SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır:
Resmi olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir.
 
Harold Geneen
 
Organizasyon şeması bir firmadaki fonksiyonel ve hiyerarşik işleyiş yapısını ortaya koyan klasik ve görsel bir araçtır. Firma yapısındaki tüm unsurlar, bu unsurların yöneticileri ve bu yapı içinde çalışan tüm kişilerin birbirleriyle olan bağıntısını gözler önüne sererek görev tanımlarına ışık tutar. Bu büyük labirentin içinde ismimizi bir kutucuğun içinde görünce birçoğumuz kendimizi mutlu ve önemli hissederiz. En önemlisi, kime rapor vereceğimizi kimden rapor alacağımızı bilmek birçok belirsizliği ortadan kaldırır.
 
Oysa gerçek hayat çok başkadır. Yöneticinin otokratik veya demokratik bir yönetici yapısına sahip olduğunu bu “fotoğraf albümünden” anlamak olanaksızdır. Daha kötüsü pek çok işletmede kişiler arasındaki gerçek ilişkiler, iyi veya kötü anlamda, burada yazılan durumdan çok başkadır. Çizgilerin ucundaki oklar, bizleri, içimizi dökeceğimiz ya da önerilerimizi götüreceğimiz bambaşka kutuların kapısına götürür. 
 
Departman yöneticileri organizasyon içinde yürütülen işlerin tamamını ve resmin bütününü görmekten ziyade kendi alanına giren konulara odaklanmayı diğer bölümlerle bir etkileşim içinde olmayı pek istemezler. Bir anlamda kendilerini ve ekibini izole edip diğer bölümlerle arasına kalın bir duvar örer. Şüphesiz bu noktaya gelen bir organizasyon için en büyük zorluk ise farklı departmanların bu çabasını armonize etmek ve ahengi sağlamaktır.
 
Tüm bu sorunların çözümü ise müşteri odaklı bir işletme için çok açıktır: Organizasyon şemaları otoriteyi göstermekten çok operasyonu göstermelidir. Süreç odaklı olmalıdır. Birden fazla fonksiyonel bölümü kapsayacak şekilde müşteriye ulaşacak iş süreçlerini doğal bir iş akışı halinde sıralamalıdır. Kısaca organizasyon içindeki tüm departmanlar ve dolayısıyla tüm çalışanlar bu süreç boyunca sıra kendilerine geldiğinde meydana getirdikleri ürün ve hizmette kendi sorumluluğuna giren görevleri ve müşterinin beklentisini iliklerine kadar hissetmelidir. Müşterinin bir anlamda organizasyon şemasının her halkasında saygın ve vazgeçilmez bir yeri olmalıdır. 
 
Süreç Tasarımı için Küçük bir İpucu
Aslında müşteri odaklı süreç tasarımı için müşterimiz çoğunlukla bize bir ipucu verir. Müşterilerimiz organizasyonumuzun performansını dört temel gösterge ile mercek altına alır.  Bunlar;
a) Sunulan ürün veya hizmetin etkin bir şekilde ve en uygun maliyetle meydana getirilmesi
b) Çok geniş bir müşteri portföyü içinde çok çeşitliliğin yönetilmesi
c) Kalite seviyesinin sözleşme üzerinde yazılan normlara ya da reklamlarda verilen vaatlere uygunluğu
d) Organizasyonun müşteri isteklerine gösterdiği reaksiyon zamanı ve hız.
Maalesef müşteri açısından bu dört temel boyutun mükemmel bir şekilde aynı anda elde edilmesi mümkün değildir. Eğer müşterimiz çok yüksek bir kaliteyi çok kısa bir zaman içinde bizden istiyorsa ürün veya hizmetin yüksek fiyatına razı olmak zorunda kalır. Ya da çok düşük bir fiyatla ve çok hızlı bir şekilde bir siparişin yerine getirilmesini bekliyorsa büyük bir kalite riskini göğüslemek zorunda kalabilir.  Özetle, rekabette bir fiyat avantajı elde etmek isterken diğer üç performans boyutundan birisi risk altına girebilir.
 
Akıllı bir şirket bu dört temel boyutu esas alarak süreçlerini oluşturmak zorundadır. Bu aslında tam bir stratejik tercih meselesidir. Hedef kitlesini bu strateji doğrultusunda oluşturmalı ve oluşturduğu bu kitlenin beklentilerini organizasyon şeması dahil tüm iç süreçlerine yansıtmalıdır.
 
Farklı Bir Yaklaşım Organigraf
Klasik organizasyon şemalarının bu yetersizliği karşısında ilk defa Henry Mintzberg ve Ludo Van der Heyden tarafından tasarlanan “Organigraf“ şeması bir işletmenin nasıl çalıştığının gerçek resmidir. Kişiler, ürünler ve bilgiler arasındaki kritik etkileşimi ortaya çıkartır. Firmadaki ilişkilerin, ürünlerin, rekabet fırsatlarının ve başka bir yerde karşınıza doğrudan çıkmayacak başka önemli detayların üst yöneticiler tarafından fark edilmelerine yardımcı olur. Firmanın genel süreç haritasını görsel bir şekilde ortaya koyar.
 
İş hayatı çok hızlı değişiyor. Firmaların bu değişime uyum sağlamasını kolaylaştıran yeni yönetim ve organizasyon modelleri geliştiriliyor. Bu çağın gereği olarak artık sadece kişileri ve pozisyonları göreceğimiz geleneksel organizasyon şemaları yerine insan ilişkilerini, bilgiyi, en önemlisi müşteriyi ve müşteriye giden yoldaki tüm süreçleri görebileceğimiz dinamik organizasyon şemalarını kullanmalıyız. Müşterimizin varlığını attığımız her adımda ve aldığımız her kararda gerçek anlamda içimizde hissetmeliyiz.
 
 
Paylaş Tweet
2179 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Coşkunöz Kalıp Makina AŞ, “Uluslararası Anahtar Teslim Proje Yönetimi” ile fark yaratıyor
Türkiye’deki en büyük otomotiv kalıbı üretim kapasitesine sahip olan Coşkunöz Kalıp Makina AŞ, otomotiv sektörüne 1983 yılından beri büyük ebatlı kalıplar üretiyor. Müşteri ana dil DEVAMI...
ISTMA (International Special Tooling & Machining Association)
ISTMA 15. Dünya Kalıpçılık Konferansını geçtiğimiz Haziran ayında gerçekleştirdi.  UKUB’un da üyesi olduğu ISTMA, yirmi ülkenin kalıpçılar birliklerinin küresel birliğini, bu bağlamd DEVAMI...
Arçelik, 10’uncu Kez Türkiye’nin En Sevilen Markası
Arçelik, MediaCat önderliğinde Ipsos tarafından gerçekleştirilen “Türkiye’nin Lovemark’ları” araştırmasında bu yıl da en sevilen beyaz eşya markası seçildi. 10 yıl üst üste bu DEVAMI...
SOLIDWORKS'den Beklenen 1 Alana 1 Bedava Kampanyası
DEVAMI...
Değişen Ve Gelişen İnsan Mı Teknoloji Mi
7. Ulusal Kalıpçılık Zirvesi Gerçekleştirildi Dünyamız Hızla Değişiyor, Sanayi Değişiyor, Her Şeyden Önemlisi İnsan Değişiyor. Gelişmiş ülkeler yaptıkları araştırmalarla, sürekli değişen ve geli DEVAMI...
Tezmaksan Akademi, Cnc Sektöründe Önce Öğretmenleri Eğitecek
Tezmaksan makine ve milli eğitim bakanlığı mesleki ve teknik eğitim genel müdürlüğü işbirliğine gitti. Bu kapsamda tezmaksan akademi’de eğitim alan öğrencilerin sertifikaları artık milli eğitim bakanlığı onaylı DEVAMI...
Oyak Renault’dan Yurtdışına İki Transfer Daha
Renault Grubu Tarafından Son Beş Yılda 200’E Yakın Beyaz Ve Mavi Yakalı Çalışanı Dünyadaki Çeşitli Yönetim Merkezleri Ve Üretim Tesislerinde Görevlendirilen Oyak Renault, Yalnızca Üretim Değil; İn DEVAMI...
Tekiş, Gebze Ticaret Odası Tarafından İhracatın Yeni Yıldızları 2017 Ödülüne Layık Görüldü
Tekiş, 2016’Da Ki İhracat Atağı İle 26 Temmuz 2017’De Gebze Ticaret Odası Tarafından Ramada Plaza İstanbul Asia Airport Otel’de Düzenlenen, Gümrük Ve Ticaret Bakanımız Sayın Bülent Tüfekçi Ve DEVAMI...
Redoks, Bebka Desteği Kapsamında Türk Savunma Sanayisine Proje Üretti
Redoks, Bebka Desteği İle Savunma Sanayiine Yönelik Yüksek Katma Değerli Ürün Üretme Kabiliyetlerinin Arttırılması Ve Altyapısının Geliştirilmesine Yönelik Yeni Bir Projeyi Hayata Geçirmenin Mutluluğunu Y DEVAMI...
Yerli Makine Üreticisi Dönüşerek Uzak Doğu Rekabet Ediyor
Plastik Sektörü Mamul Üretiminde Dünyada 6., Avrupa’da İkinci Sıradayken Plastik İşleme Makinelerinde Tablo Tersine  Dönüyor. Sektörün Büyüme İle Birlikte Artan Makine İhtiyacı B&u DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM