E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet Paylaş
20687 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Geleceğin Sanayi ve Mühendislik Projeleri MAKİNA HANGAR’dan Çıkacak
Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi ile Hannover Fairs Turkey Fuarcılık A.Ş., sanayi ve mühendislik alanında öncü niteliğinde bir iş birliğine imza atarak MAKİNA HANGAR Mühendislik ve Teknoloji Merkezi&rsq DEVAMI...
Automechanika Istanbul 2024, Otomotiv Sektöründe Yaşanan Dönüşüme Odaklanacak
Otomotiv satış sonrası endüstrisinin Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bölgedeki en büyük ticaret platformu Automechanika Istanbul, 23 - 26 Mayıs 2024 tarihleri arasında İstanbul TÜYAP Fuar ve Kongre DEVAMI...
Makine İhracatı İlk Çeyrekte 6,9 Milyar Dolar
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından paylaşılan makine imalat sanayi konsolide verilerine göre, yılın ilk çeyreğinde Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 6,9 milyar dolar DEVAMI...
Savunma, Havacılık ve Uzay Sektörlerinin Dijital Platformu DAMISE, İhracata Katkı Sağlıyor
Savunma havacılık, uzay ve denizcilik sektörlerinde faaliyet gösteren firmalara yönelik hayata geçirilen “DAMISE” hem dijital bir pazaryeri hem arama motoru hem de dijital ihracat süreçlerinin y&o DEVAMI...
MİB Başkanı Emre Gencer: Reform Alanlarında Daha Hızlı Hareket Etmeliyiz
Makina İmalatçıları Birliği’nin (MİB) geleneksel iftar yemeğinde konuşan MİB Başkanı S. Emre Gencer, sektörün beklentilerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Makina sektöründe dünya ticar DEVAMI...
Adöksan 4. Fabrikası Açıldı: Alüminyum Döküm Sektöründe Yeni Bir Dönem Başlıyor
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Sektörü’nün öncü firmalarından biri olan Adöksan, 11.000 m2 kapalı alana sahip 4. fabrikasının açılış törenini ger&cced DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Döküm Sektörünün Öncü Firması ADÖKSAN’a Bir Ödül Daha
Sanayide kadın girişimci olarak İhracatın Metalik Yıldızı 1.lik ödülü ADÖKSAN CEO ve Genel Müdürü AJDA ŞENER’ in oldu.   ADÖKSAN 2023 yılında gösterdiği üstün ihracat perform DEVAMI...
Plastik Sektörü Yıla Hızlı Başladı
Plastik sektörünün 2024 yılına hızlı bir giriş yaptığını ve ihracatını artırdığını dile getiren Plastik Sanayicileri Federasyonu (PLASFED) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, “Yılın ilk iki ayında sektör DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği 2024’ün İlk İki Aylık Verilerini Açıkladı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk iki aylık verilerini açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 8 artarak 241 bin 861 adet olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı d DEVAMI...
ESET Liderliğini Pekiştirdi
Dijital güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, IDC MarketScape’te Lider seçilerek büyük bir başarıya imza attı. ESET aynı zamanda, iki IDC MarketScape raporunda da Büyük Oyuncu olarak kabul edildi DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM