Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok.
Döngüsel krizler
Otomotiv, her on yılda bir genel ekonomik dalgalanmaya paralel hep daralır ve sonra büyür. Kayda değer büyüklükteki üretici ülkeleri, teğet geçtiği olsa da uğramamazlık etmez. Kriz globaldir ve tüm pazarları öyle yada böyle etkiler. Nedeni kâr hadlerinin düşmesidir, rekabetin “yıkıcı” yada “sağaltıcı” etkisi devreye girmişidir, nereden baktığınıza bağlı. Bu sayede pazardaki bazı “zayıf” oyuncular kaybolur, batar yada el değiştirir, rekabet “düzene girer” yada tekelleşme güçlenir ve kâr hadleri yeniden artarak büyüme evresine geçilir. Ancak bu defaki kriz, global dünyamızda Avrupa merkezli ki kapitalizmin doğası gereği yukarda tanımlanan yenilenmesini sağlayan mekanizmanın doğal sonucu değil.
Teknolojik kriz mi
İçten yanmalı motorların devri bitti, yaşasın e-mobilite, krizi mi bu? Avrupa çevreci olmaya çalışırken, dünyayı kurtarmaya çalışırken, kendi başına mı ördü bu çorabı? Yeterince gelişmemiş bir teknolojiye alan açıp, kendi yarattığı boşluğa mı düştü? Kararsız kaldığı, daha doğrusu mevcut devasa yatırımlarının üzerini bir kalemde çizemediği için ne pil teknolojisinde ne de aktarma organlarında hatta ve hatta yapısal parçalarda geride mi kaldı? Yatırım yapmakta gecikti yada yapmadı. Dünyanın otomotiv lideri Alman otomotiv sanayi kararsızlığının kurbanı mı oldu?
Yada öteki yakadan bakarsak, atı alan Üsküdar’ı geçti, Asya’ya uzandı ama Uzak Asya’ya… Çip krizinde yüzleşildiği üzere teknolojik ürünler Çin’den geliyor. Bu durum, teknolojinin oradan geldiği anlamına gelmese de rahatlıkla diyebiliriz ki: Yenilikçi ürünler artık Uzak Doğu’da üretiliyor. Ve yatırımlar da orada cengaverce yapılabiliyor: Karar alma süreci bir kişinin iki dudağı arasında orada; profesyonel yönetici detaycılığı-verimsiz toplantı-prezentasyon şeytan üçgeni henüz oraya egemen olamadı. Bu yüzden Çin önderliğinde Uzak Doğu inisiyatifi e-mobiliti teknolojisinde, digitalleşme ile birleştirip ele geçirdi. Bu mu?
Pazarın kayması
Bir olasılık daha var… Pazar artık Çin! Evet, otomotiv pazarının ekseni Avrupa’dan Doğu’ya, Uzak Doğu’ya kaydı. Avrupalı üreticiler, artık Uzak Doğu pazarı için üretim, tasarım yapmalı. Çin devletinin regülasyonları var, oldukça da ağır ve farklı e-araçlarda. Üstelik, malum Doğu demek keyfiyet demek, yani bir günde yasanın, genelgenin, kuralların birilerine göre değiştirilebilmesi demek… Avrupa, hangi regülasyona göre üretim yapacağına karar verene kadar, değişen koşullara nasıl ayak uyduracak? Beklemek bu pazarı kaybetmek demek. Hele hele artık “yerli” üreticiyi koruma eğilimi güçlenirken, Çin devleti her gün yeni kurallar getirebilir.
Tersinden bakacak olursak, daha emekleme döneminde olan Çin otomotiv üreticileri Avrupa’yı hızlıca işgal edecek. Avrupa, Çin pazarında hakim olamazken, kendi pazarını dahi önemli ölçüde Uzak Doğu ve Amerikalı üreticilere kaptıracak, kaptırıyor. Kaptırdı, demek için erken olsa da. Avrupa siparişlerindeki düşüşün temel nedeni bu.
Geri dönüş
Pek teknisist bir beklenti gibi görünecek ama: Hidrojen! Avrupa hidrojene umut kapısı olmanın ötesinde gerçekçi yatırımlarla çok hızlı sonuç alacak olursa yeniden liderliği ele geçirecektir. Yoksa siyasi ve daha çok askeri çözümlere kalır iş ki yeterince kaçmış huzuru uzun süre kimse bulamaz.
Değişen koşullar ve beklentiler Yaklaşık yirmi yıl önce, metalurji mühendisleri odasının yayın organı Metalurji’de aşağıdaki gibi yazmışım, acaba bugün bunun ne kadarı ge DEVAMI...
Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. Döngüsel DEVAMI...
Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin. Simülasyon ve tasarım yazılımları kalı DEVAMI...
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde DEVAMI...
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Türkiye’nin ilk nanoteknoloji şirketi olan Nanografi Nano Teknoloji A.Ş. (Nanografi) ile Makine ve Kimya Endüstrisi A.Ş. (MKE)arasında Türkiye’nin savunma sanayisinin yerlileşme ve millileşme hedefine hizmet edecek DEVAMI...
Ulusal Kalıpçılık Zirvesi’nin on üçüncüsü, 10 Ekim 2024 tarihinde Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB) tarafından, “Yapay Zeka mı, Yapay İnsan mı?” temasıyla, Gebze Otomotiv Yan Sana DEVAMI...
Geçen 2 yıl içerisinde gelişen yeni teknolojileri ve pazarın dinamiklerini yakından tanıma fırsatı sunacak olan Maktek 2024 Fuarını bu anlamda oldukça önemli buluyoruz. Talaşlı ve talaşsız imalat sanayisinin DEVAMI...
Türkiye’nin önde gelen takım tezgahı tedarikçilerinden GNC Makina, MAKFED Türkiye Makina Federasyonu tarafından “Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik” temasıyla düzenlenen Makine Zirves DEVAMI...
Dünya devlerinin portföyündeki tüm araçların kabin, bagaj, tavan, kapı, çamurluk, şase gibi bütün sac aksamlarının kalıplarını ve seri imalatını yapan Sarıgözoğlu, bu kapsamlı üretim yeten DEVAMI...
V’Steels ve Primus Coating firmaları tarafından düzenlenen ‘Kalıplarda Çelik Seçimi ve PVD Kaplamalar’ semineri 23 Ekim 2024 tarihinde Eskişehir Sanayi Odası’ nda gerçekleşti. D DEVAMI...
DEVAMI...
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, ticaretin yükünü hafifleten ATLAS kamyon ailesinin yeni üyesi, yüzde 100 elektrikli e-ATLAS’ın ilk satışını gerçekleştirdi. Bu satışla Otokar, Türkiye&rsqu DEVAMI...
Proemtia’nın 1. Yıl & Sektör Buluşması etkinliği kapsamında “Alüminyum & Demir Çelik Sektöründeki Gelişmeler ve Gelecek Beklentiler” paneli 2 Mayıs 2024 tarihinde İş Kuleleri İstanbul&rsquo DEVAMI...
9 - 12 Ekim 2024 tarihleri arasında BI-MU’nun 34. gerçekleşecek, işleme ve deformasyon takım tezgahları, robotlar, otomasyon, dijital ve katmanlı üretim, yardımcı teknolojiler ve kolaylaştırıcılar ana imalat endüstrisin DEVAMI...