E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Verimlilik
Verimlilik tesadüfen olmaz.  Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur.
 - Paul J. Meyer
 
Verimlilik kavramı üretim işletmelerinin rekabetçiliğini etkileyen en hayati kavramlardan birisidir. Buna rağmen bu kavramın doğru anlaşılmadığını, başka kavramlarla karıştırıldığını ve uygun yöntemlerle ölçülmediğini gözlemlemekteyiz. Benden genç arkadaşların biraz merak edip araştırması için benden de eskilerin deyimiyle “ağyarını mani, efradını cami” bir tanım üzerinde olmaya çalışacağım.
 
Önce biraz ilgisiz kavramları ayıklayalım. Yapılan en büyük hata üretim miktarı arttıkça o işletmenin verimli olacağı yanılgısıdır.
Bu her zaman doğru değildir. Çünkü, yanlış pazarlar için yanlış ürünü üretmeye çalışan firmalar için ölçek ekonomisine yakalamak kedinin kuyruğunu kovalaması gibi bir şeydir. Daha da önemlisi, olması gereken standartlarla ve sektördeki rakiplerle kıyaslanmadıkça ya da geçmişteki bir zamana göre bugüne ait bir karşılaştırılma yapılmadıkça o işletmenin verimli olup olmadığı hakkında bir kanaate de ulaşamayız.
 
Tanım olarak verimlilik, bir üretim sürecinde, üretilen ürün ve hizmetlerle tüketilen kaynaklar arasındaki ilişkiye vurgu yapar. İşgücü, sermaye, malzeme ve enerji gibi girdilerle ne kadarlık bir çıktı (ürün veya hizmet) elde edilebileceğini gösterir. Bu tanımdan hareketle verimlilikle ilgili bilmemiz gereken ilk şey kaynakları doğru kullanmak, minimum girdiyle olabilecek maksimum çıktıyı elde etmektir. Birkaç dönüm tarlada buğday hasadı yapmak için biçerdöver alan bir çiftçi, ayda birkaç saat kullanacağı bir makineye yatırım yapan sanayici bu anlamda tamamen verimsizdir.
 
Öte yandan, bir işletmede yaratılan değerle verimlilik arasında çok yakın bir ilişki vardır. Yani, yüksek bir verimliliğe ulaşmak için operasyonel süreçlerin sonucunda meydana gelen ürün ve hizmetlere (çıktıya) bir değer katmak gerekir. 
 
Bir işletmede verimsizliğe neden olan faktörleri şöyle sıralayabiliriz;
• Üst yönetimin verimlilik ve toplam kalite konularını anlamaması, bu konuda gösterilen çabalara destek olmaması,
• Ürün tasarımının ve süreç yönetiminin çok yetersiz olması
• Tesis, makine ve ekipmanlara teknolojik bir yatırım yapabilecek sermayenin olmaması,
• Yetişmiş, güvenilir ve yetenekli işgücünün olmaması
• Çalışanların eğitimi için yetersiz bütçe ayrılması
• Finansal denetimlerin yapılmaması ve önlemlerin alınmaması
• Organizasyon içi iletişimin zayıf olması
• Çok kötü bir bilişim altyapısı ve veritabanı
• İş etiğinin olmaması
 
Verimlik ile İlgili Kavram Karmaşası
Verimlilikle karıştırılan kavramların başında etkinlik ve etkenlik gelir. Etkinlik bir “işi doğru yapmak” anlamına gelirken etkenlik ise “doğru işi yapmak” anlamında değerlendirilir. Etkinlik kapasite kullanımı gibi kaynakların kullanımı ile ilgilidir. Bir üretim işletmesi için de hedeflenen de bu değil midir? İstenen operasyonu yapmak için en az kaynağı kullanmak. Ancak bundan daha da önemlisi sayısallaştırılması zor bir kavram olan etkenliktir. Müşteri açısından yaratılan değeri gösteren etkenlik, sürecin en sonunda yer alan odaklanan pazarı ve müşteriyi gösterir.
 
Bu durumda bir işi doğru bir makineyle ve uygun süreçlerle yapıyor olmak da yetmez. Doğru işi buluyor olmak gerekir… doğru ürünü, doğru müşteriyi, doğru pazarı. Aksi halde bir servet ödediğimiz bir üretim tezgahı yanlış bir işi, yanlış bir fiyatla “çok verimli” bir şekilde üretiyor olabilir.
 
Verimlilik İçin Gerekli Unsurlar
Verimlilik için hedeflenecek birinci amaç işletmenin insan kaynağının niteliği ve bu niteliğin sürekli olarak geliştirilmesi olmalıdır. Okullar olabilecek en nitelikli öğrencileri yetiştirilmelidir. Firmalar en yüksek emek verimliliğine ulaşabilmek adına kendi alanlarında en iyileri işe alabilmeli, en yetenekli insanlarla çalışabilmeli ve gelişimleri için her türlü özveriyi gösterebilmelidir. Bu cesarete sahip olamayan bir firmanın sektöründe inovatif, yaratıcı ve global bir oyuncu olması imkansızdır. Kanımca bu durum önümüzdeki en büyük engeldir.
 
Diğer bir nokta ise işletmede akılcı stratejik hedeflerin konulması, bunların ölçülmesi ve sürekli iyileştirme prensibi içinde daima iyiye doğru geliştirilmesidir. Operasyonların ve süreçlerin ölçülmediği işletmelerde sorunların tanımının yapılması, problemlerin çözülmesi ve karar alınması oldukça zordur. “El terazi göz mizan” bir yaklaşım ise günümüzün nanoteknolojik iş dünyasının hassas dijital terazisinde doğru bir ölçüm yöntemi olmayacaktır.
 
Verimlilik ve Yüksek Kar
Temel olarak bir firmanın karlılığını artırmanın iki yolu vardır. Birincisi satışları ya da satış fiyatını artırmak ikincisiyse verimlilik yoluyla maliyetleri azaltmaktır.
 
Firmaların girdileri için tedarikçilerine ve çalışanlarına ne ödediği, çıktıları için müşterilerinden ne aldığı ulaşacağı kar marjını doğrudan etkiler. Verimliliği düşük bir firma tesadüfen dönemsel olarak büyük bir satış hacmine ulaşsa bile uzun vadede operasyonel süreçlerini iyileştirmedikçe yüksek karlılığını sürdüremez.
 
Ekonomik sınırların kalktığı bir dünyada bu kadar kapasite fazlası varken, firmalar kıyasıya bir rekabet ortamındayken ürününüzü satabilecek müşteriyi bulabilmek ve uygun fiyatı koruyabilmek çok da kolay değil. Bu durumda yüksek karlılık için geriye tek bir yol kalıyor; o da verimli olmak. Özellikle, belli bir üretim tecrübesine ve müşteri portföyüne sahip işletmeler için verimlilik konusu çok daha önemlidir. Yıllar içinde fiyatları erozyona uğramış, stratejik doğrultusunu kaybetmiş, hantal ve amaçsız firmaların silkelenerek doğru konulara odaklanması, “daha azla daha fazlayı nasıl yaparız” diye düşünerek gereksiz unsurlarını tırpanlanması gerekir.
 
Son söz: Yapılmaması gereken işleri yüksek bir verimlilikle
yapmak anlamsızdır.
Paylaş Tweet Paylaş
4173 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
En Yaygın Bilgi Hırsızına Küresel Darbe
Siber güvenlik şirketi ESET, son iki yılın  en yaygın bilgi hırsızlarından biri olan  Lumma Stealer’ı engellemek için küresel olarak koordine edilen bir operasyonda yer aldı. Microsoft tarafından yönetile DEVAMI...
MISAD 9. Olağan Genel Kurulu’nda Yeni Dönem Yönetimi Belirlendi
Metal Isıl İşlem Sanayicileri Derneği (MISAD), 9. Olağan Genel Kurul Toplantısı’nı 31 Mayıs 2025 tarihinde İSO Odakule – Taksim’de üyelerinin yoğun katılımıyla gerçekleştirdi. Sektörel birlikteliğin pekiştir DEVAMI...
GALSİAD Yeni Yönetim Kurulu Görev Dağılımını Tamamladı: Sektörün Dinamikleri İçin Güçlü Kadro
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD), geçtiğimiz günlerde başarıyla gerçekleştirdiği Olağan Genel Kurul toplantısının ardından, 2025-2027 dönemi için görev yapacak yeni Y& DEVAMI...
Alüminyum Sektörünün Geleceği Masaya Yatırıldı
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD), 2025-2027 dönemi Olağan Genel Kurul Toplantısı’nı 19 Haziran 2025 tarihinde İstanbul Cemile Sultan Korusu’nda büyük bir katılımla gerçe DEVAMI...
Efsiad Üyeleri Efsiad Club Ankara Konseptiyle Ankara’da Buluştu
5. Dönem yönetim kurulunun yeni konsepti Efsiad Club buluşmalarının ilki Ankara’da gerçekleşti. 2016 yılında 17 üye ile kurulan Efsiad bugün Türkiye’nin birçok şehrine dağılmış üyeleri i DEVAMI...
Iter’in Merkezinde Hexagon Teknolojisi
Gezegenin enerji geleceğini şekillendirecek olan Uluslararası Termonükleer Deneysel Reaktör (ITER), Hexagon’un yüksek hassasiyetli metroloji çözümleriyle inşa ediliyor. Nükleer füzyonu endü DEVAMI...
GALSİAD Yönetim Kurulu Sistem Makina'da Toplandı
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD) Yönetim Kurulu, dernek üyesi ve Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı (Teknik) Sayın Bülent Çivici’nin firması SİSTEM MAKİNA ENDÜSTRİYEL& DEVAMI...
Hexagon’dan Yeni Nesil Koordinat Ölçüm Cihazı
Sensör, yazılım ve otonom teknolojilerini bir araya getiren dijital gerçeklik çözümlerinin öncü firması Hexagon, modern üretimin değişen taleplerini karşılamak ve üst düzey kalite sunmak i DEVAMI...
Inductotherm Türkiye Yeni Fabrikasının Kapılarını Açtı
İndüksiyon teknolojileri alanında güçlü bir konuma sahip olan Inductotherm Türkiye, 27 Mayıs Salı günü Gebze’deki yeni üretim tesisinin açılışını görkemli bir törenle gerç DEVAMI...
Tezmaksan CubeBOX ile ABD’deki Firmaların Üretim Süreçlerini Dönüştürüyor
ABD’nin Çin’e uyguladığı yüksek gümrük vergileri, Türkiye’nin yüzde 10’luk vergi avantajıyla birleştiğinde Türkiye’yi, ABD’li üretici firmalar için cazip bir p DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM
Yükleniyor...