu olacaktır. Takımın sertliği, bu aşınmanın hızına önemli derecede etki etmektedir. Bu tip aşınmanın en çok görüldüğü bölge, takım ile işlenen parça arasındaki ilk temasın olduğu en uç noktadır (Şekil-2 ve Şekil-7)[7]. Bu olay çok yumuşak malzemelerin kesilmesi sırasında dahi görülür.[3]
 
Tabakalaşma aşınması halinde ise kesme sırasında takımda oluşan plastik deformasyon, takım yüzeyinde küçük çatlakların başlamasına ve büyümesine neden olur. Büyüyen bu çatlaklar sonucunda, takım yüzeyinden ince bir tabaka koparak yüzeyden ayrılır. Bu aşınma mekanizması, takım ile işlenen parça arasında ilk temasın olduğu uç kısımda yaygın olarak görülür.
 
Kimyasal aşınma, kesme işlemi sırasında takım yüzeyinde meydana gelen çok yüksek sıcaklıklar nedeniyle meydana gelir. Yüksek sıcaklıklarda gerek difüzyon mekanizması ve iyon transferi ile gerekse de bölgesel ergimeler sonucu meydana gelen aşınma ile takım yüzeyinden malzeme kaybı söz konusu olacaktır. Bu aşınma tipi daha çok talaş yüzeyinde görülmektedir ve bu yüzeyde krater oluşumuna neden olmaktadır. Kraterin büyümesi ise takımın bu bölgeden kırılmasına ve ucun da kırılmasına yol açmaktadır. Talaşlı imalat sırasında oluşan bu aşınma mekanizmalarının etkinliği, kesme hızına ve kesme işleminin sürekliliğine bağlıdır.
 
Yukarıda anlatılanlara göre takım hasarlarını meydana geliş şekline göre; 
 
1- Dereceli olarak yavaş yavaş takımda oluşan hasarlar,2- Ani kırılmalar şeklinde oluşan hasarlar olarak iki ana grupta sınıflandırabiliriz. Dereceli olarak yavaş yavaş takımda oluşan hasarlar Şekil-7’b de görüldüğü gibi iş parçası ile taban yüzeyi arasında meydana gelen taban yüzeyi aşınması (VB), Şekil-3 ve Şekil-4’ te görüldüğü gibi KT derinliğinde bir oyuk veya çentik çoğunlukla iş parçasının yüzeyine karşı sürtünme neticesinde takım burnunun parçaya dalan kısmında oluşan  burun aşınması, adhezyon, aşırı sıcaklık artışı ve kesme gerilmeleri ile talaş yüzeyinde zamanla oluşan krater aşınması,  aşınma sonucu kesici kenarların yuvarlak hale gelmesiyle oluşan kenarların yuvarlaklaştırılması, kesme bölgesinde oluşan ısıl yorulma kırılgan takımlarda kesici kenara paralel ve dik kenar çatlaklarına yol açmaktadır.
 
Ani kırılma ile oluşan takım hatalarında genelde kırılgan malzemelerden imal edilen takımlar ani kırılma riski taşırlar. Bu olaya özellikle seramik ve sinter karbür gibi kırılgan malzemelerden imal edilen kesici takımlarla gerçekleştirilen süreksiz kesme tipi operasyonlarda sıkça rastlanır.
 
4-Kesici Takım Ömrü
 
Bir kesici takımın ömrünü iş parçasının istenen tolerans sınırları içinde üretilmesi ve iş parçasının yüzey kalitesinin istenen sınırlar içinde tutulması belirlemektedir. Bir kesici takım bu iki kriteri sağlayamadığı zaman kullanım ömrünü tamamlamış olur.
 
Kesici takımlar talaş kaldırma esnasında sürekli olarak aşınmaya uğrarlar. Kesici takımın ömrü biterken, takımın aşınma hızı da artar. Bu safhada kesme kuvveti hızla artar, kesme bölgesinden çıkan seste ani artış olur ve iş parçasının yüzeyinde parlak halkalar oluşmaya başlar. Serbest yüzey aşınması en önemli aşınma türü olduğu için takım ömrü tespitinde en önemli kriteri oluşturmaktadır.
 
Bir kesici takımda serbest yüzey aşınmasının kesme süresi ile değişimi Şekil-8’ de şematik olarak gösterilmiştir. Aşınma hızının değişimine bağlı olarak üç safha tanımlanmıştır. Birincil aşınma, ikincil aşınma ve üçüncül aşınma safhası. Yeni bir kesici uç ile talaş kaldırmaya başlandığında kesici ucun serbest yüzeyinde hızlı bir aşınma meydana gelir. Bu safhaya birincil aşınma bölgesi denir. Bu safhada aşınma hızı kesme şartlarına ve iş parçasının sertliğine bağlıdır. Kesme hızı arttıkça aşınma hızı azalır ve iş parçasının sertliği arttıkça aşınma hızı azalır.
 
 
İkincil aşınma safhasında, aşınma hızı sabit kalır. Aşınma hızı birincil bölgeye göre daha yavaştır. Birçok endüstriyel uygulamalarda serbest yüzey aşınması 0,8 mm’ye ulaştığında kesici takım değiştirilir. Bu aşınma miktarı kesici ucun pratik ömrünün sonu olarak kabul edilmektedir. Çıkartılan kesici takım taşlanarak yeniden kullanılabilir. Üçüncül aşınma safhası olarak adlandırılan aşınmanın son safhasında ise aşınma hızı çok yüksektir. Kesici takımda fazla miktarda serbest yüzey aşınma sınırı 0,3 – 1,0 mm arasında değişir. Genellikle 1 mm aşınmadan sonra tornalamaya devam edilirse üçüncül aşınma safhasına girilir. 
 
Bütün şartlar sabit tutulurken sadece kesme hızı değiştirilerek takım ömrünün ölçümüne ait torna tezgâhında yapılan bir deneyde Şekil-9’ da da görüldüğü gibi kesici takım 120 m/dak kesme hızında 8 dakikalık kullanım ömrüne sahipken, 70 m/dak kesme hızında 53 dakikalık bir ömür ölçülmüştür[3].
 
 
Genel olarak kesme hızı ile takım ömrü arasında Taylor bağıntısı adı verilen aşağıdaki formül geçerlidir. 
 
V. Tk = C
 
Bu formülde; V kesme hızını, T kesici takım ömrünü, C ve k ise iş parçası ve kesici takıma bağlı sabitleri göstermektedir. Bu formül çok düşük ve çok yüksek kesme hızları hariç geçerli bir formüldür.
 
 
5- Sonuçlar
 
Takım ömrünün tespiti amacıyla çelikler üzerinde çok sayıdaki deneysel çalışmada elde edilen sonuçlar takım malzemesi ve prosese bakılmaksızın takım ömrü dağılımının genellikle normal logaritmik karakterde ve büyük standart sapmalara sahip olduğunu göstermektedir[1,2,9].
 
Birçok endüstriyel uygulamada takımın ömrü, asıl kesme kenarının aşınması ile biter.  Bu sırada yardımcı kesme kenarındaki serbest yüzey aşınması imalat toleranslarının sınırlarını aşacak boyuta henüz gelmemiştir[3]. 
 
İş parçası malzemesinin sertliğinin parça içinde bir noktadan diğer noktaya değişmesi, kesici takım malzemesindeki değişkenlik, geometri ve hazırlama şekli, takım tutucusu ve iş parçası bağlantısı ve diğer faktörlerden kaynaklanan titreşimler, iş parçası yüzey karakteristiklerinin değişimi, kullanılan soğutma sıvısının kimyasal etkisi, kesici takım hızı takım ömrünü doğrudan etkilemektedir.
 
Plastik deformasyon, gevrek kırılma ve kenar yontulması kesici takım aşınmasına katkıda bulunur. Kesici takım geometrisinin aşınma üzerinde etkin olduğu söylenebilir bu nedenle kesici takım geometrisinin değişimi aşınmayı arttırır. Gevrek kırılma, kesici takımın çalışması sırasında aniden kendini gösterir. Kesme hızı, takım tezgâhının devri, talaş kalınlığı takım ömrü üzerinde etkilidir, eğer kesme hızı düzgün ayarlanmamış, yüksek veya düşük devirde orantısız olarak talaş kaldırılıyorsa, oluşan aşırı kuvvetlerden dolayı kesici takım kırılır. 
 
Süresiz kesme işlemlerinde karşılaşılan ani ısınma ve soğuma söz konusu olduğundan takım malzemelerinin ısıl şok direnci yüksek olmalıdır. Bölgesel kaynaklanmaların önlenebilmesi için takımın iş parçasına yapışma eğilimi düşük olmalıdır. Bu gereksinimin aksine kararlı bir ikinci kesme zonu oluşturabilmek için yüksek yapışma karakteristiğine ihtiyaç vardır. Takım malzemesindeki bileşenlerin iş parçasına difüzyonu hızlı aşınmaya yol açar. Bu nedenle takım malzemesinin iş parçasında çözünürlüğü düşük olmalıdır.
 
KAYNAKLAR
 
[1] Sönmez Murat, Ertunç H.Metin, Karakuzu Cihan, “Kesici Takım Aşınma Durumunun Yapay Sinir Ağı Kullanılarak Belirlenmesi”, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Kocaeli(2006)
 
[2] Işık Yahya, “Talaşlı İmalatta On-Line Takım Durumu İzleme Yöntemleri”,  Uludağ Üniversitesi Mühendislik – Mimarlık Fakültesi Dergisi, Citt 9- Sayı 1/2004, Bursa (2004)
 
[3]  Arıduru Ali,  “Küresel Grafitli Dökme Demirlerde Talaş Kaldırma Kabiliyeti “ Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul (1995)
 
[4] Çeviri; Dinçmen Murat, “ Takımlar ve Takım Tezgâhları”, Karadeniz Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Karadeniz Üniversitesi Basımevi, Trabzon (1984)
 
[5] Nalbant Muammer, Altın Abdullah, Gökkaya Hasan, “İşleme Parametrelerinden Kesme Hızının Inconel 718 Super Alaşımının İşlenebilirliğine Etkisi”, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi Cilt 21, No:3/2006, Ankara (2006)
 
[6] Salman Serdar, Gündüz Oğuzhan, Oktar Faik, “ Katodik Vakum Ark Yöntemi İle Kaplanan ZrN Kaplamalara Pulse Bias Voltajının Etkisi”, Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, Sigma 2005/3, İstanbul (2005)
 
[7] Kayalı E.Sabri, Eruslu Niyazi, Urgen M., Taptik Y., Çimenoğlu H., “Hasar Analizi Seminer Notları”,  TMMOB Metalurji Mühendisleri Odası, İstanbul ( 07-11 Nisan 1997)
 
[8] Çiftçi İbrahim, “Östenitik Paslanmaz Çeliklerin İşlenmesinde Kesici Takım Kaplamasının ve Kesme Hızının Kesme Kuvvetleri ve Yüzey Pürüzlüğüne Etkisi” , Gazi Üniversitesi Müh. Mim. Fakültesi Dergisi, Cilt 20, No:2, Ankara(2005)
 
[9] Ateş S., Er A.O., Aslan E., Camuşçu N., “Sertleştirilmiş P20 Kalıp Çeliğinin Kübik Bor Nitrür Kesici Takımlarla Yüksek Hızlarda Frezelenmesi”, 12. Uluslar arası Makine Tasarım ve İmalat Kongresi 05-08 Eylül 2006, Kuşadası (2006)

 

Paylaş Tweet
2989 kez okundu
GÜNCEL YAZILAR
Çok Malzemeli Matkapların Avantajlarını Ortaya Çıkarmak
Çok yönlü delme, daha verimli üretimin anahtarını sunuyor.   Ocak 2025’te Dünya Ekonomik Forumu, Küresel Deniz Feneri Ağı’nın bir parçası ol DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Hasar Mekanizmaları
Dr Aziz Hatman / V’Steels - aziz.hatman@volkansteels.com   Metal enjeksiyon kalıplarında kalıp ömrünü belirleyen belli başlı hasar mekanizmalarının işleyişini kavradığımızd DEVAMI...
Borlama İşleminin Düşük Karbonlu Plastik Kalıp Çeliği Mikroyapısına ve Sertliğine Etkisi
Funda Gül Koç / Kocaeli Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü  Ece Simooğlu Sarı / Kocaeli Üniversitesi DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Yüzey İşlemleri ve Yapışma Problemi
Belgin Mert | Volkan Steels belgin.mert@volkansteels.com Dilek Serçeci | Volkan Steels dilek.serceci@volkansteels.com Yakup Zigaloğlu | Volkan Steels yakup.zigaloglu@volkansteels.com   Y DEVAMI...
Seçici Lazer Ergitme Yöntemi (SLM) ile Eklemeli İmalat
*Additive Manufacturing With Selective Laser Melting Method (Slm)   Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uu DEVAMI...
Saç Kalıp Sektöründe Geleceğe Yönelik Beklentiler
Dr. Gül Çiçek Zengin Bintaş    Giriş Kalıp sektörü, seri üretimin ayrılmaz bir parçası olarak kendini gösterir ve üretim süreç DEVAMI...
Sac Kalıp Sektöründe Dijital Teknolojilerin Kullanımı: Verimlilik Sağlayan Uygulama Örnekleri
Gül Çiçek Zengin Bintaş, Mubitek Tasarım Bilişim Makine San. Ve Tic. Ltd. Şti.   1. GİRİŞ Sac kalıp tasarımı imalat sanayinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Doğru ve etkili DEVAMI...
Polilaktik Asit (Pla) Plastik Filamentlerin 3D Eklemeli İmalat Uygulamalarında Kullanımı
Muzaffer ZEREN, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Şüheda ÖZEL, Kocaeli Üniversitesi FBE   &Ou DEVAMI...
Eklemeli İmalatta Eriyik Yığma Modelleme (FDM) Yöntemi İle Otomotiv Parçalarının Prototipleme Çalışması
Muzaffer ZEREN, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Neşe Çakıcı ALP, Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve Tas DEVAMI...
İki Farklı Kalınlığa Sahip Press Fit Terminallerinin Mekanik Özelliklerinin İncelenmesi*
Müge Erdoğan, Ezgi Az, Mert Onan, Ahmet Celal Topkaya Hatko A.Ş., Ar-Ge Merkezi, Avcılar-İstanbul *Investigation of Mechanical Properties for Two Different Thickness of Press Fit Terminals DEVAMI...
Fusion 360 Genel Kabiliyetler
DEVAMI...
Tasarımdan Üretime Verimli Yönetim
Dr. Gül Çiçek Zengin Bintaş, Endüstriyel Tasarımcı, Mubitek Ltd. Şti.- İnovasyon Müdürü Harun Öztürk, Bilgisayar Mühendisi, MUBİTEK Ltd. Şti. &nda DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Uygulamalarında Hasar Mekanizmaları ve Yüksek Performanslı Yeni Bir Kalıp Çeliği: SITHERM S361R
  M. Önder Yücel Akademi Metalurji - Genel Md.   Öncelikli olarak metal enjeksiyon kalıplarında oluşan hasarları özetlemek ve daha sonra yüksek performanslı yeni DEVAMI...
3 büyük Türk Firması, Birleşerek Alpha Metalurji Markasını Yarattı
Türkiye, elektrikli otomobil, savunma sanayi, beyaz eşya, havacılık sanayi gibi alanlarda dünya ile rekabet edebilecek konuma doğru ilerlerken; bu sektörlerde kullanılan malzemelerin ü DEVAMI...
Endüstriyel Seri Üretim Kalıp İmalatçı Firmaların Sanayi Üretimindeki Etkileri ve Kalıp Endüstrisinde Mikro ve Küçük İşletmelerin Önemi
Mak. Müh. Can OKATAN Can Okatan Endüstriyel Danışmanlık Mühendislik Kalıp San. ve Tic. Ltd. Şti.   Kalıp Nedir ? / Kalıpçı Nedir ? Arapça kālib (TDK &ndas DEVAMI...
Arge Merkezi Kurulum Süreçleri, Sürdürülebilirlikte Arge ve İnovasyonun Önemi*
Dr. Gökhan Başman,  A. Tolga Özbey gokhanbasman@kormetal.com,  tolgaozbey@kormetal.com  Kormetal San. Ve Tic. A.Ş., Arge Merkezi Müdürlüğü Ünivers DEVAMI...
Çekme Kalıbı Tij Mili Optimizasyonu ve Yeni Tasarım Yapısı
Fatih Yaylacı, Kadir Akcan, Gürkan Erol, Burak Gürler                                       &nb DEVAMI...
Plastik Enjeksiyonda Kalıp İçinde Meydana Gelen Birleşme İzlerini Ortadan Kaldıracak Bölgesel Isıtma Soğutma Teknolojisinin Geliştirilmesi*
Yazar: Ali GÜLER - MTN Kalıp  *The Development Of District Heating And Cooling Technology That Will Remove Integration Signs Occurring İn Mould İn The Plastic    DEVAMI...
Alüminyum İşlemede İyileştirmeler
Birden fazla takımdan ziyade tek bir frezeleme takımı ile alüminyum parçalarda işleme uygulaması gelişiyor.   Otomotiv sanayi ağırlık ikilemiyle karşı karşıya kalıyor. Ö DEVAMI...
DAHA YALIN ÜRETİME DOĞRU BİR ADIM
Sandvik Coromant Daha Hızlı Kurulum Değişiklikleri Daha Küçük Parti Üretimi Mümkün Kılıyor     Daha küçük partilerde ü DEVAMI...
Kalıpçılıkta ve Parça Üretiminde Lazer İle Isıl İşlem
Doğan ÖZDEN, Genel Müdür - Atlas CNC Makina Tic. Ltd. Şti.   Bu yazda sizlere Alman Alpha Laser Gmbh.  ve Alman Alotec Dresden Gmbh.  Firmaları tarafından DEVAMI...
Malzemelerde Yaşanan Devrim, Üretimin Geleceğini Şekillendiriyor
Sandvik Coromant Malzemeler konusundaki son eğilimleri izlemek çok önemli   Yeni malzemeler sayesinde mühendisler daha güçlü, tok, hafif ve yü DEVAMI...
Tasarım 4.0 / Bölüm 1
Mustafa BİNTAŞ, Uçak ve Makine Yük. Müh., MUBİTEK Kurucu Başkan Cengiz ÖZ, Makine Müh., MUBİTEK Teknik Müdür   İnsanoğlu var olduğu andan beri bir DEVAMI...
Autodesk in Tümleşik Analiz Çözümü ; Autodesk SimulationMechanical 2017
Tasarımcılar, mühendisler ve analistler   Doğru bir şekilde ürün davranışını tahmin etmek, tasarımları idealleştirmek ve imalattan önce mekanik simülasyon yolu DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıpları için Yeni Nesil Çelik: ISOTROP
Özgü Can Öksüz, Metalurji ve Malzeme Müh, Ekol Çelik, Ece Uçak, Malzeme Bilimi ve Mühendisi, As Çelik, Murat İnan, Metalurji ve Malzeme Müh., DEVAMI...
KALIP TEKNOLOJİLERİ ALSEKO LAZER KAYNAK
Öztürk GÖKGÜR, Alseko Enerji,  lazer@alsekoenerji.com.tr   Dünya pazarlarında ekonomik ama kaliteli ürün ve hizmetlerin rekabet şansını arttırdığı, y DEVAMI...
Ayhan Dere Ayhan Takım Çelik A.Ş. Genel Müdürü
Ayhan Dere Ayhan Takım Çelik A.Ş. Genel Müdürü   Üretim Projesi   Kendilerine özgü uygulama tipi ve gerekli kimyasal ve fiziksel &oum DEVAMI...
Plastik Parça Üretimi Sonrasında Görülen Et Kalınlık Problemlerinin Soğutma Prosesine Etkisi
Fahri İbişoğlu*, İrfan Kamaş*, Taner Karslıoğlu  FEKA Otomotiv Mamülleri San. ve Tic. A.Ş., Ar-ge Böl., BURSA   ÖZET   DEVAMI...
Yüzey Taşlama Sürecinde Kullanılan Alternatif Soğutma Sıvıları
Alternatıve Coolıng Fluıds Used For Surface Grındıng   Yrd. Doç. Dr. Senai YALÇINKAYA, syalcinkaya@marmara.edu.tr  Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakü DEVAMI...
Ayakkabı Taban Kalıbı Tasarımı Ve İmalat Aşamaları
  DEVAMI...
AUTODESK FUSION 360
Desita Yazılım, Tınaz KUBAT, tinaz@desita.com.tr Fusion 360 nedir?  Fusion 360, ürün geliştirmeye yönelik bulut tabanlı bir 3B CAD/CAM aracıdır. Autodesk, Fusion 360&rsq DEVAMI...
Çelik Seçiminiz Doğru Mu ?
Önder Tamşen, SteelTec Takım Çelikleri Satış Müdürü, Tamsen, Onder.Tamsen@steeltec-group.com   Kalıpçılık sektörü günden güne DEVAMI...
Cimatron Mold Design ve Die Design Yeni Özellikleri
Desita Yazılım, Tolgahan KÖROĞLU, tolgahan@desita.com.tr   Kalıp üreticilerinin karşılaştıkları farklı zorlukları karşılamak için tasarlanan, Kalıp Modül&uum DEVAMI...
SolidCAM SOLIDWORKS’E Entegre Full Parametrik CAM Yazılımı
Desita Yazılım  olarak yetkili satıcılığını yaptığımız SolidCAM, SolidWorks’e sorunsuz olarak ve SolidWorks modeline tam parametrik çalışan entegre bir yazılımdır.SolidWorks t DEVAMI...
CNC ile İmalat Yaparken Vericut ile Simülasyonun Önemi
Üçgen Yazılım, Cem ALPAY calpay@ucgenyazilim.com Ülkemizde havacılık ve savunma sanayinin gelişimini takiben çok eksenli CNC tezgahlarının önemi ve kullanımı d DEVAMI...
TEAMCENTER Rapid Start ile KOBİ’lerin PLM’e geçişi hızlanıyor
  Üçgen Yazılım, Cem ALPAY calpay@ucgenyazilim.com   PLM(Product Lifecycle Management) bir ürünün fikirden tasarıma, t DEVAMI...
ZW3D Yazılımı Veri Alışverişi Data Exchange
Grup Otomasyon, ALPER PEKEL alperp@grupotomasyon.com.tr ZW3D tasarımdan imalata kadar olan süreçleri yönetmenizi sağlayan entegre bir CAD/CAM çözümüd DEVAMI...
Enjeksiyon Kalıplarında Oyuklanma (Pitting) Yüzey Hasarı
  Y.Müh. Koray Arslan, koray.arslan@uddeholm.com.tr, Uddeholm Türkiye Y.Müh.Tuncay Turan, tuncay.turan@uddeholm.com.tr, Uddeholm Türkiye Dr. Aziz Hatman, a DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM
Yükleniyor...