SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet
2579 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Grinding instead of turning in series production
When manufacturing small components with a diameter of between 2 and 20 mm, the Grindstar grinding machine from Junker offers an economical alternative to turning. From batch sizes of 200,000, short cycle times and a long workpiece service l DEVAMI...
MEETING “UCIMU-SISTEMI PER PRODURRE” IN 2016 POSITIVE OUTCOME FOR THE ITALIAN MACHINE TOOL INDUSTRY IN 2017 A CONTINUOUS GROWTH
The orders of machine tools rose by 9.9% in the first six months of 2017.    +24.8% domestic orders; +5.6% foreign orders.   Massimo Carboniero, President of UCIMU: “It is necessary to extend the measures DEVAMI...
Retrofit tunes Ford press to high performance
Schuler, yenileme arabaları ve tarayıcılı boş bir yükleyici ile son derece dinamik üç eksenli transferini yedi hafta içinde kuruyor Almanya Köln’teki Ford Fabrikasında büyük panel preslerinde DEVAMI...
Erkan Cnc Microcut İle İşleme Merkezinde İddialı
Son dönemde yaptığı yenilikçi girişimleriyle Avrupa pazarını hedefleyen Tayvanlı Buffalo Machinery, Erkan CNC ile yaptığı disribütörlük anlaşmasının ardından Türkiye pazarındaki hedeflerini yükseltti. DEVAMI...
KYOCERA, IFS’in IoT UyumluServis Yönetimi Çözümünü Tercih Etti
IFS, Nesnelerin İnterneti (IoT) uyumlu servis yönetimi uygulamasını 17 Avrupa ülkesindeki KYOCERA Doküman Çözümleri şirketleri bünyesinde bulut üzerinde uygulamaya geçirecek. Global kur DEVAMI...
Milli Tanıtım Grubu “Türkiye Tanıtım Grubu” Kuruldu
Sektörel Tanıtım Gruplarının kapatılmasının ardından daha etkili bir Türkiye ve Türk malı imajı oluşturmak amacıyla 12 Ağustos 2017 tarihinde Türkiye Tanıtım Grubu kuruldu. Konuyla ilgili olarak Türk Plastik Sanayici DEVAMI...
What does the future hold for the industrial sectors in the USA and Mexico?
ABD yeniden endüstriyelleştirme programı ve  dünyanın en önemli otomobil yerlerinden birine dönüştüğü Meksika. Ancak en geç bu yılın başından bu yana endüstri temsilcileri, nereye gittiğini DEVAMI...
HAIMER kalitesiyle Takım Ölçme ve Ayarlama Sistemi
Microset GmbH firmasının devralınması ile HAIMER Grubu, takım tezgahlarına en uygun ve tamamlayıcı takım yönetim seçenekleri sunabilen, en iyi sistem sağlayıcısı haline gelmiştir. Microset takım ölçme ve ayarlama maki DEVAMI...
Plast Eurasia İstanbul % 90’lık Doluluk Oranına Ulaştı
Plastik sektöründe yaşanan pozitif gelişmeler, sektörün gün geçtikçe büyümesi ve elde edilen ihracat rakamları Plast Eurasia İstanbul Fuarı’nı yurtiçinde ve yurtdışında daha da il DEVAMI...
Zirve Yazılım
We held ‘NCBrain AICAM’ seminar on 29th of June in Istanbul .Through this event, we showed the real cutting with automated operation by 5 clicks only for NCBrain AICAM NCB, the developer of software for mold cut DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM