can.okatan@ukub.org.tr
Mak. Müh. Can OKATAN
Mak. Müh. Can OKATAN
Otomotivde Kalıp Ömrü Ve Üretimin Sürdürülebilirliği
“Bir Zincir En Zayıf Halkası Kadar Güçlüdür”
Bu cümle ile birçok konuya analoji yapılabilir. Bu yazımda bir plastik enjeksiyon kalıbının, o kalıbın var olmasına vesile olan araç projesi ile nasıl bir etkileşim içinde olduğunu, araç fikrinden kalıbın hurda edilmesine kadar geçen süreci bir zincir olarak ele alıp, hangi aşamada kimin ve nasıl kendinden önceki ve sonraki halkaları etkilediğini ele aldığım “Stilden Araca Plastik Enjeksiyon Kalıbı” isimli eğitimimden paylaşımlarda bulunacağım.
Otomotiv sektöründe bir aracın seri imalatı sonlandırıldıktan itibaren üreticinin 10 yıl boyunca yedek parça sorumluluğu devam etmektedir. Bu sebeple her kalıp, sipariş anında anlaşılan seri üretim adetleri ve üretim süresi sonrasında 10 yıl daha kullanılabilir şekilde muhafaza edilmeli, seri üretim kalitesinde ve anlaşılmış miktarlarda parça üretilebilmelidir. 1–1,5 milyon araçlık bir projede bu adetlerin 7–8 yılda üretileceği, bir de buna 10 yıl daha eklenmesi gerektiği düşünülünce otomotivde kullanılan kalıpların ilk yatırım kalitesi ve devreye alma performansı kalıpların ve dolayısıyla aracın ömür boyu parça kalitesini doğrudan ve şiddetle etkileyen bir unsur haline gelmektedir.
Yerli kalıp imalatçılarımıza ve kalıplı üretim yapan tedarikçilerimize baktığımda sac, SMC, BMC, keçe, halı vb. malzemelerin form kalıplarındaki yetkinlikleri ile plastik enjeksiyon kalıplarındaki yetkinliklerinin aşağıdaki konu başlıklarında birbirlerinden bıçakla kesercesine ayrıştığını görüyorum.
• Kalıbı yapılacak parça tasarımı için kalıplanabilirlik geri bildirimlerinin yeterliliği ve kalitesi
• Kalıplanan parça için endüstriyelleştirilebilirlik geri bildirimlerinin yeterliliği ve kalitesi
• Kalıbın teknik gerekliliklerini tanımlama, kalıbı fiyatlandırma, sipariş etme bilinci ve yetkinliği
• Kalıp tasarım bilinci, tecrübesi ve kalitesi
• Kalıp imalat bilinci, tecrübesi ve kalitesi
• Kalıp devreye alma bilinci, tecrübesi, kalitesi ve süresi
• Teorik parça tasarım tadilat taleplerinin pratik yapılabilirlik analizi tecrübesi ve yeterliliği
•Kalıp kullanımı, bakımı, tamir ve tadil etme bilinci ve kalitesi
Plastik enjeksiyon kalıpları ile diğer form kalıpları arasında bu kadar tecrübe, bilinç ve kalite farkının olmasını ülkemizin sanayi gelişimi sürecinde plastik kalıplarının son 15-20 yıl içinde dünyayı yakalama telaşında bu teknolojiyi kendi bünyemizde olgunlaştırarak değil, ithal ederek kullanmaya başlamamıza yoruyorum. Zira sac ve termoform kalıpçılığı ve parça üretimi konusunda parça tasarımı ve kalıp geliştirme geçmişi olan yerli sanayimiz, öğrenerek, tecrübe ederek, geliştirerek rafine ettiği bir bilgi birikimine sahip.
Yukarıdaki maddelerin her biri ayrı ayrı makale konuları olmakla beraber, aynı zamanda bir zincirin de ardışık halkalarıdır. Bu zincir araç fikrinden başlayıp kalıbın hurda edilmesiyle biten bir süreçtir.
Araç fikri bir plastik enjeksiyon kalıbının performansını nasıl etkiler?
Araç fikri şu verileri beraberinde getirir; hedef müşteri kitlesi, ürün tanımı, üretilecek araç adedi, yatırım bütçesi, aracı piyasaya sürme ve piyasadan çekme hedef tarihleri.
Bu veriler ile aracın hangi ülkedeki fabrikada üretileceği çalışılır ve üretilecek ülke kararı verilmesi ile aracın tedarikçi ve kalıpçı parkı da çok büyük oranda netleşmiş olur.
Seçilen fabrikadaki teknik ve ticari alanda çalışan personelin plastik parça – proje tasarımı ile kalıp yatırım kalitesi farkındalığı, o ülkedeki tedarikçi parkının plastik parça endüstriyelleştirme tecrübesi ve bilinci doğacak olan plastik enjeksiyon kalıbının doğru teknik tanım ile, doğru maliyet hedefi ile, doğru fiyatta sipariş edilip edilmediğini etkiler.
Her ne kadar doğru fiyatlandırıp doğru yatırım kararı alınsa da bu kalıpları ortaya çıkartacak kalıpçıların tasarım kabiliyeti ve imalat kabiliyeti kalıpların devreye alma süre ve kalitesini, tamir ve tadil edilebilirliğini bu bağlamda kalıbın seri üretim performansını doğrudan etkiler.
Projeyi üstlenen fabrikanın ve beraber çalıştığı tedarikçi parkının plastik parça – proje tasarımı ve kalıplı üretim prosesine hakimiyeti projenin devreye girmesi sürecinde yaşanacak tasarım değişikliklerinin miktarını ve şiddetini doğrudan etkiler. Ayrıca seri hayata henüz girmemiş kalıplara, yapılması düşünülen teorik parça tasarım değişikliklerinin pratik yapılabilirliklerinin yorumlanabilip yorumlanamaması seri hayatta kalıpların performansını etkiler.
Tedarikçilerin seri hayatta kalıp kullanım ve bakım yetkinlikleri de devreye alınmış kalıpların hem üretim sürdürülebilirliğini hem de ürün kalitesi sürdürülebilirliğini doğrudan etkiler.
Bu zincirde, hangi safhada en az farkındalık, en az tecrübe, en az yetkinlik var ise zincirin de en zayıf halkası o olacaktır…
2132 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Otomotiv Plastik Parçalarında Maliyet Azaltmak (CR – Cost Reduction)
Değerli okurlar, “Maliyet Azaltmak” denince aklınıza ne geliyor? Benim aklıma bazı sorular geliyor; • Neyin maliyeti? • Kalıp imalat maliyeti mi? &b DEVAMI...
Değerli okurlar, “Maliyet Azaltmak” denince aklınıza ne geliyor? Benim aklıma bazı sorular geliyor; • Neyin maliyeti? • Kalıp imalat maliyeti mi? &b DEVAMI...
Otomotivde Kalıp Ömrü Ve Üretimin Sürdürülebilirliği
“Bir Zincir En Zayıf Halkası Kadar Güçlüdür” Bu cümle ile birçok konuya analoji yapılabilir. Bu yazımda bir plastik enjeksiyon kalıbının, o kalıbın DEVAMI...
“Bir Zincir En Zayıf Halkası Kadar Güçlüdür” Bu cümle ile birçok konuya analoji yapılabilir. Bu yazımda bir plastik enjeksiyon kalıbının, o kalıbın DEVAMI...
Kalıp Satın Alma! Sipariş Et.
Değerli kalıp kullanıcıları, Otomotiv sektöründe kalıp tedariki için “satın alma” ifadesini eksik ve tehlikeli buluyorum. TDK sözlük açıklamalarına DEVAMI...
Değerli kalıp kullanıcıları, Otomotiv sektöründe kalıp tedariki için “satın alma” ifadesini eksik ve tehlikeli buluyorum. TDK sözlük açıklamalarına DEVAMI...
Otomotivde Kalıp Ömrü Ve Üretimin Sürdürülebilirliği
Bu Cümle İle Birçok Konuya Analoji Yapılabilir. Bu Yazımda Bir Plastik Enjeksiyon Kalıbının, O Kalıbın Var Olmasına Vesile Olan Araç Projesi İle Nasıl Bir Etkileşim İçinde DEVAMI...
Bu Cümle İle Birçok Konuya Analoji Yapılabilir. Bu Yazımda Bir Plastik Enjeksiyon Kalıbının, O Kalıbın Var Olmasına Vesile Olan Araç Projesi İle Nasıl Bir Etkileşim İçinde DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
MKE ile Nanografi Nano Teknoloji A.Ş. Arasında Savunma Sanayisini Millileştirmeye Yönelik Stratejik İş Birliği Sözleşmesi İmzalandı
Türkiye’nin ilk nanoteknoloji şirketi olan Nanografi Nano Teknoloji A.Ş. (Nanografi) ile Makine ve Kimya Endüstrisi A.Ş. (MKE)arasında Türkiye’nin savunma sanayisinin yerlileşme ve millileşme hedefine hizmet edecek DEVAMI...
Türkiye’nin ilk nanoteknoloji şirketi olan Nanografi Nano Teknoloji A.Ş. (Nanografi) ile Makine ve Kimya Endüstrisi A.Ş. (MKE)arasında Türkiye’nin savunma sanayisinin yerlileşme ve millileşme hedefine hizmet edecek DEVAMI...
13. Ulusal Kalıpçılık Zirvesi “Yapay Zeka mı, Yapay İnsan mı?” Temasıyla Kalıpçılık Sektörü’nü Bir Araya Getirdi
Ulusal Kalıpçılık Zirvesi’nin on üçüncüsü, 10 Ekim 2024 tarihinde Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB) tarafından, “Yapay Zeka mı, Yapay İnsan mı?” temasıyla, Gebze Otomotiv Yan Sana DEVAMI...
Ulusal Kalıpçılık Zirvesi’nin on üçüncüsü, 10 Ekim 2024 tarihinde Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB) tarafından, “Yapay Zeka mı, Yapay İnsan mı?” temasıyla, Gebze Otomotiv Yan Sana DEVAMI...
Maktek Avrasya Fuarı’nda Boehlerit Rüzgarı
Geçen 2 yıl içerisinde gelişen yeni teknolojileri ve pazarın dinamiklerini yakından tanıma fırsatı sunacak olan Maktek 2024 Fuarını bu anlamda oldukça önemli buluyoruz. Talaşlı ve talaşsız imalat sanayisinin DEVAMI...
Geçen 2 yıl içerisinde gelişen yeni teknolojileri ve pazarın dinamiklerini yakından tanıma fırsatı sunacak olan Maktek 2024 Fuarını bu anlamda oldukça önemli buluyoruz. Talaşlı ve talaşsız imalat sanayisinin DEVAMI...
Gnc Makina, Makine Zirvesi’nde Yapay Zeka ve Büyük Verinin Takım Tezgahlarındaki Geleceğini Konuştu
Türkiye’nin önde gelen takım tezgahı tedarikçilerinden GNC Makina, MAKFED Türkiye Makina Federasyonu tarafından “Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik” temasıyla düzenlenen Makine Zirves DEVAMI...
Türkiye’nin önde gelen takım tezgahı tedarikçilerinden GNC Makina, MAKFED Türkiye Makina Federasyonu tarafından “Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik” temasıyla düzenlenen Makine Zirves DEVAMI...
SARIGÖZOĞLU, Başarılarıyla Daha da Güçleniyor
Dünya devlerinin portföyündeki tüm araçların kabin, bagaj, tavan, kapı, çamurluk, şase gibi bütün sac aksamlarının kalıplarını ve seri imalatını yapan Sarıgözoğlu, bu kapsamlı üretim yeten DEVAMI...
Dünya devlerinin portföyündeki tüm araçların kabin, bagaj, tavan, kapı, çamurluk, şase gibi bütün sac aksamlarının kalıplarını ve seri imalatını yapan Sarıgözoğlu, bu kapsamlı üretim yeten DEVAMI...
V’Steels ve Primus Coating İş Birliğiyle Eskişehir’de Seminer
V’Steels ve Primus Coating firmaları tarafından düzenlenen ‘Kalıplarda Çelik Seçimi ve PVD Kaplamalar’ semineri 23 Ekim 2024 tarihinde Eskişehir Sanayi Odası’ nda gerçekleşti. D DEVAMI...
V’Steels ve Primus Coating firmaları tarafından düzenlenen ‘Kalıplarda Çelik Seçimi ve PVD Kaplamalar’ semineri 23 Ekim 2024 tarihinde Eskişehir Sanayi Odası’ nda gerçekleşti. D DEVAMI...
13. Ulusal Kalıpçılık Ziervesi
DEVAMI...
DEVAMI...
Türkiye’nin İlk Elektrikli Hafif Kamyon Satışı Otokar’dan
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, ticaretin yükünü hafifleten ATLAS kamyon ailesinin yeni üyesi, yüzde 100 elektrikli e-ATLAS’ın ilk satışını gerçekleştirdi. Bu satışla Otokar, Türkiye&rsqu DEVAMI...
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, ticaretin yükünü hafifleten ATLAS kamyon ailesinin yeni üyesi, yüzde 100 elektrikli e-ATLAS’ın ilk satışını gerçekleştirdi. Bu satışla Otokar, Türkiye&rsqu DEVAMI...
Proemtia 1. Yıl Etkinliği ve Sektör Buluşması İş Kuleleri İstanbul’da Gerçekleştirildi
Proemtia’nın 1. Yıl & Sektör Buluşması etkinliği kapsamında “Alüminyum & Demir Çelik Sektöründeki Gelişmeler ve Gelecek Beklentiler” paneli 2 Mayıs 2024 tarihinde İş Kuleleri İstanbul&rsquo DEVAMI...
Proemtia’nın 1. Yıl & Sektör Buluşması etkinliği kapsamında “Alüminyum & Demir Çelik Sektöründeki Gelişmeler ve Gelecek Beklentiler” paneli 2 Mayıs 2024 tarihinde İş Kuleleri İstanbul&rsquo DEVAMI...
Kompozit Malzemeler 34.BI-MU’nun Başrol Oyuncusu
9 - 12 Ekim 2024 tarihleri arasında BI-MU’nun 34. gerçekleşecek, işleme ve deformasyon takım tezgahları, robotlar, otomasyon, dijital ve katmanlı üretim, yardımcı teknolojiler ve kolaylaştırıcılar ana imalat endüstrisin DEVAMI...
9 - 12 Ekim 2024 tarihleri arasında BI-MU’nun 34. gerçekleşecek, işleme ve deformasyon takım tezgahları, robotlar, otomasyon, dijital ve katmanlı üretim, yardımcı teknolojiler ve kolaylaştırıcılar ana imalat endüstrisin DEVAMI...
4. Ar-Ge Proje Pazarı ve 4. Komponent Tasarım Yarışması’nda büyük fırsat OİB, Projeleri Kuluçkaya Yatıracak, 1 milyon Liralık Ödülün Kapısını Açacak
6. Ulusal Kalıpçılık Zirvesi Sonuç Bildirgesi
Buderus Edelstahl Yeni Satış Organizasyonu ile Türkiye’de hizmetinizde!
Desita Yazılım Tasarımda Yeni Dönemi Konuşuyoruz Başlıklı Seminerini Ankara’da Gerçekleştirdi
Gazi Üniversitesi, FNSS MILDESIGN 2015 Uluslararası Askeri Kara Araçları Tasarım Yarışması’na damgasını vurdu
Böhler Türkiye Bir İlki Gerçekleştirdi
PowerMill Türkiye Distribütörü Desita Yazılım Oldu
Morgan, Yeni Üretim Tesisine Taşındı
Tezmaksan Makina, IDEF’15’te Savunma Sanayi Sektörünü Ağırladı
Sanayide Kadın Eli Projesi ile Kaymet’te İstihdama Kazandırılan Kadın Çalışanlar Sertifikalarını Aldı
YAYIN AKIŞI