SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet Paylaş
14057 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
MachineTotal.com (Benim Makinem) ve Machingo.com
Kuruculuğunu Semih Doğan’ın üstlendiği Tepro Makine A.Ş. 30 yılı aşkın süredir plastik sektöründe makine tedariki ve üretiminde faaliyet gösteren lider kuruluşlarından biridir. Tepro Makine A. Ş.  80 kiş DEVAMI...
Yaratıcı, Yenilikçi ve Sürdürülebilir AM İş Fikirleri İçin Bir Sıçrama Tahtası Olarak Formnext Start-up Challenge
Her yıl, eklemeli imalat endüstrisinde bir dizi yeni şirket ortaya çıkıyor. Formnext, bu start-up’lara daha köklü oyuncular arasında bir ses vermek için bu yıl 8. Formnext Start-up Challenge’ı düz DEVAMI...
Daimler Truck Üst Düzey Yöneticileri Sarıgözoğlu Aksaray Tesislerinde
Aksaray ilindeki ikinci yatırımı olan montaj fabrikasını bu yılın başında devreye alan Sarıgözoğlu A.Ş.’nin, Aksaray’daki tesislerini Daimler’in üst düzey yöneticileri geçtiğimiz günlerde ziya DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği, 2022’nin İlk 5 Aylık Verilerini Açıkladı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), 2022 yılının Ocak-Mayıs dönemi verilerini açıkladı. Bu kapsamda yılın ilk 5 ayında toplam üretim bir önceki senenin aynı dönemine göre yüzde 4 azalarak 513 bin 887 adet, otomo DEVAMI...
Türkiye Otomotiv Endüstrisi, 12. Aftermarket Konferansı’nda Buluştu!
Türkiye otomotiv endüstrisi, 12’nci kez düzenlenen Aftermarket Konferansı’nda buluştu. Etkinlikte; otomotiv endüstrisindeki dönüşümle beraber ortaya çıkan riskler ile fırsatlar, tedarik zi DEVAMI...
TOS+H Expo 2022, Türkiye’de İş Güvenliği ve Sağlığı Sektöründeki Lider Konumunu Kanıtladı
14 – 17 Mayıs 2022 tarihleri arasında 4.’sü düzenlenen Türkiye’nin önde gelen İş Güvenliği ve Sağlığı İhtisas Fuarı TOS+H Expo’da 9 farklı ülkeden 111 firma yer aldı. Kişisel korunma, iş g&u DEVAMI...
BHTS’2022 Katılımcıların Yoğun İlgisiyle Gerçekleştirildi!
İlk kez düzenlenen ve Isıl İşlem sektörü için önemli bir buluşma noktası olan Boğaziçi Uluslararası Isıl İşlem Sempozyumu 11-13 Mayıs tarihleri arasında İstanbul Sanayi Odası’nda büyük bir baş DEVAMI...
wire 2022 ve Tube 2022 İhtisas Fuarları Birkez Daha Messe Düsseldorf’da Gerçekleşiyor
Sektör uzmanlarının pandemi tarafından şiddetle test edilen sabrıyla, bekleyiş nihayet sona erdi. Tüm gözler artık geleceğe çevrilmiş durumda – çünkü tel, kablo ve boru sektörü nihayet 20 DEVAMI...
TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam: “Elektrikleşmenin Faz Farkından Doğacak Fırsatları Kovalamalıyız, Bu Koridoru İyi Kullanmamız Lazım”
Türkiye otomotiv tedarik sanayinin çatı kuruluşu Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği’nin (TAYSAD) 43. Olağan Genel Kurul toplantısı düzenlendi. Toplantının açılış konuşmasını yapan TAYSAD Yöne DEVAMI...
Schaeffler’den E-Mobiliteye Yönelik Yeni Rulman Çözümleri
Otomotiv ve endüstri sektörlerinin küresel çapta lider tedarikçilerinden Schaeffler, rulman alanını güçlendirmek için e-mobiliteye yönelik rulmanlar geliştiriyor. Schaeffler’in yenili DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM