Türk Kalıp Sektörü bir yandan üretimin temeli olan ve Dünya da 85 Milyar Euro’ya ulaşan pazardan pay almaya çalışırken, Ticaret Bakanlığı kalıplık çelik ithalatına % 25 ilave gümrük vergisi getirdi.
Kalıp çeliği üretildikten sonra, dövme ve hadde Tufallarının alınması amacı ile torna veya freze edilmektedir. Bu işlem yapılmadığı taktirde üretici çatlak garantisi vermemektedir. 72.28.40.10 tarifesinden ithal edilen bu kalıp çelikleri Türkiye de üretilmemekte. Dünyada kalıp çeliği konusunda üretim fazlası mevcuttur. Bu gün yeni bir kalıp çeliği üreticisi çıksa, ürettiği kalıp çeliğini ana sanayine onaylatmak zorundadır. Kalıpta hangi çeliğin kullanılacağına müşteri karar vermektedir.
Üreticililer faturalarında hangi gümrük tarifesine uygun çelik ürettiklerini belirtirler. Örneğin dövme Takım çeliği ise 72.28.40.10 tarifesi yazılıdır. 72.28.50.20 tarifesi de takım çeliklerinin işlenmiş olanlarını kapsamaktadır. Gümrük muayene memurlarına, her ne kadar üretici benim ürünüm 72.28.40.10 diye beyan etse de, gümrük muayene memurları bu çeliklerin işlendiği ve 72.28.50.20 tarifesini uygulatarak % 25 ilave vergi alınmasını sağlamaktadır. 85 milyar Euro olan kalıp pazarında, kalıpçılarımız Doğu Avrupa da rakiplerimiz olan Polonya, Macaristan ve Çekya ya karşı rekabet edemez duruma gelmiştir. Bu durum sadece ihracatta değil iç piyasada da ithal kalıbı daha ucuz hale getirmiştir. Ticaret Bakanlığının yayınladığı malın tarifinde, dövme ve hadde işleminden sonra, yüzeysel hataları yok etmek amacı ile yapılan tornalama, frezeleme yolu ile kabuk soyma bir bitirme işlemidir. Ayrıca ürünün nevini değiştirecek bir işlem değildir diye tarif etmektedir.
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği olarak defalarca Bakanlığı ziyaret etmemize, defalarca dosyalar sunmamıza rağmen bir sonuç almamış bulunaktayız. Bu gün piyasada kg fiyatı 3 Euro olması gereken kalıp çeliği 4 Euro ya satılmaktadır.
Bundan dolayı birçok kalıp üreticisi Polonya, Macaristan, Çekya, Bulgaristan da arazi almış olup, yatırımlarını oralara taşımaktadır. Batı Avrupa pazarına oralardan daha rekabetçi girebilecekleri gibi, Türkiye pazarına da oralardan daha rekabetçi kalıp satabilecekler.
Bu durum düzeltilmediği sürece ülkemizde kalıp üretimi de duracak demektir. Bunca yapılan yatırımlar da heba olacaktır.
Dünyada üretilen Kalıp ticaretinde ülkemizin %3 payını yükseltmeye ve 2023 hedefleri için çalışırken bu durum sektöre büyük bir darbe vurmuştur.
Levent Ganiyusufoğlu
UKUB Başkan Yardımcısı
Türk Kalıp Sektörü bir yandan üretimin temeli olan ve Dünya da 85 Milyar Euro’ya ulaşan pazardan pay almaya çalışırken, Ticaret Bakanlığı kalıplık çelik it DEVAMI...
CNC takım tezgahları teknolojileriyle donatılmış üretim hatlarında hızla büyüyen sanayi sektöründe, nitelikli eleman eksikliğinin yaşandığını belirten GNC Makina Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Çetinkay DEVAMI...
Sensör, yazılım ve donanım teknolojilerini bir araya getiren dijital gerçeklik çözümleriyle metrolojide dünya lideri olan Hexagon, yeni nesil optik kalite kontrol çözümü TubeInspect 2025 i DEVAMI...
Anadolu Isuzu, dünyanın önde gelen çevresel raporlama programı Karbon Saydamlık Projesi’nin (CDP) 2024 değerlendirmelerinde önemli bir başarıya imza attı. Şirket, proje kapsamında ilk kez raporlama yaptığı Su G&uum DEVAMI...
Verimlilik artırma ve katma değerli üretime yönelik yatırımlarını sürdüren, gerçekleştirdiği başarılı ihracat hamleleri ile 2024 yılında 28,3 milyar dolar ihracat gerçekleştiren makine sektörü, diji DEVAMI...
Geçtiğimiz günlerde geçirdiği kalp krizi sonucu yaşama veda eden Türk Plastik Sanayicileri Araştırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) Genel Sekreteri Ertan Güneş’in adı PAGEV Plastik Teknolojisi Mesleki ve DEVAMI...
Savunma sanayii, karmaşık sistemlerin uzun kullanım ömrü boyunca yüksek maliyetlerle karşı karşıya kalıyor. Özellikle bakım, onarım ve yedek parça yönetimi, toplam maliyetlerin önemli bir bölüm&u DEVAMI...
Türkiye otomotiv sektörünün en köklü çatı kuruluşu Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), 50’nci Olağan Genel Kurulu’nu gerçekleştirdi. Genel Kurul’da 2022 yılında derneğin Yönetim K DEVAMI...
Türkiye otomotiv tedarik sanayinin çatı kuruluşu Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği’nin 46’ncı Olağan Genel Kurul toplantısı düzenlendi. Toplantıda derneğin yeni yönetim ve denetleme kurulu be DEVAMI...
Dünya Kadınlar Günü’nü kutlamak amacıyla, TALSAD tarafından 11 Mart’ta Dedeman Otel’de düzenlenen iftar daveti, alüminyum sektöründeki Güçlü, Başarılı ve Saygıde DEVAMI...
Mubitek, 2005 yılında tasarım mühendisliği yapmak için kuruluyor. Otomotiv, makine, savunma ve havacılık sektörlerine çalışıyorlar. Otomotivde Aston Martin’den McLaren’e, Audi’den Ferrari’ye, BM DEVAMI...