E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Mak. Müh. Can OKATAN
Mak. Müh. Can OKATAN
can.okatan@ukub.org.tr
Kalıp Satın Alma! Sipariş Et.

Değerli kalıp kullanıcıları,

Otomotiv sektöründe kalıp tedariki için “satın alma” ifadesini eksik ve tehlikeli buluyorum. TDK sözlük açıklamalarına göre ifadenin tanımı kalıp tedariki için en mühim konuyu içermiyor.

 
Açıklamalarda geçen “mal” bizim için kalıp olduğuna göre “satın alma”, edinilecek kalıbın parasının verilerek edinilmesi, piyasa fiyatında bir kalıbın parasının ödenmesi, belirlenen fiyatı ödeyerek kalıbın tedarik edilmesi anlamına gelen bir iştir.
 
Peki, bu kalıbın fiyatı ne ki onu ödeyerek kendimize mal edelim? Kalıp, markete gidip raftan turşu, makarna, sabun gibi alınan seri üretimi olan, üretici firmasına göre aşağı yukarı fiyatı belli olan ya da manavdan elma, armut gibi alınan, hasat bölgesi ve zamanına göre piyasası olan bir mal mıdır?
 
satın almak –i:”
 
Bir nesneyi belirlenen fiyatını ödeyerek kendine mal etmek, mübayaa etmek”
 
Kaynak: Türk Dil Kurumu (TDK) “Güncel Türkçe Sözlük”
 
satın alma (İng. Purchase, buy):”
Parası karşılığında mal alınabilmesi sağlanılmak üzere yapılan işlem.”
 
Kaynak: TDK “Büyük Türkçe Sözlük - BSTS / Tecim, Maliye, Sayışmanlık ve Güvence Terim 1972”
 
“satın alma (İng. Purchasing):”
 
Bir birim mal, hizmet ya da üretim faktörünün piyasa fiyatından edinimi.”
 
Kaynak: TDK “Büyük Türkçe Sözlük - BSTS / İktisat Terimleri Sözlüğü 2004”
 
“satın almacı -a:”
 
Satın alma işlerini yürüten kimse, mübayaacı”
 
Kaynak: TDK “Güncel Türkçe Sözlük” 
 
 
 
Bir kalıpçıya gidip, bana üç ton kalıp verir misiniz, ya da satılık kalıp var mı veya bana şu kalıbı satar mısınız diyor musunuz?
 
Kalıp seri üretilen bir mal değildir, kalıplanacak ürüne özel bir makinedir. Bir proje ürünüdür. Kalıplanacak ürünün tasarımına ve kalite beklentilerine, üretim adedine, üretim süresine ve birim zamanda üretim kapasitesine göre özel olarak tasarlanıp, doğru metotla üretilip, planlandığı gibi devreye alınmalıdır. Kullanım ömrü boyunca da kulanım kılavuzunda tarif edildiği şekilde kullanılıp, bakılmalıdır. Evet, kalıpların kullanım ve bakım kılavuzu olmalıdır.
 
Bu yüzden, “satın almak” ifadesini kalıp tedarikinde eksik buluyorum ve “sipariş etmek” ifadesini kullanıyorum.
 
“Satın almacı” kalıp sipariş etme yetkinliğini haiz olmadığı zaman “satın alma” faaliyeti mümkün olan en düşük fiyatta kalıp tedarik etme faaliyetine dönüşüyor. Bu da kalıp tedarikçilerinin, işe karşı iştahları oranında, kalıp fiyatlarını düşürmelerine ve “sipariş edilmesi gereken kalitede” değil, ödenen fiyatın karşılığı kalitede kalıp tedarikine sebep oluyor. Bu yüzden de “satın alma” ifadesini tehlikeli buluyorum.
 
“Ucuz Kalıp Yoktur, Kalitesiz Kalıp Vardır”.
 
Kalıp, kendisine yapılan yatırım bedelinden kesilen parayla değil, doğru tanımlanıp, hak ettiği mühendislik ve işçilik ile yaratılıp, kalıp kalitesinin üretim prosesinde yarattığı verimlilik ile üretilen parça birim maliyetini düşürerek yatırımcısına para kazandırır.
 
Yatırım bedelinden kesmek “kazanmak” değildir, “harcamamaktır”. Oysa üretim maliyetini düşürebilmek ürünün birim fiyatındaki kar payını artırarak “kazanmak” anlamına gelir.
 
Eğer kalıp sipariş edilmezse, orta ve uzun vadede kalıp kalitesizliğine bağlı zarar etmeye başlanacaktır. Arızi duruşlar kaynaklı üretim performans kayıpları yaşanacaktır. Öngörülmeyen tamir ve bakım maliyetleri ortaya çıkacaktır. Üretim kalitesizliği kaynaklı ürün problemleri başlayacak ve müşteriye taahhüt edilen kalitede ürün verilebilmesi için kalıplama sonrası manuel veya otomatik parça tamir ve kontrol süreçleri başlatılarak yeni yatırım ve işçilik maliyetlerine katlanılmaya başlanılacaktır.
 
Bir mimara inşa ettirmek istediğiniz evin tüm detaylarını tek tek tarif ettiğiniz gibi, kalıp sipariş edebilmek için de kalıbın tüm detaylarını tek tek tanımlamanız gerekir. Kalıbı satın almaz, sipariş ederseniz gelecek teklifler arasında büyük farklar olmadığını görürsünüz. Pazarlıklar sonunda da kalıbın fiyatı teknik tanımları karşılayabilmek şartı sayesinde bir yerde durup daha fazla inmeye devam edemeyecektir. Pazarlığa konu olan pay, kalıp tedarikçilerinin kar payları oranları ve kaynak kullanım verimliliklerine bağlı olacaktır.
 
Bu şekilde tedarik edilen bir kalıp, tasarlandığı gibi kullanılır ve doğru şekilde bakımları yapılır ise, hedeflenen ömrü boyunca üretim kalitesini koruyacak, yatırımcısına gizli maliyetler yaratmayacaktır.
 
Kalıp satın almayın, sipariş edin.
 

 

Paylaş Tweet Paylaş
2753 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
BIEMH’in 6 Salonu, Otomasyon, Robotik ve Dijitalleşme Alanında Son Teknoloji Çözümlerini Bir Araya Getirecek
Otomasyon, robotik ve dijitalleşme, 2-6 Mart 2026 tarihleri ​​arasında Bilbao Sergi Merkezi’nde düzenlenecek 33. BIEMH fuarında öne çıkacak. Fuar, ileri üretimde gerçek anlamda öncü olan ve daha ve DEVAMI...
IAEC, 10. Yılında İleri Taşıt Teknolojileri Odağında Gerçekleşti!
Otomotiv mühendisliği alanında en yeni teknoloji ve gelişmelerin mercek altına alındığı ‟Uluslararası Otomotiv Mühendisliği Konferansı- IAEC”, “İleri Taşıt Teknolojileri” temasıyla İstanbul Teknik Üniversitesi DEVAMI...
Euroguss 2026 Destek Programı Trendleri, Teknolojileri ve Ağ Oluşturmayı Sunuyor
13-15 Ocak 2026 tarihleri ​​arasında Nürnberg, uluslararası döküm endüstrisinin merkezi haline gelecek. EUROGUSS, teknoloji, iş dünyası ve politikadaki güncel gelişmeleri incelemek ve acil sorunlara çö DEVAMI...
Hakan Altınay: “Türkiye Artık İnsansız Sistemler, Hava Savunma ve Uzay Teknolojilerinde Küresel Rekabet Dönemine Giriyor”
SAHA İstanbul Yönetim Kurulu Üyesi ve Altınay Savunma Teknolojileri Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Altınay, Türk savunma sanayiinin 50 yıllık dönüşümünü değerlendirirken, ‘son 20 yıldaki icra d DEVAMI...
WhatsApp Ekran Paylaşımı Dolandırıcılığı
Hızla yayılan bir dolandırıcılık, WhatsApp kullanıcılarını en hassas finansal ve diğer verilerini ifşa etmeye nasıl kandırıyor?   WhatsApp gibi mesajlaşma uygulamalarında dolaşan dolandırıcılık ve diğer tehditler, güvenilir platfo DEVAMI...
MAGMA 9. Geleneksel Kullanıcı Toplantısı
MAGMA Türkiye, kullanıcıları ile 3 Ekim 2025 tarihinde JW Marriott İstanbul Marmara Sea Otel’de buluştu.   MAGMA, Türkiye’deki kullanıcılarıyla bir araya gelme ve bilgi alışverişinde bulunma amacıyla 3 Ekim 2025 t DEVAMI...
Sarten, Japon Ortağı Mitsui & Co., Ltd. ile 10’uncu Yıllarını Kutladı
Ambalaj sektöründe faaliyet gösteren Sarten, Japon ortağı Mitsui & Co., Ltd. (Mitsui)  ile 10 yıllık ortaklığını özel bir törenle kutladı. Sarten CEO’su Zeki Sarıbekir’in ev sahipliğinde düze DEVAMI...
MISAD Selim Geçit’in Semineriyle Bir Araya Geldi
22 Kasım’da, sektörümüzün en kritik meselelerinden birini konuşmak üzere yeniden kahvaltıda bir araya gelindi.   Isıl işlem sektörü, ekonominin görünmeyen ama vazgeçilmez dişlis DEVAMI...
Görünüşte Oyun Gerçekte Siber Casusluk
Siber güvenlik çözümlerinde dünya lideri ESET İran bağlantılı siber casusluk grubu MuddyWater’ın İsrail ve Mısır’a yönelik faaliyetlerini tespit ederek bu kampanyada kullanılan araçların tekn DEVAMI...
Makina İmalatçıları Birliği: Türk Sanayisinin Ortak Aklı
Makina İmalatçıları Birliği(MİB) Yönetim Kurulu Başkanı Fatih İğrek, Türk makine sektörünün ülke ekonomisi açısından taşıdığı stratejik önem ile MİB’in üstlendiği misyonu değerlendir DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler