SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet Paylaş
10812 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Hyundai, Türk Ortağından Hisselerini Satın Alıyor
Hyundai Assan’ın çoğunluk hissesi Hyundai Motor Company’ye geçiyor.  Hyundai Motor Company, dün Rekabet Kurumuna yapılan başvuru ile ilgili olarak bir basın açıklaması paylaştı.   Hyunda DEVAMI...
Siber güvenlikte ‘Stratejik Lider‘ Oldu
Siber güvenlik kuruluşu ESET, bağımsız test organizasyonu AV-Comparatives tarafından düzenlenen test sonucu hazırlanan Uç Nokta Algılama ve Tepki (EDR) Karşılaştırma Raporu’nda ‘Stratejik Lider’ ünvan DEVAMI...
Resmi Sertifika Kurumuna ‘Hayalet‘ Saldırısı
ESET araştırmacıları, bir devlet sertifika kurumunu hedef alan sıradışı bir siber saldırıyı analiz etti. Söz konusu saldırıda, Vietnam Hükümeti Sertifika Kurumu’nun (VGCA) internet sitesi hedef alındı. Kamu işlerine y&o DEVAMI...
Arçelik’ten %100 Geri Dönüştürülmüş ve Geri Dönüştürülebilir Ürün Kutuları
“Dünyaya Saygılı, Dünyada Saygın” vizyonu ile sürdürülebilirlik alanında öncü çalışmalara imza atan Arçelik, Türkiye’de üretilen kutularında %100 geri dön&uum DEVAMI...
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün: “Türkiye ve Birleşik Krallık Arasındaki Ticaret Anlaşmasının İmzalanmasını Memnuniyetle Karşılıyoruz”
Brexit sürecinde Birleşik Krallık ve AB arasında Serbest Ticaret Anlaşması (STA) imzalanmasının akabinde Türkiye otomotiv endüstrisi için kritik önem taşıyan Türkiye ve Birleşik Krallık arasındaki ikili ticaret a DEVAMI...
Fanuc’tan Kesintisiz Teknolojiyle Üretimde Durmak Yok
Uzaktan servis ve analizle üretimde verimlilik ve kesintisizlik sağlayan FANUC Assisted Reality (FAR) teknolojisi hayata geçti.    Pandemi döneminde güvenlik ve verimlilik zorluklarının giderilmesi y&ou DEVAMI...
Savunma Sektörünün Büyük Üreticilerinden Ermox Vıctor İle Üretim Kapasitesini %75 Artırdı
Konya’da savunma sektörüne üretim yapan Ermox, GNC Makina güvencesi altında bulunan, Victor’un VC-P106 modeli ile üretimini artırdı. Talaşlı imalat sanayisinin temel üretim araçlarından takım DEVAMI...
2021’De Sosyal Ama Siber Güvende Kalın!
Bu yıl birçoğumuz yeni yılı ve ilk günlerini sevdiklerimizle sanal ortamda karşılıyoruz. Sosyal medya ya da görüntülü görüşmeler gibi iletişim teknolojilerine sahip olduğumuz için çok şans DEVAMI...
2020 Yılında Makine İhracatı 17,1 Milyar Dolar Oldu
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) 2020 yılında Türkiye’nin 17,1 milyar dolar makine ihraç ettiğini açıkladı. Geçtiğimiz yıl 200’den fazla ülkeye 3,1 milyon ton mal gönderen makinecile DEVAMI...
Plastik Ayıklama Tesisi Açtı
TOMRA ve Borealis, ileri teknolojiyle donatılmış tüketici kaynaklı plastik atık ayıklama ve gelişmiş mekanik geri dönüşüm tesisini açtı.   TOMRA ve Borealis, Almanya’nın Lahnstein şehrindeki geliş DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM