Ugur.Urkut@oerlikon.com
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır:
Resmi olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir.
Harold Geneen
Organizasyon şeması bir firmadaki fonksiyonel ve hiyerarşik işleyiş yapısını ortaya koyan klasik ve görsel bir araçtır. Firma yapısındaki tüm unsurlar, bu unsurların yöneticileri ve bu yapı içinde çalışan tüm kişilerin birbirleriyle olan bağıntısını gözler önüne sererek görev tanımlarına ışık tutar. Bu büyük labirentin içinde ismimizi bir kutucuğun içinde görünce birçoğumuz kendimizi mutlu ve önemli hissederiz. En önemlisi, kime rapor vereceğimizi kimden rapor alacağımızı bilmek birçok belirsizliği ortadan kaldırır.
Oysa gerçek hayat çok başkadır. Yöneticinin otokratik veya demokratik bir yönetici yapısına sahip olduğunu bu “fotoğraf albümünden” anlamak olanaksızdır. Daha kötüsü pek çok işletmede kişiler arasındaki gerçek ilişkiler, iyi veya kötü anlamda, burada yazılan durumdan çok başkadır. Çizgilerin ucundaki oklar, bizleri, içimizi dökeceğimiz ya da önerilerimizi götüreceğimiz bambaşka kutuların kapısına götürür.
Departman yöneticileri organizasyon içinde yürütülen işlerin tamamını ve resmin bütününü görmekten ziyade kendi alanına giren konulara odaklanmayı diğer bölümlerle bir etkileşim içinde olmayı pek istemezler. Bir anlamda kendilerini ve ekibini izole edip diğer bölümlerle arasına kalın bir duvar örer. Şüphesiz bu noktaya gelen bir organizasyon için en büyük zorluk ise farklı departmanların bu çabasını armonize etmek ve ahengi sağlamaktır.
Tüm bu sorunların çözümü ise müşteri odaklı bir işletme için çok açıktır: Organizasyon şemaları otoriteyi göstermekten çok operasyonu göstermelidir. Süreç odaklı olmalıdır. Birden fazla fonksiyonel bölümü kapsayacak şekilde müşteriye ulaşacak iş süreçlerini doğal bir iş akışı halinde sıralamalıdır. Kısaca organizasyon içindeki tüm departmanlar ve dolayısıyla tüm çalışanlar bu süreç boyunca sıra kendilerine geldiğinde meydana getirdikleri ürün ve hizmette kendi sorumluluğuna giren görevleri ve müşterinin beklentisini iliklerine kadar hissetmelidir. Müşterinin bir anlamda organizasyon şemasının her halkasında saygın ve vazgeçilmez bir yeri olmalıdır.
Süreç Tasarımı için Küçük bir İpucu
Aslında müşteri odaklı süreç tasarımı için müşterimiz çoğunlukla bize bir ipucu verir. Müşterilerimiz organizasyonumuzun performansını dört temel gösterge ile mercek altına alır. Bunlar;
a) Sunulan ürün veya hizmetin etkin bir şekilde ve en uygun maliyetle meydana getirilmesi
b) Çok geniş bir müşteri portföyü içinde çok çeşitliliğin yönetilmesi
c) Kalite seviyesinin sözleşme üzerinde yazılan normlara ya da reklamlarda verilen vaatlere uygunluğu
d) Organizasyonun müşteri isteklerine gösterdiği reaksiyon zamanı ve hız.
Maalesef müşteri açısından bu dört temel boyutun mükemmel bir şekilde aynı anda elde edilmesi mümkün değildir. Eğer müşterimiz çok yüksek bir kaliteyi çok kısa bir zaman içinde bizden istiyorsa ürün veya hizmetin yüksek fiyatına razı olmak zorunda kalır. Ya da çok düşük bir fiyatla ve çok hızlı bir şekilde bir siparişin yerine getirilmesini bekliyorsa büyük bir kalite riskini göğüslemek zorunda kalabilir. Özetle, rekabette bir fiyat avantajı elde etmek isterken diğer üç performans boyutundan birisi risk altına girebilir.
Akıllı bir şirket bu dört temel boyutu esas alarak süreçlerini oluşturmak zorundadır. Bu aslında tam bir stratejik tercih meselesidir. Hedef kitlesini bu strateji doğrultusunda oluşturmalı ve oluşturduğu bu kitlenin beklentilerini organizasyon şeması dahil tüm iç süreçlerine yansıtmalıdır.
Farklı Bir Yaklaşım Organigraf
Klasik organizasyon şemalarının bu yetersizliği karşısında ilk defa Henry Mintzberg ve Ludo Van der Heyden tarafından tasarlanan “Organigraf“ şeması bir işletmenin nasıl çalıştığının gerçek resmidir. Kişiler, ürünler ve bilgiler arasındaki kritik etkileşimi ortaya çıkartır. Firmadaki ilişkilerin, ürünlerin, rekabet fırsatlarının ve başka bir yerde karşınıza doğrudan çıkmayacak başka önemli detayların üst yöneticiler tarafından fark edilmelerine yardımcı olur. Firmanın genel süreç haritasını görsel bir şekilde ortaya koyar.
İş hayatı çok hızlı değişiyor. Firmaların bu değişime uyum sağlamasını kolaylaştıran yeni yönetim ve organizasyon modelleri geliştiriliyor. Bu çağın gereği olarak artık sadece kişileri ve pozisyonları göreceğimiz geleneksel organizasyon şemaları yerine insan ilişkilerini, bilgiyi, en önemlisi müşteriyi ve müşteriye giden yoldaki tüm süreçleri görebileceğimiz dinamik organizasyon şemalarını kullanmalıyız. Müşterimizin varlığını attığımız her adımda ve aldığımız her kararda gerçek anlamda içimizde hissetmeliyiz.
4767 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming 1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşün&uu DEVAMI...
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming 1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşün&uu DEVAMI...
Çalışan Devir Oranı Firmaların Kaybettiği Değerlerin Yüksek Maliyeti
Çalışanlarınızı öyle iyi eğitin ki işten ayrılabilsinler. Öyle iyi davranın ki ayrılmak istemesinler. Richard Branson Günümüzde f DEVAMI...
Çalışanlarınızı öyle iyi eğitin ki işten ayrılabilsinler. Öyle iyi davranın ki ayrılmak istemesinler. Richard Branson Günümüzde f DEVAMI...
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmi olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir. DEVAMI...
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmi olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir. DEVAMI...
Verimlilik
Verimlilik tesadüfen olmaz. Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur. - Paul J. Meyer DEVAMI...
Verimlilik tesadüfen olmaz. Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur. - Paul J. Meyer DEVAMI...
Fabrika Yerleşim Planı Labirentin içinde Koşuşturan İnsanlar
“Tüm kalite iyileştirmeleri tasarımın, imalatın, yerleşim planlarının, süreçlerin ve prosedürlerin sadeleştirilmesiyle başarılır”. Tom Peters DEVAMI...
“Tüm kalite iyileştirmeleri tasarımın, imalatın, yerleşim planlarının, süreçlerin ve prosedürlerin sadeleştirilmesiyle başarılır”. Tom Peters DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Yerli ve Milli Bir CAD Programı Yazdılar
Mubitek, 2005 yılında tasarım mühendisliği yapmak için kuruluyor. Otomotiv, makine, savunma ve havacılık sektörlerine çalışıyorlar. Otomotivde Aston Martin’den McLaren’e, Audi’den Ferrari’ye, BM DEVAMI...
Mubitek, 2005 yılında tasarım mühendisliği yapmak için kuruluyor. Otomotiv, makine, savunma ve havacılık sektörlerine çalışıyorlar. Otomotivde Aston Martin’den McLaren’e, Audi’den Ferrari’ye, BM DEVAMI...
Ukub 23. Olağan Mali Genel Kurul Toplantısını Gerçekleştirdi
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği’nin (UKUB) 23. Olağan Genel Kurulu NOSAB yönetim binasında, 17.04.2025 tarihinde büyük çoğunlukla gerçekleşti. Divan kuruluna Sn. Şamil ÖZOĞUL, Sn. A DEVAMI...
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği’nin (UKUB) 23. Olağan Genel Kurulu NOSAB yönetim binasında, 17.04.2025 tarihinde büyük çoğunlukla gerçekleşti. Divan kuruluna Sn. Şamil ÖZOĞUL, Sn. A DEVAMI...
Hexagon Geleceğin Teknolojilerini Şekillendiriyor
Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Uzay Havacılık ve Savunma Sanayi Topluluğu öğrencileri tarafından bu yıl 7’ncisi düzenlenen Havacılık ve Savunma Günleri’ne ana sponsor olan Haexagon, etkinlik kapsamında &l DEVAMI...
Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Uzay Havacılık ve Savunma Sanayi Topluluğu öğrencileri tarafından bu yıl 7’ncisi düzenlenen Havacılık ve Savunma Günleri’ne ana sponsor olan Haexagon, etkinlik kapsamında &l DEVAMI...
Karsan 2024’te de Güçlü Büyümesini Sürdürdü!
Toplu ulaşımda bir dünya markası haline gelen Karsan, 2024 yılını 296 milyon euro ciro, 540 adet elektrikli araç satışı ve kârlılığını yüzde 28 artırdığı bir yıl olarak tamamladı. Son 5 yılda Türkiye’den Avru DEVAMI...
Toplu ulaşımda bir dünya markası haline gelen Karsan, 2024 yılını 296 milyon euro ciro, 540 adet elektrikli araç satışı ve kârlılığını yüzde 28 artırdığı bir yıl olarak tamamladı. Son 5 yılda Türkiye’den Avru DEVAMI...
ZF, Öncü ve Çevreci ‘Yeniden Üretim’ Modeli REMAN ile Döngüsel Ekonomiye Katkıda Bulunuyor
ZF, REMAN iş modeli ile otomotiv endüstrisi için birçok bileşenin endüstriyel ölçekte yeniden üretimini gerçekleştiriyor. Türkiye’deki tesisinde de şanzıman, aks ve kaliperlerin yenid DEVAMI...
ZF, REMAN iş modeli ile otomotiv endüstrisi için birçok bileşenin endüstriyel ölçekte yeniden üretimini gerçekleştiriyor. Türkiye’deki tesisinde de şanzıman, aks ve kaliperlerin yenid DEVAMI...
Hexagon 3D Systems’ın Geomagic Yazılım Paketlerini Portföyüne Kattı
Hexagon, 3D Systems’ın Geomagic yazılım paketlerini satın alarak 3D tarama ve modelleme alanında çıtasını daha da yükseltti. Bu stratejik hamle ile yenilikçi teknolojilerini ve Geomagic’in çok yönl&uum DEVAMI...
Hexagon, 3D Systems’ın Geomagic yazılım paketlerini satın alarak 3D tarama ve modelleme alanında çıtasını daha da yükseltti. Bu stratejik hamle ile yenilikçi teknolojilerini ve Geomagic’in çok yönl&uum DEVAMI...
TAYSAD 2024 Yılının Son Üye Toplantısını Gerçekleştirdi!
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği TAYSAD, yılın son Üye Toplantısı’nı gerçekleştirdi. Yoğun bir katılıma sahne olan organizasyon kapsamında, 2024 yılında TAYSAD’a katılan şirketlere yeni üye serti DEVAMI...
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği TAYSAD, yılın son Üye Toplantısı’nı gerçekleştirdi. Yoğun bir katılıma sahne olan organizasyon kapsamında, 2024 yılında TAYSAD’a katılan şirketlere yeni üye serti DEVAMI...
2025’te Teknolojide Yapay Zeka Devrimi
Yapay zeka (AI) teknolojilerindeki hızlı gelişim işletmeleri köklü bir değişim sürecine hazırlıyor. Teknoloji liderleri için 2025 öngörülerini paylaşan Dell Technologies Türkiye ve eCIS Genel M& DEVAMI...
Yapay zeka (AI) teknolojilerindeki hızlı gelişim işletmeleri köklü bir değişim sürecine hazırlıyor. Teknoloji liderleri için 2025 öngörülerini paylaşan Dell Technologies Türkiye ve eCIS Genel M& DEVAMI...
Endüstriyel Dönüşümün Yeni Rotası WIN EURASIA 2025’te Belirlenecek
Avrasya Bölgesi’nin lider endüstri fuarı olarak 30 yıldır imalat sanayinin rotasını çizen WIN EURASIA Otomasyon ve Makine Teknolojileri Fuarı, 2025 yılında “Odağımız Otomasyon“ konseptiyle Türkiye&rsquo DEVAMI...
Avrasya Bölgesi’nin lider endüstri fuarı olarak 30 yıldır imalat sanayinin rotasını çizen WIN EURASIA Otomasyon ve Makine Teknolojileri Fuarı, 2025 yılında “Odağımız Otomasyon“ konseptiyle Türkiye&rsquo DEVAMI...
PLASFED Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz: “Küresel Piyasalar, 2025 Yılına Yüksek Risk ve Belirsizliklerle Giriyor”
Plastik Sanayicileri Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, ekonomik beklentiler açısından 2024 yılının hem dünya hem de Türkiye açısından oldukça zor bir yıl olarak hatırlanacağını söyl DEVAMI...
Plastik Sanayicileri Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, ekonomik beklentiler açısından 2024 yılının hem dünya hem de Türkiye açısından oldukça zor bir yıl olarak hatırlanacağını söyl DEVAMI...
4. Ar-Ge Proje Pazarı ve 4. Komponent Tasarım Yarışması’nda büyük fırsat OİB, Projeleri Kuluçkaya Yatıracak, 1 milyon Liralık Ödülün Kapısını Açacak
6. Ulusal Kalıpçılık Zirvesi Sonuç Bildirgesi
Buderus Edelstahl Yeni Satış Organizasyonu ile Türkiye’de hizmetinizde!
Desita Yazılım Tasarımda Yeni Dönemi Konuşuyoruz Başlıklı Seminerini Ankara’da Gerçekleştirdi
Gazi Üniversitesi, FNSS MILDESIGN 2015 Uluslararası Askeri Kara Araçları Tasarım Yarışması’na damgasını vurdu
Böhler Türkiye Bir İlki Gerçekleştirdi
PowerMill Türkiye Distribütörü Desita Yazılım Oldu
Morgan, Yeni Üretim Tesisine Taşındı
Tezmaksan Makina, IDEF’15’te Savunma Sanayi Sektörünü Ağırladı
Sanayide Kadın Eli Projesi ile Kaymet’te İstihdama Kazandırılan Kadın Çalışanlar Sertifikalarını Aldı
YAYIN AKIŞI