E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet Paylaş
26765 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
ZF, Öncü ve Çevreci ‘Yeniden Üretim’ Modeli REMAN ile Döngüsel Ekonomiye Katkıda Bulunuyor
ZF, REMAN iş modeli ile otomotiv endüstrisi için birçok bileşenin endüstriyel ölçekte yeniden üretimini gerçekleştiriyor. Türkiye’deki tesisinde de şanzıman, aks ve kaliperlerin yenid DEVAMI...
Hexagon 3D Systems’ın Geomagic Yazılım Paketlerini Portföyüne Kattı
Hexagon, 3D Systems’ın Geomagic yazılım paketlerini satın alarak 3D tarama ve modelleme alanında çıtasını daha da yükseltti. Bu stratejik hamle ile yenilikçi teknolojilerini ve Geomagic’in çok yönl&uum DEVAMI...
TAYSAD 2024 Yılının Son Üye Toplantısını Gerçekleştirdi!
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği TAYSAD, yılın son Üye Toplantısı’nı gerçekleştirdi. Yoğun bir katılıma sahne olan organizasyon kapsamında, 2024 yılında TAYSAD’a katılan şirketlere yeni üye serti DEVAMI...
2025’te Teknolojide Yapay Zeka Devrimi
Yapay zeka (AI) teknolojilerindeki hızlı gelişim işletmeleri köklü bir değişim sürecine hazırlıyor. Teknoloji liderleri için 2025 öngörülerini paylaşan Dell Technologies Türkiye ve eCIS  Genel M& DEVAMI...
Endüstriyel Dönüşümün Yeni Rotası WIN EURASIA 2025’te Belirlenecek
Avrasya Bölgesi’nin lider endüstri fuarı olarak 30 yıldır imalat sanayinin rotasını çizen WIN EURASIA Otomasyon ve Makine Teknolojileri Fuarı, 2025 yılında “Odağımız Otomasyon“ konseptiyle Türkiye&rsquo DEVAMI...
PLASFED Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz: “Küresel Piyasalar, 2025 Yılına Yüksek Risk ve Belirsizliklerle Giriyor”
Plastik Sanayicileri Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, ekonomik beklentiler açısından 2024 yılının hem dünya hem de Türkiye açısından oldukça zor bir yıl olarak hatırlanacağını söyl DEVAMI...
FANUC, Lojistik Operasyonlarda Yüksek Hız ve Hassasiyete Yeni Standart Getiriyor
CNC kontrolör, robot ve makinelerin geliştirilmesindeki yenilikçi hamleleriyle otomasyon endüstrisine yön veren FANUC, yüksek hız ve taşıma kapasitesine sahip paletleme robotlarıyla lojistik operasyonlarda verimlili DEVAMI...
HANNOVER MESSE 2025 Yapay Zeka ile Otomasyonda Yeni Bir Çağ Başlatıyor
HANNOVER MESSE 2025 Fuarında 15 salonda, dünyanın dört bir yanından gelen şirketler, en son teknolojilerin, bileşenlerin, entegre Endüstri 4.0 çözümlerinin ve yapay zekanın, küresel rekabette avantaj sağla DEVAMI...
Tekerlekli Bilgisayarlarda Gizlilik ve Güvenlik Tehlikeleri
Otomobiller gün geçtikçe tekerlekli bilgisayarlar haline dönüşüyor.  Günümüzün teknolojik harikaları olan modern otomobiller, bilgi-eğlence sistemlerinden akıllı bağlantı seçen DEVAMI...
Anadolu Isuzu, BIST Sürdürülebilirlik Endeksi’nde
Sürdürülebilirlik alanında uzun yıllardır öncü çalışmalar gerçekleştiren ve 2022 yılında hayata geçirdiği “Yarınlara Dönüşüyoruz” stratejisiyle bu çalışmalarını y DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM