E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Mak. Müh. Can OKATAN
Mak. Müh. Can OKATAN
can.okatan@ukub.org.tr
Kalıp Satın Alma! Sipariş Et.

Değerli kalıp kullanıcıları,

Otomotiv sektöründe kalıp tedariki için “satın alma” ifadesini eksik ve tehlikeli buluyorum. TDK sözlük açıklamalarına göre ifadenin tanımı kalıp tedariki için en mühim konuyu içermiyor.

 
Açıklamalarda geçen “mal” bizim için kalıp olduğuna göre “satın alma”, edinilecek kalıbın parasının verilerek edinilmesi, piyasa fiyatında bir kalıbın parasının ödenmesi, belirlenen fiyatı ödeyerek kalıbın tedarik edilmesi anlamına gelen bir iştir.
 
Peki, bu kalıbın fiyatı ne ki onu ödeyerek kendimize mal edelim? Kalıp, markete gidip raftan turşu, makarna, sabun gibi alınan seri üretimi olan, üretici firmasına göre aşağı yukarı fiyatı belli olan ya da manavdan elma, armut gibi alınan, hasat bölgesi ve zamanına göre piyasası olan bir mal mıdır?
 
satın almak –i:”
 
Bir nesneyi belirlenen fiyatını ödeyerek kendine mal etmek, mübayaa etmek”
 
Kaynak: Türk Dil Kurumu (TDK) “Güncel Türkçe Sözlük”
 
satın alma (İng. Purchase, buy):”
Parası karşılığında mal alınabilmesi sağlanılmak üzere yapılan işlem.”
 
Kaynak: TDK “Büyük Türkçe Sözlük - BSTS / Tecim, Maliye, Sayışmanlık ve Güvence Terim 1972”
 
“satın alma (İng. Purchasing):”
 
Bir birim mal, hizmet ya da üretim faktörünün piyasa fiyatından edinimi.”
 
Kaynak: TDK “Büyük Türkçe Sözlük - BSTS / İktisat Terimleri Sözlüğü 2004”
 
“satın almacı -a:”
 
Satın alma işlerini yürüten kimse, mübayaacı”
 
Kaynak: TDK “Güncel Türkçe Sözlük” 
 
 
 
Bir kalıpçıya gidip, bana üç ton kalıp verir misiniz, ya da satılık kalıp var mı veya bana şu kalıbı satar mısınız diyor musunuz?
 
Kalıp seri üretilen bir mal değildir, kalıplanacak ürüne özel bir makinedir. Bir proje ürünüdür. Kalıplanacak ürünün tasarımına ve kalite beklentilerine, üretim adedine, üretim süresine ve birim zamanda üretim kapasitesine göre özel olarak tasarlanıp, doğru metotla üretilip, planlandığı gibi devreye alınmalıdır. Kullanım ömrü boyunca da kulanım kılavuzunda tarif edildiği şekilde kullanılıp, bakılmalıdır. Evet, kalıpların kullanım ve bakım kılavuzu olmalıdır.
 
Bu yüzden, “satın almak” ifadesini kalıp tedarikinde eksik buluyorum ve “sipariş etmek” ifadesini kullanıyorum.
 
“Satın almacı” kalıp sipariş etme yetkinliğini haiz olmadığı zaman “satın alma” faaliyeti mümkün olan en düşük fiyatta kalıp tedarik etme faaliyetine dönüşüyor. Bu da kalıp tedarikçilerinin, işe karşı iştahları oranında, kalıp fiyatlarını düşürmelerine ve “sipariş edilmesi gereken kalitede” değil, ödenen fiyatın karşılığı kalitede kalıp tedarikine sebep oluyor. Bu yüzden de “satın alma” ifadesini tehlikeli buluyorum.
 
“Ucuz Kalıp Yoktur, Kalitesiz Kalıp Vardır”.
 
Kalıp, kendisine yapılan yatırım bedelinden kesilen parayla değil, doğru tanımlanıp, hak ettiği mühendislik ve işçilik ile yaratılıp, kalıp kalitesinin üretim prosesinde yarattığı verimlilik ile üretilen parça birim maliyetini düşürerek yatırımcısına para kazandırır.
 
Yatırım bedelinden kesmek “kazanmak” değildir, “harcamamaktır”. Oysa üretim maliyetini düşürebilmek ürünün birim fiyatındaki kar payını artırarak “kazanmak” anlamına gelir.
 
Eğer kalıp sipariş edilmezse, orta ve uzun vadede kalıp kalitesizliğine bağlı zarar etmeye başlanacaktır. Arızi duruşlar kaynaklı üretim performans kayıpları yaşanacaktır. Öngörülmeyen tamir ve bakım maliyetleri ortaya çıkacaktır. Üretim kalitesizliği kaynaklı ürün problemleri başlayacak ve müşteriye taahhüt edilen kalitede ürün verilebilmesi için kalıplama sonrası manuel veya otomatik parça tamir ve kontrol süreçleri başlatılarak yeni yatırım ve işçilik maliyetlerine katlanılmaya başlanılacaktır.
 
Bir mimara inşa ettirmek istediğiniz evin tüm detaylarını tek tek tarif ettiğiniz gibi, kalıp sipariş edebilmek için de kalıbın tüm detaylarını tek tek tanımlamanız gerekir. Kalıbı satın almaz, sipariş ederseniz gelecek teklifler arasında büyük farklar olmadığını görürsünüz. Pazarlıklar sonunda da kalıbın fiyatı teknik tanımları karşılayabilmek şartı sayesinde bir yerde durup daha fazla inmeye devam edemeyecektir. Pazarlığa konu olan pay, kalıp tedarikçilerinin kar payları oranları ve kaynak kullanım verimliliklerine bağlı olacaktır.
 
Bu şekilde tedarik edilen bir kalıp, tasarlandığı gibi kullanılır ve doğru şekilde bakımları yapılır ise, hedeflenen ömrü boyunca üretim kalitesini koruyacak, yatırımcısına gizli maliyetler yaratmayacaktır.
 
Kalıp satın almayın, sipariş edin.
 

 

Paylaş Tweet Paylaş
2711 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Müşteri Deneyimi Yönetiminde Rakamsal Hedefler, Yerini Deneyimin Gerçek Değerini Çıkaran Göstergelere Bıraktı
Rekabetçi iş dünyasında şirketlerin başarısında sundukları müşteri deneyimi yönetimi artık yalnızca finansal rakamlarla ölçülmüyor. Yıllarca performans denilince akla satış grafikleri, işlem süre DEVAMI...
ESET’ten, Petya’nın Mirasçısı HybridPetya İçin Kritik Uyarı
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, Polonya’dan kötü amaçlı yazılım tarama platformu VirusTotal’e yüklenen bir HybridPetya önyükleme kiti ve fidye yazılımı keşfetti. Örnek DEVAMI...
ESET’ten Güçlü Performans
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, The Forrester Wave™: Avrupa’da Yönetilen Tespit ve Müdahale Hizmetleri, 2025 3. Çeyrek Raporu’nda güçlü performans gösteren şirke DEVAMI...
Big Bang Startup Challenge Bu Yıl 25-26 Kasım’da UNIQ İstanbul’da Gerçekleştirilecek
İTÜ ARI Teknokent’in Kuluçka Merkezi İTÜ Çekirdek tarafından her yıl düzenlenen Türkiye’nin en büyük girişimcilik etkinliği Big Bang Startup Challenge, bu yıl ‘’ImpactVerse&r DEVAMI...
Kaleseramik’ten Seramik Sektöründe Sürdürülebilir ve Yenilikçi Ar-Ge Atılımı
Türkiye seramik sektörünün lider firmalarından Kaleseramik, Ar-Ge Merkezi bünyesinde kuracağı “Seramik Teknolojileri Öncül Ar-Ge Laboratuvarı” ile TÜBİTAK 1515 Öncül Ar-Ge Laboratu DEVAMI...
PLASFED Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz: “Konkordato Başvurularındaki Sinyaller İyi Okunmalı”
PLASFED Başkanı Ömer Karadeniz, konkordato başvurularındaki artışın iş dünyasındaki finansal sıkışıklığın net bir göstergesi olduğuna dikkat çekerek, “Sanayicinin önünü açmak, ekonominin ön DEVAMI...
Borçelik’in Bu iş Eşitlik İşi Projesinde 7. Faz Tamamlandı
Borusan Grup şirketlerinden Borçelik’in, Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği (BUİKAD) ve Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) iş birliğiyle yürüttüğü “Bu İş Eşitlik İşi” pr DEVAMI...
Yılın İlk 8 Aylık Döneminde Otomotiv Üretimi Yüzde 4, İhracatı Yüzde 7 Büyüdü!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının ilk 8 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 artış gösteren toplam üretim 908 bin 238 adet olarak gerçekle DEVAMI...
Şifrelemenin Önemi Her Geçen Gün Artıyor
Günümüzde kurumların tek bir güvenlik ihlali, inşa ettikleri her şeyi tehlikeye atabiliyor. Fikri mülkiyet ve gizli müşteri verilerinin çalınması, ağır mali kayıplar ve marka itibarının zedelenmesi ve şirk DEVAMI...
Schlotter’in Yeni Prosesi Dünyada İlk Kez Paintexpo Eurasıa ve Surtech Eurasıa’da
Endüstriyel kaplama ve yüzey işlem teknolojileri, otomotivden beyaz eşyaya, savunma sanayiinden elektroniğe kadar birçok sektörde ürünlerin yüzey kalitesini artırmak, dayanıklılığını geliştirmek ve ç DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler