Ugur.Urkut@oerlikon.com
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir.
47087 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming 1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşün&uu DEVAMI...
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming 1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşün&uu DEVAMI...
Çalışan Devir Oranı Firmaların Kaybettiği Değerlerin Yüksek Maliyeti
Çalışanlarınızı öyle iyi eğitin ki işten ayrılabilsinler. Öyle iyi davranın ki ayrılmak istemesinler. Richard Branson Günümüzde f DEVAMI...
Çalışanlarınızı öyle iyi eğitin ki işten ayrılabilsinler. Öyle iyi davranın ki ayrılmak istemesinler. Richard Branson Günümüzde f DEVAMI...
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmi olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir. DEVAMI...
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmi olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir. DEVAMI...
Verimlilik
Verimlilik tesadüfen olmaz. Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur. - Paul J. Meyer DEVAMI...
Verimlilik tesadüfen olmaz. Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur. - Paul J. Meyer DEVAMI...
Fabrika Yerleşim Planı Labirentin içinde Koşuşturan İnsanlar
“Tüm kalite iyileştirmeleri tasarımın, imalatın, yerleşim planlarının, süreçlerin ve prosedürlerin sadeleştirilmesiyle başarılır”. Tom Peters DEVAMI...
“Tüm kalite iyileştirmeleri tasarımın, imalatın, yerleşim planlarının, süreçlerin ve prosedürlerin sadeleştirilmesiyle başarılır”. Tom Peters DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Müşteri Deneyimi Yönetiminde Rakamsal Hedefler, Yerini Deneyimin Gerçek Değerini Çıkaran Göstergelere Bıraktı
Rekabetçi iş dünyasında şirketlerin başarısında sundukları müşteri deneyimi yönetimi artık yalnızca finansal rakamlarla ölçülmüyor. Yıllarca performans denilince akla satış grafikleri, işlem süre DEVAMI...
Rekabetçi iş dünyasında şirketlerin başarısında sundukları müşteri deneyimi yönetimi artık yalnızca finansal rakamlarla ölçülmüyor. Yıllarca performans denilince akla satış grafikleri, işlem süre DEVAMI...
ESET’ten, Petya’nın Mirasçısı HybridPetya İçin Kritik Uyarı
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, Polonya’dan kötü amaçlı yazılım tarama platformu VirusTotal’e yüklenen bir HybridPetya önyükleme kiti ve fidye yazılımı keşfetti. Örnek DEVAMI...
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, Polonya’dan kötü amaçlı yazılım tarama platformu VirusTotal’e yüklenen bir HybridPetya önyükleme kiti ve fidye yazılımı keşfetti. Örnek DEVAMI...
ESET’ten Güçlü Performans
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, The Forrester Wave™: Avrupa’da Yönetilen Tespit ve Müdahale Hizmetleri, 2025 3. Çeyrek Raporu’nda güçlü performans gösteren şirke DEVAMI...
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, The Forrester Wave™: Avrupa’da Yönetilen Tespit ve Müdahale Hizmetleri, 2025 3. Çeyrek Raporu’nda güçlü performans gösteren şirke DEVAMI...
Big Bang Startup Challenge Bu Yıl 25-26 Kasım’da UNIQ İstanbul’da Gerçekleştirilecek
İTÜ ARI Teknokent’in Kuluçka Merkezi İTÜ Çekirdek tarafından her yıl düzenlenen Türkiye’nin en büyük girişimcilik etkinliği Big Bang Startup Challenge, bu yıl ‘’ImpactVerse&r DEVAMI...
İTÜ ARI Teknokent’in Kuluçka Merkezi İTÜ Çekirdek tarafından her yıl düzenlenen Türkiye’nin en büyük girişimcilik etkinliği Big Bang Startup Challenge, bu yıl ‘’ImpactVerse&r DEVAMI...
Kaleseramik’ten Seramik Sektöründe Sürdürülebilir ve Yenilikçi Ar-Ge Atılımı
Türkiye seramik sektörünün lider firmalarından Kaleseramik, Ar-Ge Merkezi bünyesinde kuracağı “Seramik Teknolojileri Öncül Ar-Ge Laboratuvarı” ile TÜBİTAK 1515 Öncül Ar-Ge Laboratu DEVAMI...
Türkiye seramik sektörünün lider firmalarından Kaleseramik, Ar-Ge Merkezi bünyesinde kuracağı “Seramik Teknolojileri Öncül Ar-Ge Laboratuvarı” ile TÜBİTAK 1515 Öncül Ar-Ge Laboratu DEVAMI...
PLASFED Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz: “Konkordato Başvurularındaki Sinyaller İyi Okunmalı”
PLASFED Başkanı Ömer Karadeniz, konkordato başvurularındaki artışın iş dünyasındaki finansal sıkışıklığın net bir göstergesi olduğuna dikkat çekerek, “Sanayicinin önünü açmak, ekonominin ön DEVAMI...
PLASFED Başkanı Ömer Karadeniz, konkordato başvurularındaki artışın iş dünyasındaki finansal sıkışıklığın net bir göstergesi olduğuna dikkat çekerek, “Sanayicinin önünü açmak, ekonominin ön DEVAMI...
Borçelik’in Bu iş Eşitlik İşi Projesinde 7. Faz Tamamlandı
Borusan Grup şirketlerinden Borçelik’in, Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği (BUİKAD) ve Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) iş birliğiyle yürüttüğü “Bu İş Eşitlik İşi” pr DEVAMI...
Borusan Grup şirketlerinden Borçelik’in, Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği (BUİKAD) ve Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) iş birliğiyle yürüttüğü “Bu İş Eşitlik İşi” pr DEVAMI...
Yılın İlk 8 Aylık Döneminde Otomotiv Üretimi Yüzde 4, İhracatı Yüzde 7 Büyüdü!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının ilk 8 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 artış gösteren toplam üretim 908 bin 238 adet olarak gerçekle DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının ilk 8 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 artış gösteren toplam üretim 908 bin 238 adet olarak gerçekle DEVAMI...
Şifrelemenin Önemi Her Geçen Gün Artıyor
Günümüzde kurumların tek bir güvenlik ihlali, inşa ettikleri her şeyi tehlikeye atabiliyor. Fikri mülkiyet ve gizli müşteri verilerinin çalınması, ağır mali kayıplar ve marka itibarının zedelenmesi ve şirk DEVAMI...
Günümüzde kurumların tek bir güvenlik ihlali, inşa ettikleri her şeyi tehlikeye atabiliyor. Fikri mülkiyet ve gizli müşteri verilerinin çalınması, ağır mali kayıplar ve marka itibarının zedelenmesi ve şirk DEVAMI...
Schlotter’in Yeni Prosesi Dünyada İlk Kez Paintexpo Eurasıa ve Surtech Eurasıa’da
Endüstriyel kaplama ve yüzey işlem teknolojileri, otomotivden beyaz eşyaya, savunma sanayiinden elektroniğe kadar birçok sektörde ürünlerin yüzey kalitesini artırmak, dayanıklılığını geliştirmek ve ç DEVAMI...
Endüstriyel kaplama ve yüzey işlem teknolojileri, otomotivden beyaz eşyaya, savunma sanayiinden elektroniğe kadar birçok sektörde ürünlerin yüzey kalitesini artırmak, dayanıklılığını geliştirmek ve ç DEVAMI...
4. Ar-Ge Proje Pazarı ve 4. Komponent Tasarım Yarışması’nda büyük fırsat OİB, Projeleri Kuluçkaya Yatıracak, 1 milyon Liralık Ödülün Kapısını Açacak
Gazi Üniversitesi, FNSS MILDESIGN 2015 Uluslararası Askeri Kara Araçları Tasarım Yarışması’na damgasını vurdu
Kestirimci Bakım ile Ekipman ve İşçilik Maliyeti Sorun Olmaktan Çıkıyor
Futaba Mold Marshalling System
Euroblech 2020 İçin Stand Rezervasyonu Başlamıştır
Endüstriyel Üreticiler, Gaz Arıtma Sistemleriyle Sürdürülebilir Dünya İnşa Ediyor
Rüzgar Enerjisi İETT’de
A New Lease of Life For Your Machine
Yorglass Bilgi Teknolojileri Direktörü ‘‘100 Fark Yaratan Lider’’ Arasına Girdi
Ufuk Altıntop Yeni Genel Müdür Olarak Atandı

