E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Dr. Aziz Hatman
Dr. Aziz Hatman
aziz.hatman@volkansteels.com
Otomotivin Krizi Neyin Krizi?

Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. 

 

Döngüsel krizler
Otomotiv, her on yılda bir genel ekonomik dalgalanmaya paralel hep daralır ve sonra büyür. Kayda değer büyüklükteki üretici ülkeleri, teğet geçtiği olsa da uğramamazlık etmez. Kriz globaldir ve tüm pazarları öyle yada böyle etkiler. Nedeni kâr hadlerinin düşmesidir, rekabetin “yıkıcı” yada “sağaltıcı” etkisi devreye girmişidir, nereden baktığınıza bağlı. Bu sayede pazardaki bazı “zayıf” oyuncular kaybolur, batar yada el değiştirir, rekabet “düzene girer” yada tekelleşme güçlenir ve kâr hadleri yeniden artarak büyüme evresine geçilir.  Ancak bu defaki kriz, global dünyamızda Avrupa merkezli ki kapitalizmin doğası gereği yukarda tanımlanan yenilenmesini sağlayan mekanizmanın doğal sonucu değil.

 

Teknolojik kriz mi
İçten yanmalı motorların devri bitti, yaşasın e-mobilite, krizi mi bu? Avrupa çevreci olmaya çalışırken, dünyayı kurtarmaya çalışırken, kendi başına mı ördü bu çorabı? Yeterince gelişmemiş bir teknolojiye alan açıp, kendi yarattığı boşluğa mı düştü? Kararsız kaldığı, daha doğrusu mevcut devasa yatırımlarının üzerini bir kalemde çizemediği için ne pil teknolojisinde ne de aktarma organlarında hatta ve hatta yapısal parçalarda geride mi kaldı? Yatırım yapmakta gecikti yada yapmadı. Dünyanın otomotiv lideri Alman otomotiv sanayi kararsızlığının kurbanı mı oldu? 

 

Yada öteki yakadan bakarsak, atı alan Üsküdar’ı geçti, Asya’ya uzandı ama Uzak Asya’ya… Çip krizinde yüzleşildiği üzere teknolojik ürünler Çin’den geliyor. Bu durum, teknolojinin oradan geldiği anlamına gelmese de rahatlıkla diyebiliriz ki: Yenilikçi ürünler artık Uzak Doğu’da üretiliyor.  Ve yatırımlar da orada cengaverce yapılabiliyor: Karar alma süreci bir kişinin iki dudağı arasında orada; profesyonel yönetici detaycılığı-verimsiz toplantı-prezentasyon şeytan üçgeni henüz oraya egemen olamadı. Bu yüzden Çin önderliğinde Uzak Doğu inisiyatifi e-mobiliti teknolojisinde, digitalleşme ile birleştirip ele geçirdi. Bu mu? 

 

Pazarın kayması
Bir olasılık daha var… Pazar artık Çin! Evet, otomotiv pazarının ekseni Avrupa’dan Doğu’ya, Uzak Doğu’ya kaydı. Avrupalı üreticiler, artık Uzak Doğu pazarı için üretim, tasarım yapmalı. Çin devletinin regülasyonları var, oldukça da ağır ve farklı e-araçlarda. Üstelik, malum Doğu demek keyfiyet demek, yani bir günde yasanın, genelgenin, kuralların birilerine göre değiştirilebilmesi demek… Avrupa, hangi regülasyona göre üretim yapacağına karar verene kadar, değişen koşullara nasıl ayak uyduracak? Beklemek bu pazarı kaybetmek demek. Hele hele artık “yerli” üreticiyi koruma eğilimi güçlenirken, Çin devleti her gün yeni kurallar getirebilir. 

 

Tersinden bakacak olursak, daha emekleme döneminde olan Çin otomotiv üreticileri Avrupa’yı hızlıca işgal edecek. Avrupa, Çin pazarında hakim olamazken, kendi pazarını dahi önemli ölçüde Uzak Doğu ve Amerikalı üreticilere kaptıracak, kaptırıyor. Kaptırdı, demek için erken olsa da. Avrupa siparişlerindeki düşüşün temel nedeni bu. 

 

Geri dönüş
Pek teknisist bir beklenti gibi görünecek ama: Hidrojen! Avrupa hidrojene umut kapısı olmanın ötesinde gerçekçi yatırımlarla çok hızlı sonuç alacak olursa yeniden liderliği ele geçirecektir. Yoksa siyasi ve daha çok askeri çözümlere kalır iş ki yeterince kaçmış huzuru uzun süre kimse bulamaz. 

Paylaş Tweet Paylaş
475 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Avrasya’nın Tek Kalite Kontrol Fuarı Kalite’24 Fuarı Geliyor!
09-12 Ekim 2024 tarihlerinde, İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleşecek olan "13. Kontrol, Otomotiv, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Test Ekipmanları, Metroloji ve Endüstriyel Yazılım Fuarı" için hazır mısınız?& DEVAMI...
Alınan Karar İhracat Rekabetçiliğinin Korunması Açısından Kritik Öneme Sahip!
Otomotiv Sanayii Derneği, “Türkiye-Birleşik Krallık Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komitesi’nin, Elektrikli Araçların Menşe Kurallarına İlişkin Geçiş Süreci Uzatma Kararı”nı değerlendirdi.  &nbs DEVAMI...
Dünyanın Önde Gelen İhtisas Fuarları Wire 2024 ve Tube 2024 15 - 19 Nisan 2024 Tarihinde Kapılarını Açacak
İklim değişikliğinden kaynak kıtlığına, enerji geçişinden fiber optik yayılmaya kadar – çözüm bekleyen pek çok zorluk var. Bu çözümler sadece tel, kablo ve boru endüstrileri sayesinde DEVAMI...
Mitsubishi Electric Türkiye Robot Yatırımları Zirvesi’nde Yenilikçi Otomasyon Çözümlerini Paylaştı
Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri, 20-23 Aralık tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleştirilen Robot Yatırımları Zirvesi ve Sergisi’nde yenilikçi otomasyon sistemlerini tanı DEVAMI...
Türkiye’de Yüzey Doku Mühendisliğinde İlke İmza Atıyor
voestalpine High Performance Metal Türkiye, ülkemizdeki ilk ve tek çelik, ısıl işlem, desen ve PVD kaplama sağlayıcısı konumunu her geçen gün güçlendiriyor. Şirket, Eschmann Textures markasıyla Tü DEVAMI...
Plastik Sektörü Geri Dönüşümde Küresel Güç Olmayı Hedefliyor
Doğrudan ve dolaylı 15 milyar dolarlık ihracatla, Türkiye’nin en fazla ihracat yapan sanayi kollarından biri olan plastik sektörü, geri dönüşümdeki pazar payını artırmayı hedefliyor. Geri dönüş&uu DEVAMI...
Makine İhracatı 2023’te Yüzde 11 Artışla 28 Milyar Doları Aştı
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından açıklanan konsolide verilere göre, 2023 yılı sonunda Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 28,1 milyar dolar oldu. Dünya makine i DEVAMI...
EFSİAD Genel Üye Toplantısını Gerçekleştirdi
5 Ocak 2024 tarihinde Crowne Plaza Oteli Kurtköy Pendik-İstanbul ‘da yoğun üye katılımıyla EFSİAD bir araya geldi. “Geleceğin yakıtı hidrojen ve Endüstriyel fırınlarda Kullanımı” konusunda Kanada’da yaşa DEVAMI...
Vega Makina’dan Yerli İmalat İçin 100 Milyon TL’lik Tesis Yatırımı Atağı
Tüm sektörlerde yer alan sanayi kuruluşlarına kaynak teknolojileri konusunda hizmet veren Vega Makina, yerli üretim hedefleri doğrultusunda 100 milyon TL yatırımla ilk tesisini kurmak için çalışmalara başladı. 2023 DEVAMI...
TOS+H Expo 2024 – 5. Türk İş Güvenliği ve Sağlığı İhtisas Fuarı – „İstanbul Sanayi Odası“ ile Başarılı İşbirliği Devam Ediyor
Başarılı geçen TOS+H Expo 2022’nin ardından Messe Düsseldorf ile yerel ortakları Tezulaş Fuar ve İstanbul Sanayi Odası (İSO) başarıya giden yolda ilerlemeye devam ediyor.     TOS+H Expo, 2 – 4 Mayıs 2024 ta DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM