SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet Paylaş
9403 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Boğaziçi Üniversitesi ve TÜBİTAK Dijital Dönüşüm İçin Güçlerini Birleştiriyor
Boğaziçi Üniversitesi Endüstri 4.0 Platformu tarafından geliştirilen “D3A Dijital Dönüşüm Değerlendirme Aracı”, TÜBİTAK TÜSSİDE (Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü) ar DEVAMI...
Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye’ye Çevre Ödülü
Çevreye duyarlı yöntem ve teknolojilerle üretim faaliyetlerini sürdüren Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye, başarılarına bir yenisini daha ekledi. Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye, Kocaeli Sanayi Odası tarafın DEVAMI...
Siber Suçlulara Fidye Ödeyen Şirketlere Ceza
Fidye yazılımı saldırıları, son yıllarda siber suçluların en gözde para kazanma yollarından birine dönüştü. Ancak ABD Hazine Bakanlığı, şaşırtıcı bir duyuru yaparak, verilerini geri alabilmek için siber su& DEVAMI...
Güvenal Kalıp 23. Seminerini Samsun 19 Mayıs Üniv. Yeşilyurt Demir Çelik M.Y.O da Gerçekleştirdi
Bilgi Paylaştıkça Değer Kazanır’’ sloganı altında,Tüm Dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi  gölgesinde, Sosyal mesafe ve hijyen şartlarına özen göstererek Güvenal Kalıp firmasın DEVAMI...
Güvenal Kalıp 24. Seminerini Fatih Kadırga Anadolu Teknik ve End. Meslek Lisesinde Gerçekleştirdi
Yaklaşık 3 yıl önce  ‘’Bilgi Paylaştıkça Değer Kazanır ’’  sloganı ile çıktığımız paylaşım / tanıtım yolunda 24. durağımız Fatih Kadırga Anadolu Teknik ve End. Meslek Lisesi oldu.  DEVAMI...
İkitelli OSB’den, Pandemiye Rağmen Sanayiciye Büyük Destek
İkitelli OSB 2020 yılının ilk 8 ayında sanayicilere toplamda 10.834.240 TL tasarruf sağladı.   Türkiye ihracatına en büyük katma değeri sağlayan en eski ve en büyük organize sanayi bölgesi İkitelli Organ DEVAMI...
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB) Geleceğe Yönelik Eğitim ile İlgili Çalışmalara Devam Ediyor
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB)adına Şahan Ecin olarak İTO Başkanı  Şekib Avdagiç ve Marmara Üniversitesi Rektörü Prof.  Dr. Erol Özvar  ile üniversite & sanayi  işbirliği geliştirme konular DEVAMI...
WWX400 - Takma Uçlu Freze Kesicileri
Mitsubishi Materials, geniş aralıkda yüksek performanslı takımlarına çok yönlü değiştirilebilir kesici uçlu frezeleme takımlarını ekledi. Yeni WWX400, yüzey, köşe ve kopyalama uygulamaları için DEVAMI...
Yıldız Kalıp A.Ş 50. Yılında “Ford Otosan Altın Yıldız” Ödülüne Bir kez Daha Hak Kazandı
50 yılı aşkın süredir üstün başarısı ile otomotiv tedarik sanayi sektöründe yurtiçi ve yurtdışı projelerde yer alan Yıldız Kalıp, Ford Otosan tarafından düzenlenen 2020 yılı İmalatçılar Zirvesi&rs DEVAMI...
Boehlerit Türkiye’ye Çevre Ödülü
Kocaeli Sanayi Odası 26.  Şahabettin Bilgisu Çevre Ödülleri, Kocaeli Kongre Merkezinde düzenlenen törenle sahiplerini buldu. Pek çok firmanın başvuruda bulunduğu 26. Şahabettin Bilgisu Çevre &Ou DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM