SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet
3991 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
CoroMill® 172 Ile Kolaylaşan Dişli Frezeleme
CoroMill 172, yüksek kalitede dişli profilleri için çok yönlü ve tasarruflu bir çözüm sunan Sandvik Coromant'dan yeni değiştirilebilir uçlu disk kesicidir. Yeni değiştirilebilir karb&u DEVAMI...
Oyak Renault’dan 33 Milyon Avro’luk Yeni Yatırım
• Oyak Renault 33 milyon Avro yatırım yaparak yeni pres hattını devreye aldı.   • Yeni pres hattı yatırımı ile Oyak Renault’nun büyük sac parçalarının üretimi için günlük vu DEVAMI...
MISAD’da çifte heyecan!
Mayıs ayında gerçekleşecek olan genel kuruluna; ‘10’dan ileriye saymaya hazır olalım’ sloganıyla çıkan MISAD, dernek olarak 10 yılı devirmenin verdiği güvenin yanı sıra yeni yönetim kurulu seç DEVAMI...
UKUB‘da Başkan Yeniden Şamil Özoğul
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği’nin (UKUB), 14 Nisan 2018 tarihinde gerçekleştirilen 17. Olağan Genel Kurulu’nda Başkan Şamil Özoğul güven tazeledi. Özoğul, tek listeyle girilen seçimde kullanıl DEVAMI...
MİB ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan Merdiven Altı Üretime Karşı Ortak Çalışma:
Kompresörlerde Etkin Piyasa Denetim Ve Gözetimi Başlıyor   Bilim, sanayi ve teknoloji bakanlığı sanayi ürünleri güvenliği ve denetimi genel müdürlüğü ve makina imalatçılar DEVAMI...
Kimya Sektörünün 2018 Yılı Üç Aylık İhracatı 4 Milyar 186 Milyon Dolar
Kimya Sanayi İhracatı Yükselmeye Devam Ediyor   İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) verilerine göre; Mart ayında kimya ihracatı Şubat ayına göre yüzde 23,5 ar DEVAMI...
SARIGÖZOĞLU A.Ş. YİNKAT–Yeni İnsan Kaynakları Topluluğu’ndan Ödül Aldı
Türkiye’nin hızla büyüyen YİNKAT – Yeni İnsan Kaynakları Topluluğu, İK alanında değer katmaya devam ediyor. İnsan Kaynakları uygulamaları ve çözüm odaklı paylaşımlarıyla gündeme damga vur DEVAMI...
Ünlü Ekonomist Ludovic Subran’dan Global İflaslara İlişkin Flaş Tahmin
Ekonomik belirsizlik dağılıyor derken, gecikmiş ödemeler ve büyük iflaslar dünya ekonomisinin kapısında büyük iflasların toplam cirosu yüzde 34’lük artışla rekor kırarak 19,1 milyar euro’ya DEVAMI...
Kalıp Sektörü Çalıştayları
Kalıpsız üretim olmaz. Sürdürülebilir kalitede, rekabetçi fiyatlı, birden fazla eş parça üretiminin söz konusu olduğu her koşulda kalıba ihtiyaç vardır. Kalıp olmadan üretim yapamazsını DEVAMI...
İTO’da Görev Başkan Avdagiç’te
İstanbul İş Dünyası Yeni Başkanını Seçti İTO’da Görev Başkan Avdagiç’te   • Türkiye’nin milli gelirinin yaklaşık 3’te birini oluşturan İstanbul iş dünyası yeni DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM