E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Can Komar
Can Komar
SteelTürk- NekSport Danışmanlık Genel Müdürlüğü
Piyasalar Düzeliyor
Üç sektöre, 2013 yılının nasıl geçeceği hakkında görüşlerini sordum.  Aldığım cevapları sizinle paylaşmak istiyorum.  Konuştuğum sektörler, Demir-Çelik, Otomotiv ve Bankacılık kesimi idi.  
 
Sabırsız okuyucularım için son sözü baştan söyleyeyim.  Durumlar fena görünmüyor.  2013 yılının olumlu geçeceği beklentisi ben de ağırlık kazanıyor.  Hem yassı, hem de uzun mamul çelik fiyatları aşırı olmasa bile artış eğiliminde olacaktır.  Otomotivde yatırımlar hızlanacak ve üretim rakamları yılın 2. Yarısında artışa geçecektir.
 
Gelin şimdi sektörler bazında aldığım cevaplara bir göz atalım:
 
Bankacılık sektörü
 
Bunlar arasında en kötümseri bankacılar oldu.  Genel olarak 2013’ün zor bir yıl olacağını düşünüyorlar. 2012’den daha kötü bir tabloya kendilerini hazırlıyorlar.  Kredilerin geri ödenme performanslarında düşüşler bekliyorlar.  O nedenle, kredi musluklarını kapatmamış olsalar bile, kredi başvurularını daha dikkatle inceliyorlar.  Banka sektöründe, özellikle merak ettiğim bir konu, bankalarımızın yurt dışından kredi alabilme kabiliyetleridir.  Bunu da araştırdım.  Malum olduğu üzere Türkiye, cari açık nedeni ile sürekli olarak yabancı krediye ihtiyaç duymaktadır.  Yabancı bankalar kriz nedeni ile birçok ülkeye verdikleri sendikasyon kredilerini durdurdular.  Ancak, görünen o ki, Türkiye’ye duyulan güven nedeni ile bankalarımız hala borçlanabilmektedirler.  Ülke reytinginin düzelmesi veya bozulması bu nedenle çok önem taşımaktadır.  Eğer bankalarımız krediye daha pahalı erişebilir veya krediyi takla artırma oranı %100’ün altına düşseydi sıkıntı başlayacaktı.  Böyle bir tehlike olmasına rağmen, uygulamada iyi gittiğimiz görülüyor.  Bu da olumlu bir işarettir.
 
Demir-Çelik  sektörü
 
Şu anda yassı mamul fiyatlarında 5-10 dolarlık artışlar olurken, uzun mamulde fiyatlar üzerinde bir baskı mevcuttur.  Ancak, demir çelik sektörünün uzmanları, 2013’ün en kötü ihtimalle 2012 gibi geçeceğini düşünmektedirler.  Konuştuğum kişiler beklenmedik ani değişiklikler olmadığı takdirde, demir çelik firmalarının yatırımlarının devam edeceğini söylemektedirler.  Elbette kastettikleri firmalar uzun mamul üreticileri diye tahmin ediyorum.  Erdemir’de ve Çolakoğlu’nda yatırımların şimdilik dondurulduğunu biliyorum.
 
Uzun mamul üreticileri için 2013 ve 2014 yıllarında Ortadoğu özellikle artan bir öneme sahip olacaktır.  Suudi Arabistan, kısa bir zaman önce rekor seviyedeki bir devlet bütçesine onay vermiştir.  221 milyar dolar tutarındaki bu bütçe, inşaat demiri talebini muazzam bir şekilde artıracaktır diye düşünüyorum.  Ayrıca, devam eden ve 2014’te devreye girecek yatırımları da hesaba katarsanız 385 milyar dolarlık bir alt yapı yatırım bütçesine baktığımızı bilmenizi isterim.  Bitmedi… Kuveyt 125 milyar dolar, Katar ise 65 milyar dolarlık alt yapı yatırımı planlamaktadır.  Yatırımların bugünle 2016 yılları arasında gerçekleşmesi beklenmektedir.  Yarım trilyon dolar tutarındaki Ortadoğu yatırımları, uzun mamul piyasasına büyük bir canlılık getirecektir.  
 
Yassı mamulde ise durum farklıdır.  Uzun mamulün en önemli ürünü inşaat demiridir.  Alt yapı yatırımlarında ve inşaatlarda kullanılırken, yassı mamul sanayi üretimine girdi teşkil eder.  Yani, sac daha gelişmiş bir ekonomi gerektirir.  Ortadoğu’da ya da Afrika’da böyle pazarlar bulmak zordur.  Sacın kullanım alanları, makine, beyaz eşya, otomotiv ve genel sanayi üretimleridir.  Bütün bu alanlarda Türkiye gelişmiş bir sanayiye sahiptir.  Ancak, hepsi büyük oranda AB’ye yaptıkları ihracatlar ile gelişmişlerdir.  Şimdi, Avrupa’nın mali krizi nedeni ile ihracatın düşmesi, bu sektörlerin sac kullanımlarını da olumsuz etkilemiştir.  Sac üreticilerimiz hem yurt içinde düşen, hem de gelişmiş sanayinin olduğu pazarlarda düşen talep nedeni ile kapasite kullanım oranlarını düşürmüşlerdir.  Yassı üretiminin artması, bahsettiğimiz sektörlerin düzelmesine bağlıdır.
 
Geçtiğimiz haftalarda çok önemli 2 gelişme yaşandı:  birincisi, Demir-Çelik ve Demir Dışı Metaller Strateji Belgesi ve Eylem Planı açıklandı; ikincisi ise, otomotiv yatırımlarının ‘Öncelikli Yatırımlar’ kapsamına alınarak, bölge şartı aranmadan 5’inci bölge imkânlarından yararlanmasının önü açıldı. Ayrıca yatırımlarda artık yüzde 40’lık katma değer şartı da aranmayacağı belirtildi.  
 
Birinci gelişme, demir çelik sektörünün rekabetçiliğini artıracaktır.  İkinci gelişme ise, otomotivdeki yatırımların artmasını sağlayarak, yassı üreticilerinin sıkıntısını azaltacaktır.  Sadece biraz zaman gerekmektedir.
 
Otomotiv Sektörü
 
Renault’nun genel müdürü, Carlos Ghosn, önlem alınmadığı takdirde,  Avrupa otomotiv sanayinin 2020’ye kadar düzelemeyeceğini ifade etti.  Politikacılara verdiği mesaj, otomotiv sanayinin daha rekabetçi hale getirilmesidir.  Biraz daha net ifade etmek gerekirse, Ghosn’un dikkat çektiği nokta, iş ve işçi kanunlarının daha esnek hale getirilmesidir.  Yani, Avrupa uzun yıllar önce kazanılmış sosyal haklarda geriye dönüşü konuşuyor.  Avrupalı işçilerin, Yunanistan’da, İtalya’da, Fransa’da, İspanya’da nasıl isyan bayraklarını açtığını görüyoruz.  Türkiye’yi aratmayan şiddette gösteriler hepimizi şaşırtıyor.  Bütün bunlar Avrupa krizinin, dolayısı ile otomotiv krizinin uzun soluklu olacağını bize gösteriyor.  
 
Peki, bundan biz nasıl çıkar sağlayabiliriz?  Cevap basit.  Otomotivin öncelikli yatırımlar kapsamına alınmış olması ve devlet teşviklerinden yararlanabilir olması, otomotivin Avrupa’dan kaçışını hızlandıracaktır.  Yatırım teşviklerini, 2023 hedeflerine uygun hazırlanmış Otomotiv Strateji Belgesi ve Eylem Planı ile birlikte düşündüğümüzde, devletin otomotive turbo destek verdiğini görmekteyiz.
Otomotivde beklediğim yeni yatırımlar ile mevcut ana ve yan sanayiler büyüyecektir.  Ayrıca, bugün Türkiye’de üretim yapmayan yeni ana ve yan sanayiler de Türkiye’ye gelecektir.  Ve bütün bunlar, Avrupa krizinin en yoğun olduğu bir dönemde gerçekleşecektir.  
 
Sonuç
 
2013 yılından, pek çok uzmandan daha fazla umutluyum.  Bu yıl, Demir-Çelik ve Otomotiv sektörlerinin çıkışa geçtiği bir yıl olacaktır.  Talepteki artışlar, fiyatları fazla olmasa bile bir miktar yukarı doğru çekebilecektir.  
 
Yönelişler, uzun mamul çelikçiler için Ortadoğu, yassıcılar için otomotiv kaliteleri, otomotivciler için ise Avrupa’dan kaçışı Türkiye’ye çekmektir.
 
Uzun bir zamandan beri güzel haber vermek için fırsat kolluyordum.  Şimdi bu haberleri vermekten büyük mutluluk duyuyorum.
 
Paylaş Tweet Paylaş
1671 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Hoş Geldin 2014
Tüm okurlarımın yeni yılını kutluyorum.  Hepinize sağlık, mutluluk ve bol kazanç getiren işler diliyorum.  Gerçi diliyorum ama, işin ekonomik tarafında bir göz atm DEVAMI...
Çelik Sektörü Kökten Değişiyor
Türk Çelik Sektörü, uzun yıllar boyu uzun mamulde arz fazlasına; sac da ise arz eksikliğine sahipti.  O nedenle, inşaat demiri gibi uzun mamul üretenler talebi aşan DEVAMI...
Karlılık Düşük
Rusya’nın ikinci, dünyanın da on dokuzuncu en büyük çelik üreticisi Severstal’ın CEO’su bugünkü çelik sektörünü şu şekil DEVAMI...
Çelik Sektörü Kökten Değişiyor
Sanırım çelik sektöründe Mittal’in kim olduğunu bilmeyen yoktur. 1978 yılında Endonezya’da yıllık kapasitesi 35bin ton olan bir haddehaneyi satın alarak işe başlayan Hi DEVAMI...
Otomotiv Sanayi Nasıl Büyüyecek
Tarihçe   Otomotivin Türkiye’deki gelişimi 1960’lı yıllarda başlamıştır. Çok kısa ve başarısız bir “Devrim” otomobili deneyiminden sonra, esa DEVAMI...
Otomotiv 26 Yıl Geriye Kaydı
Artık tüm okuyucularım, yaşadığımız kriz konusunda kötümser düşündüğümü biliyor. Keşke şartlar daha farklı olsaydı ve krizin kara bulutları bir an önce DEVAMI...
Kriz Ne Zaman Bitecek?
Normal şartlar altında Eylül ayı ekonominin canlanma ayıdır. Yaz tatilinin rehavetinden çıkan üreticiler, yılsonuna kadar hedeflerini tutturabilmek amacı ile stoklarını tazelerler. DEVAMI...
Gelecek, Dünya, Türkiye ve Çelik
YİSAD’ın Başkanı Tuncay Sergen, çok saygı duyduğum, sektörün duayenlerinden bir kişidir. Sergen, çok doğru bir kararla, şu anda sektörü şiddetle ilgilendiren DEVAMI...
Otomotiv, Çelik ve Biraz da Siyaset
Çelik sektörünün tadı tuzu yok.   Ama bu sadece Türkiye’de böyle sanmayın. Tüm dünya pazarları bizimkine benzer sıkıntılar yaşıyor.  DEVAMI...
Piyasalar Düzeliyor
Üç sektöre, 2013 yılının nasıl geçeceği hakkında görüşlerini sordum.  Aldığım cevapları sizinle paylaşmak istiyorum.  Konuştuğum sektörler, Demir-&C DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Avrasya’nın Tek Kalite Kontrol Fuarı Kalite’24 Fuarı Geliyor!
09-12 Ekim 2024 tarihlerinde, İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleşecek olan "13. Kontrol, Otomotiv, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Test Ekipmanları, Metroloji ve Endüstriyel Yazılım Fuarı" için hazır mısınız?& DEVAMI...
Alınan Karar İhracat Rekabetçiliğinin Korunması Açısından Kritik Öneme Sahip!
Otomotiv Sanayii Derneği, “Türkiye-Birleşik Krallık Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komitesi’nin, Elektrikli Araçların Menşe Kurallarına İlişkin Geçiş Süreci Uzatma Kararı”nı değerlendirdi.  &nbs DEVAMI...
Dünyanın Önde Gelen İhtisas Fuarları Wire 2024 ve Tube 2024 15 - 19 Nisan 2024 Tarihinde Kapılarını Açacak
İklim değişikliğinden kaynak kıtlığına, enerji geçişinden fiber optik yayılmaya kadar – çözüm bekleyen pek çok zorluk var. Bu çözümler sadece tel, kablo ve boru endüstrileri sayesinde DEVAMI...
Mitsubishi Electric Türkiye Robot Yatırımları Zirvesi’nde Yenilikçi Otomasyon Çözümlerini Paylaştı
Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri, 20-23 Aralık tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleştirilen Robot Yatırımları Zirvesi ve Sergisi’nde yenilikçi otomasyon sistemlerini tanı DEVAMI...
Türkiye’de Yüzey Doku Mühendisliğinde İlke İmza Atıyor
voestalpine High Performance Metal Türkiye, ülkemizdeki ilk ve tek çelik, ısıl işlem, desen ve PVD kaplama sağlayıcısı konumunu her geçen gün güçlendiriyor. Şirket, Eschmann Textures markasıyla Tü DEVAMI...
Plastik Sektörü Geri Dönüşümde Küresel Güç Olmayı Hedefliyor
Doğrudan ve dolaylı 15 milyar dolarlık ihracatla, Türkiye’nin en fazla ihracat yapan sanayi kollarından biri olan plastik sektörü, geri dönüşümdeki pazar payını artırmayı hedefliyor. Geri dönüş&uu DEVAMI...
Makine İhracatı 2023’te Yüzde 11 Artışla 28 Milyar Doları Aştı
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından açıklanan konsolide verilere göre, 2023 yılı sonunda Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 28,1 milyar dolar oldu. Dünya makine i DEVAMI...
EFSİAD Genel Üye Toplantısını Gerçekleştirdi
5 Ocak 2024 tarihinde Crowne Plaza Oteli Kurtköy Pendik-İstanbul ‘da yoğun üye katılımıyla EFSİAD bir araya geldi. “Geleceğin yakıtı hidrojen ve Endüstriyel fırınlarda Kullanımı” konusunda Kanada’da yaşa DEVAMI...
Vega Makina’dan Yerli İmalat İçin 100 Milyon TL’lik Tesis Yatırımı Atağı
Tüm sektörlerde yer alan sanayi kuruluşlarına kaynak teknolojileri konusunda hizmet veren Vega Makina, yerli üretim hedefleri doğrultusunda 100 milyon TL yatırımla ilk tesisini kurmak için çalışmalara başladı. 2023 DEVAMI...
TOS+H Expo 2024 – 5. Türk İş Güvenliği ve Sağlığı İhtisas Fuarı – „İstanbul Sanayi Odası“ ile Başarılı İşbirliği Devam Ediyor
Başarılı geçen TOS+H Expo 2022’nin ardından Messe Düsseldorf ile yerel ortakları Tezulaş Fuar ve İstanbul Sanayi Odası (İSO) başarıya giden yolda ilerlemeye devam ediyor.     TOS+H Expo, 2 – 4 Mayıs 2024 ta DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM