SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet
6457 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Kalıp Sektörü ZİRVE ‘de Bir Araya Geldi
9 Eylül 2019 tarihinde, Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB) tarafından dokuzuncusu düzenlenen, “Yerli Kalıp, Güçlü Sanayi” temalı zirve, Gebze’de Otomotiv Yan Sanayii İhtisas Organize Sa DEVAMI...
A New Lease of Life For Your Machine
45,000 operating hours. This is how long - or even longer - a 15-year old cylindrical grinding machine is in use. Anything that does this much will wear, and this particularly shows itself in the geometry and precision. High time to give th DEVAMI...
EUROGUSS Seeks Emerging Talent
New alloys, digitalisation, additive manufacturing and electro-mobility are topics that are currently of great interest to the die casting industry. So it’s not surprising that there is a lot of research being done in these areas where in DEVAMI...
Coşkunöz Savunma ve Havacılık Yüzde 50 Büyüme Hedefliyor
Savunma-havacılık alanında yüklenici konumunda hizmet veren ve yerlileşme çalışmalarında büyük pay edinerek ihracat oranını artıran şirketler arasında bulunan Coşkunöz Savunma ve Havacılık, dünyanın neredeyse DEVAMI...
Focus On The Digital Factory Okuma Und Sandvik Coromant Present Digital Manufacturing Processes
Holistic process planning, connected solutions and production analyses: Digitalisation causes a staggering change in the manufacturing industry. The topic of a Lunch & Learn event held by Okuma, represented in Turkey by OTR Makina Sanay DEVAMI...
Wjx - Yeni Boyutlar ve Kesici Uç Kalitesi
Mitsubishi Materials, yakın zamanda piyasaya sürdüğü WJX serisi yüksek ilerleme freze kesicilerine 2 yeni boy ve yeni kesici uç kalitesi ekledi. WJX, çok çeşitli uygulamalarda kullanılabilirlik ve veriml DEVAMI...
Inauguration of GF Machining Solutions’ Innovative New Headquarters in Biel / Bienne, Switzerland
“This is by far the biggest plant for the machine tooling industry in Switzerland,” says Pascal Boillat, President, GF Machining Solutions. “Our ambition is to be the best, and with this new headquarter we have a fantastic DEVAMI...
BETAtec 90P ve DELTAtec 90P Frezeler
Boehlerit freze programının en yeni ürünü olan BETAtec 90P çok amaçlı kenar frezeleme takım sistemleri ile yüksek performansta kesme işlemi hedeflenmiştir. Çok amaçlı yüksek performansa s DEVAMI...
Gökmen Teknik Kyocera İstanbul Bayiliğini Netleştirdi…
35 yılı aşkın Türk sanayisine hizmet veren Gökmen Teknik bayiliğini yaptığı ürünlere ek olarak Kyocera’nın  İstanbul Avrupa yakası bayiliğini bünyesine Haziran 2015 tarihinde katmıştı.   Bu yıl iti DEVAMI...
Mısad, Ifhtse’nin Rusya’da Düzenlediği 26. Olağan Kongresine Katıldı
Dünya ısıl işlem ve yüzey işlemciler birliğinin (IFHTSE) düzenli olarak üye ülkelerde kongreler düzenlemektedir. 26. sını Rusya Moskava’da gerçekleştirdi. MISAD adına Yönetim kurulu üyesi DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM