E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Klasik Mekanik Pres’den Servo Mekanik Pres’e GeçişGeri
Ş.Uğur Acar, Makina Yüksek Mühendisi Bias Mühendislik
Sac ve hacim şekillendirme işlerinde, farklı ihtiyaçlar için farklı mekanizmalara sahip mekanik pres tipleri geliştirilmiştir. Bunların içinde yaygın olanları eksantrik (krank/biyel mekanizması), modified knuckle joint [1] ve link drive’dır [1] (Şekil 1).
Yukarıda bahsedilen mekanizmalardan en basiti ve kolay uygulanabileni eksantrik mekanizmasıdır. Link drive ve modified knuckle joint mekanizmaları (Şekil 1) benzer olup, yaptıkları hareket de benzerdir ve genelde link hareketi olarak adlandırılır. Eksantrik pres koç hareket eğrisi sinus eğrisine benzerdir. Link preslerde ise koç alt bölgede eksantrik pres hareketine göre daha fazla yavaşlar (Şekil 2). Şekil 2’deki grafikte tam karşılaştırma yapabilmek için, link hareketinin alt ölüsü kaydırılarak, eksantrikle çakıştırılmıştır.
u mekanizmaların, ayrı ayrı avantaj ve dezavantajları vardır. Bu avantaj ve dezavantajlar üç ayrı noktada olup, aşağıda detaylı şekilde açıklanmıştır.
 
1-Tork İhtiyacı
 
Genelde pres mekanizmaları tek serbestlik derecesine sahip olup tek giriş ve çıkışı olan mekanizmalardır. Mekanizmalarda güç akışı, giriş ve çıkış olarak aşağıdaki şekilde ifade edilir [2].
Mafsal noktalarının tamamında düşük sürtünmeli yataklar kullanılırsa, uzuvlu tip mekanizmalar oldukça verimli olmaktadır. Kayıplar genelde %10’un altında kalmaktadır [2]. Bu durumda (1) ifadesi sadeleştirilerek aşağıdaki gibi yazılabilir.
(2) ifadesi Şekil 1’de gösterilen yaygınlıkla kullanılan pres mekanizmalarına uygulanırsa Pgiriş ve Pçıkış aşağıdaki gibi ifade edilir.
 
Burada T ihtiyaç duyulan tork, F yük, w krank hızı, v koç hızı’dır. Buna göre ihtiyaç duyulan tork (T),
şeklinde ifade edilir.
 
(5) ifadesinden de görüleceği üzere, pres mekanizmaları değişken oranlı bir redüktör gibidir. Sabit yük (F) ve sabit pres hızı (w) için, değişen koç hızına (v) göre tork ihtiyacı da değişir.
 
Link hareketinin tipik karakteristiği, koçun iş yaptığı alt bölgelerde koç hızının (v) düşük olmasıdır. Bundan dolayı, link 
Link hareketi yapan preslerin kinematikleri, uzuv boyları ve gövde mafsal noktalarına göre değiştiği için iki mekanizma arasındaki tork ihtiyaç oranı değişebilir. Ancak uygulamadaki duruma göre bu oran 1.5-5.0 arasında olabilmektedir.
 
2- Şekillendirme İçin Uygun Koç Hızı
 
ASM Metals Handbook’da [4] belirtildiği üzere, derin çekme, form verme gibi işlemlerde aşağıda belirtilen ideal şartlar altında çekme hızı (v) 383mm/s değerine kadar çıkabilir.
 
İdeal şartlar:
 
*Çekme kalitesine uygun sac kullanımı,
 
*Hafif derecede asimetrik parçalar,
 
*Uygun yağlama,
 
*Hassas karbür kalıplar,
 
*Uygun kontrol edilen pot çemberi basıncı,
 
*Hassas pres kullanımı.
 
Ancak ideal şartların dışına çıkıldığı durumlarda koç hızının (v) 100mm/s değerine kadar düşürülmesi gerekir [4].
 
Şekil 4’de belli bir parça yüksekliğinde, değişik stroklarda, değişik pres hızlarına (w) göre link ve eksantrik pres için parça temas hızları (v) değişimi gösterilmiştir. Buna göre, uzun stroklarda 
dahi link hareketi ile düşük koç hızları 
3-Progressif ve Transfer Üretim Metoduna Uygunluk
 
Progressif ve transfer kalıpları ile yapılan sürekli üretimlerde, pres parçanın taşınması veya sac bantın sürülmesi için süre tanımalıdır. Otomasyon zamanı olarak adlandırılabilecek bu süre, kısaca, koçun alt ölü bölgede iş yaptığı zamandan arta kalandır. Otomasyon zamanı ne kadar fazla olursa, birim hatve için pres hızı o kadar arttırılabilir.
 
Bahsedilen presler krankın dönmesi ile hareket kazandığı için ve krank bir tam dönüşte, bir vuruş yaptığı için, otomasyon zamanı 
genelde krank derecesi olarak ifade edilir.
 
Eksantrik ve link preslerin iş yapma ve otomasyon zamanlarının krank derecesi cinsinden karşılaştırılması Şekil 5’de gösterilmiştir. Grafikte tam karşılaştırma yapabilmek için, link hareketinin alt ölüsü kaydırılarak, eksantrikle çakıştırılmıştır. Karşılaştırma aşağıdaki pres özelliklerine göre yapılmıştır;
 
Strok:140mm
Parça Temas Yüksekliği: 40mm
 
Şekil 5’e göre eksantrik pres için; koçun parçaya temas ettiği krank derecesi 118° dir. Koç 118° ile 180° aralığında parçayı şekillendirmektedir. Koç 180°, yani alt ölü bölgeye ulaştığında iş yapması bitmiştir ancak otomasyonun başlayabilmesi için koçun parça ile temasının kesilmesi gerekmektedir. Krank derecesi 242° ulaştığında kalıp parça yüksekliğinin üstüne çıkmış olur ve bu durumda otomasyon başlayabilir. Aynı durum link pres için de geçerli olup, parçaya teması 80°’de ve parçadan temasın kesilmesi 242°’de gerçekleşmektedir. Buna göre her iki pres için otomasyon zamanları aşağıdaki gibidir.
Link hareketi yapan mekanizmalar, eksantrik mekanizmasından farklı olarak koçun iş yaptığı alt bölgede yavaşlamaktadır, dolayısıyla link hareketi yapan mekanizmalarda otomasyon için daha az zaman kalmaktadır. Bu durum eksantrik presi progressif ve transferle olan üretim biçimlerinde avantajlı kılmaktadır [1].
 
Servo Mekanik Pres ve Bias Servo Pres
 
Servo mekanik presler, klasik mekanik preslerden farklı olarak normal motor + volan yerine servo motorla tahrik edilirler. Bunun dışında kalan mekanizma grubunda (şekil 8) aynı tip mekanizmaları kullanırlar. Bu nedenle eksantrik mekanizmasını kullanan servo mekanik presler tork ihtiyacı yönünden, link mekanizmaları kullananan servo mekanik presler ise otomasyon zamanı yönünden dezavantajlıdır.
 
Bias Mühendislik, geliştirdiği özel pres mekanizmasına sahip, üstün performanslı bir servo pres üret
miştir (Şekil 6). Bias’ın geliştirdiği servo presi, diğerlerinden ayıran en önemli özellik, sistemde hem normal motor + volan hem de servo motor kullanılmasıdır.
 
Mekanizmada iki giriş olması, ifade (5)’in değişmesine, krank hızı, koç hızı ve tork ihtiyaçlarının optimize edilebilmesine imkan sağlamaktadır. Böylece yukarıda sözü edilen link hareketine has, düşük tork ihtiyacı ve şekillendirme için uygun koç hızlarını elde etmek mümkün olmaktadır (Şekil 3-4).
 
Aynı zamanda koç hareketi isteğe bağlı olarak değiştirilebildiği için link hareketinin progressif ve transfer sistemlerindeki otomasyon zamanı dezavantajı giderilmiştir. (Şekil 7).
3 numaralı başlıkta sözü edilen pres özelliklerine ve anlatıma göre eksantrik pres ve Bias servo link hareketi için otomasyon zamanları aşağı
Tartışma
Eksantrik preslerde strok arttıkça tork ihtiyacı ve koç hızı artmaktadır. Yükselen tork (T) ihtiyacı, presin önemli kısımlarından olan güç grubunun büyümesine, güç grubunun büyümesi gövde grubunun da kısmi olarak büyümesine yol açmaktadır (Şekil 8). Bu durumda hem pres maliyetleri artmakta hemde şekillendirme için uygun düşük koç hız elde edilememektedir. Link hareketi yapan mekanizmalarla bunun önüne geçilebilmekte, düşük tork ihtiyacı ve şekillendirme için uygun olan düşük koç hızı elde etmek mümkün olmaktadır. Ancak link presler 6 uzuvlu, eksantrik presler 4 uzuvlu mekanizmaya sahiptir. Fazladan 2 uzvun link preslere maliyet dezavatantajı getirdiği düşünülse de, bu durum özellikle yüksek stroklarda artan tork ihtiyacı farkı ile beraber, link presleri maliyet açısından avantajlı hale getirebilmektedir.
 
Eksantrik preslerin, link reslere göre en önemli avantajı, progressif ve transfer sistemlerinde, otomasyona daha çok zaman tanıyarak, üretim hızlarının artmasına imkan sağlayabilmeleridir.
Servo mekanik pres grubundaki eksantrik mekanizması kullanan presler, şekillendirme için uygun düşük koç hız elde etmek yönünden avantajlıdır. Ancak tork ihtiyacı yönünden dezavantajlıdır. Link mekanizması kullanan servo mekanik presler ise tork ihtiyacı ve şekillendirme için uygun düşük koç hız elde etmek yönünden avantajlı, ancak otomasyon zamanı yönünden dezavantajlıdır.
 
Bias Servo Pres düşük tork ihtiyacı, düşük şekillendirme hızı ve yüksek otomasyon zamanı ile yukarıda bahsedilen üç önemli kriterin hepsini karşılamaktadır.
 
Kaynakça
 
[1] Metal Forming Handbook, Springer, 1998, 207-289
 
[2] Norton, R.L., Design of Machinery, McGraw Hill, 1999, 259-260
 
[3] ASM Metals Handbook Volume 14, Forming and Forging, 1996,1279-1280

 

Paylaş Tweet
1357 kez okundu
GÜNCEL YAZILAR
Çok Malzemeli Matkapların Avantajlarını Ortaya Çıkarmak
Çok yönlü delme, daha verimli üretimin anahtarını sunuyor.   Ocak 2025’te Dünya Ekonomik Forumu, Küresel Deniz Feneri Ağı’nın bir parçası ol DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Hasar Mekanizmaları
Dr Aziz Hatman / V’Steels - aziz.hatman@volkansteels.com   Metal enjeksiyon kalıplarında kalıp ömrünü belirleyen belli başlı hasar mekanizmalarının işleyişini kavradığımızd DEVAMI...
Borlama İşleminin Düşük Karbonlu Plastik Kalıp Çeliği Mikroyapısına ve Sertliğine Etkisi
Funda Gül Koç / Kocaeli Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü  Ece Simooğlu Sarı / Kocaeli Üniversitesi DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Yüzey İşlemleri ve Yapışma Problemi
Belgin Mert | Volkan Steels belgin.mert@volkansteels.com Dilek Serçeci | Volkan Steels dilek.serceci@volkansteels.com Yakup Zigaloğlu | Volkan Steels yakup.zigaloglu@volkansteels.com   Y DEVAMI...
Seçici Lazer Ergitme Yöntemi (SLM) ile Eklemeli İmalat
*Additive Manufacturing With Selective Laser Melting Method (Slm)   Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uu DEVAMI...
Saç Kalıp Sektöründe Geleceğe Yönelik Beklentiler
Dr. Gül Çiçek Zengin Bintaş    Giriş Kalıp sektörü, seri üretimin ayrılmaz bir parçası olarak kendini gösterir ve üretim süreç DEVAMI...
Sac Kalıp Sektöründe Dijital Teknolojilerin Kullanımı: Verimlilik Sağlayan Uygulama Örnekleri
Gül Çiçek Zengin Bintaş, Mubitek Tasarım Bilişim Makine San. Ve Tic. Ltd. Şti.   1. GİRİŞ Sac kalıp tasarımı imalat sanayinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Doğru ve etkili DEVAMI...
Polilaktik Asit (Pla) Plastik Filamentlerin 3D Eklemeli İmalat Uygulamalarında Kullanımı
Muzaffer ZEREN, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Şüheda ÖZEL, Kocaeli Üniversitesi FBE   &Ou DEVAMI...
Eklemeli İmalatta Eriyik Yığma Modelleme (FDM) Yöntemi İle Otomotiv Parçalarının Prototipleme Çalışması
Muzaffer ZEREN, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Neşe Çakıcı ALP, Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve Tas DEVAMI...
İki Farklı Kalınlığa Sahip Press Fit Terminallerinin Mekanik Özelliklerinin İncelenmesi*
Müge Erdoğan, Ezgi Az, Mert Onan, Ahmet Celal Topkaya Hatko A.Ş., Ar-Ge Merkezi, Avcılar-İstanbul *Investigation of Mechanical Properties for Two Different Thickness of Press Fit Terminals DEVAMI...
Fusion 360 Genel Kabiliyetler
DEVAMI...
Tasarımdan Üretime Verimli Yönetim
Dr. Gül Çiçek Zengin Bintaş, Endüstriyel Tasarımcı, Mubitek Ltd. Şti.- İnovasyon Müdürü Harun Öztürk, Bilgisayar Mühendisi, MUBİTEK Ltd. Şti. &nda DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Uygulamalarında Hasar Mekanizmaları ve Yüksek Performanslı Yeni Bir Kalıp Çeliği: SITHERM S361R
  M. Önder Yücel Akademi Metalurji - Genel Md.   Öncelikli olarak metal enjeksiyon kalıplarında oluşan hasarları özetlemek ve daha sonra yüksek performanslı yeni DEVAMI...
3 büyük Türk Firması, Birleşerek Alpha Metalurji Markasını Yarattı
Türkiye, elektrikli otomobil, savunma sanayi, beyaz eşya, havacılık sanayi gibi alanlarda dünya ile rekabet edebilecek konuma doğru ilerlerken; bu sektörlerde kullanılan malzemelerin ü DEVAMI...
Endüstriyel Seri Üretim Kalıp İmalatçı Firmaların Sanayi Üretimindeki Etkileri ve Kalıp Endüstrisinde Mikro ve Küçük İşletmelerin Önemi
Mak. Müh. Can OKATAN Can Okatan Endüstriyel Danışmanlık Mühendislik Kalıp San. ve Tic. Ltd. Şti.   Kalıp Nedir ? / Kalıpçı Nedir ? Arapça kālib (TDK &ndas DEVAMI...
Arge Merkezi Kurulum Süreçleri, Sürdürülebilirlikte Arge ve İnovasyonun Önemi*
Dr. Gökhan Başman,  A. Tolga Özbey gokhanbasman@kormetal.com,  tolgaozbey@kormetal.com  Kormetal San. Ve Tic. A.Ş., Arge Merkezi Müdürlüğü Ünivers DEVAMI...
Çekme Kalıbı Tij Mili Optimizasyonu ve Yeni Tasarım Yapısı
Fatih Yaylacı, Kadir Akcan, Gürkan Erol, Burak Gürler                                       &nb DEVAMI...
Plastik Enjeksiyonda Kalıp İçinde Meydana Gelen Birleşme İzlerini Ortadan Kaldıracak Bölgesel Isıtma Soğutma Teknolojisinin Geliştirilmesi*
Yazar: Ali GÜLER - MTN Kalıp  *The Development Of District Heating And Cooling Technology That Will Remove Integration Signs Occurring İn Mould İn The Plastic    DEVAMI...
Alüminyum İşlemede İyileştirmeler
Birden fazla takımdan ziyade tek bir frezeleme takımı ile alüminyum parçalarda işleme uygulaması gelişiyor.   Otomotiv sanayi ağırlık ikilemiyle karşı karşıya kalıyor. Ö DEVAMI...
DAHA YALIN ÜRETİME DOĞRU BİR ADIM
Sandvik Coromant Daha Hızlı Kurulum Değişiklikleri Daha Küçük Parti Üretimi Mümkün Kılıyor     Daha küçük partilerde ü DEVAMI...
Kalıpçılıkta ve Parça Üretiminde Lazer İle Isıl İşlem
Doğan ÖZDEN, Genel Müdür - Atlas CNC Makina Tic. Ltd. Şti.   Bu yazda sizlere Alman Alpha Laser Gmbh.  ve Alman Alotec Dresden Gmbh.  Firmaları tarafından DEVAMI...
Malzemelerde Yaşanan Devrim, Üretimin Geleceğini Şekillendiriyor
Sandvik Coromant Malzemeler konusundaki son eğilimleri izlemek çok önemli   Yeni malzemeler sayesinde mühendisler daha güçlü, tok, hafif ve yü DEVAMI...
Tasarım 4.0 / Bölüm 1
Mustafa BİNTAŞ, Uçak ve Makine Yük. Müh., MUBİTEK Kurucu Başkan Cengiz ÖZ, Makine Müh., MUBİTEK Teknik Müdür   İnsanoğlu var olduğu andan beri bir DEVAMI...
Autodesk in Tümleşik Analiz Çözümü ; Autodesk SimulationMechanical 2017
Tasarımcılar, mühendisler ve analistler   Doğru bir şekilde ürün davranışını tahmin etmek, tasarımları idealleştirmek ve imalattan önce mekanik simülasyon yolu DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıpları için Yeni Nesil Çelik: ISOTROP
Özgü Can Öksüz, Metalurji ve Malzeme Müh, Ekol Çelik, Ece Uçak, Malzeme Bilimi ve Mühendisi, As Çelik, Murat İnan, Metalurji ve Malzeme Müh., DEVAMI...
KALIP TEKNOLOJİLERİ ALSEKO LAZER KAYNAK
Öztürk GÖKGÜR, Alseko Enerji,  lazer@alsekoenerji.com.tr   Dünya pazarlarında ekonomik ama kaliteli ürün ve hizmetlerin rekabet şansını arttırdığı, y DEVAMI...
Ayhan Dere Ayhan Takım Çelik A.Ş. Genel Müdürü
Ayhan Dere Ayhan Takım Çelik A.Ş. Genel Müdürü   Üretim Projesi   Kendilerine özgü uygulama tipi ve gerekli kimyasal ve fiziksel &oum DEVAMI...
Plastik Parça Üretimi Sonrasında Görülen Et Kalınlık Problemlerinin Soğutma Prosesine Etkisi
Fahri İbişoğlu*, İrfan Kamaş*, Taner Karslıoğlu  FEKA Otomotiv Mamülleri San. ve Tic. A.Ş., Ar-ge Böl., BURSA   ÖZET   DEVAMI...
Yüzey Taşlama Sürecinde Kullanılan Alternatif Soğutma Sıvıları
Alternatıve Coolıng Fluıds Used For Surface Grındıng   Yrd. Doç. Dr. Senai YALÇINKAYA, syalcinkaya@marmara.edu.tr  Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakü DEVAMI...
Ayakkabı Taban Kalıbı Tasarımı Ve İmalat Aşamaları
  DEVAMI...
AUTODESK FUSION 360
Desita Yazılım, Tınaz KUBAT, tinaz@desita.com.tr Fusion 360 nedir?  Fusion 360, ürün geliştirmeye yönelik bulut tabanlı bir 3B CAD/CAM aracıdır. Autodesk, Fusion 360&rsq DEVAMI...
Çelik Seçiminiz Doğru Mu ?
Önder Tamşen, SteelTec Takım Çelikleri Satış Müdürü, Tamsen, Onder.Tamsen@steeltec-group.com   Kalıpçılık sektörü günden güne DEVAMI...
Cimatron Mold Design ve Die Design Yeni Özellikleri
Desita Yazılım, Tolgahan KÖROĞLU, tolgahan@desita.com.tr   Kalıp üreticilerinin karşılaştıkları farklı zorlukları karşılamak için tasarlanan, Kalıp Modül&uum DEVAMI...
SolidCAM SOLIDWORKS’E Entegre Full Parametrik CAM Yazılımı
Desita Yazılım  olarak yetkili satıcılığını yaptığımız SolidCAM, SolidWorks’e sorunsuz olarak ve SolidWorks modeline tam parametrik çalışan entegre bir yazılımdır.SolidWorks t DEVAMI...
CNC ile İmalat Yaparken Vericut ile Simülasyonun Önemi
Üçgen Yazılım, Cem ALPAY calpay@ucgenyazilim.com Ülkemizde havacılık ve savunma sanayinin gelişimini takiben çok eksenli CNC tezgahlarının önemi ve kullanımı d DEVAMI...
TEAMCENTER Rapid Start ile KOBİ’lerin PLM’e geçişi hızlanıyor
  Üçgen Yazılım, Cem ALPAY calpay@ucgenyazilim.com   PLM(Product Lifecycle Management) bir ürünün fikirden tasarıma, t DEVAMI...
ZW3D Yazılımı Veri Alışverişi Data Exchange
Grup Otomasyon, ALPER PEKEL alperp@grupotomasyon.com.tr ZW3D tasarımdan imalata kadar olan süreçleri yönetmenizi sağlayan entegre bir CAD/CAM çözümüd DEVAMI...
Enjeksiyon Kalıplarında Oyuklanma (Pitting) Yüzey Hasarı
  Y.Müh. Koray Arslan, koray.arslan@uddeholm.com.tr, Uddeholm Türkiye Y.Müh.Tuncay Turan, tuncay.turan@uddeholm.com.tr, Uddeholm Türkiye Dr. Aziz Hatman, a DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler