E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Dr. Aziz Hatman
Dr. Aziz Hatman
aziz.hatman@volkansteels.com
Otomotivin Krizi Neyin Krizi?

Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. 

 

Döngüsel krizler
Otomotiv, her on yılda bir genel ekonomik dalgalanmaya paralel hep daralır ve sonra büyür. Kayda değer büyüklükteki üretici ülkeleri, teğet geçtiği olsa da uğramamazlık etmez. Kriz globaldir ve tüm pazarları öyle yada böyle etkiler. Nedeni kâr hadlerinin düşmesidir, rekabetin “yıkıcı” yada “sağaltıcı” etkisi devreye girmişidir, nereden baktığınıza bağlı. Bu sayede pazardaki bazı “zayıf” oyuncular kaybolur, batar yada el değiştirir, rekabet “düzene girer” yada tekelleşme güçlenir ve kâr hadleri yeniden artarak büyüme evresine geçilir.  Ancak bu defaki kriz, global dünyamızda Avrupa merkezli ki kapitalizmin doğası gereği yukarda tanımlanan yenilenmesini sağlayan mekanizmanın doğal sonucu değil.

 

Teknolojik kriz mi
İçten yanmalı motorların devri bitti, yaşasın e-mobilite, krizi mi bu? Avrupa çevreci olmaya çalışırken, dünyayı kurtarmaya çalışırken, kendi başına mı ördü bu çorabı? Yeterince gelişmemiş bir teknolojiye alan açıp, kendi yarattığı boşluğa mı düştü? Kararsız kaldığı, daha doğrusu mevcut devasa yatırımlarının üzerini bir kalemde çizemediği için ne pil teknolojisinde ne de aktarma organlarında hatta ve hatta yapısal parçalarda geride mi kaldı? Yatırım yapmakta gecikti yada yapmadı. Dünyanın otomotiv lideri Alman otomotiv sanayi kararsızlığının kurbanı mı oldu? 

 

Yada öteki yakadan bakarsak, atı alan Üsküdar’ı geçti, Asya’ya uzandı ama Uzak Asya’ya… Çip krizinde yüzleşildiği üzere teknolojik ürünler Çin’den geliyor. Bu durum, teknolojinin oradan geldiği anlamına gelmese de rahatlıkla diyebiliriz ki: Yenilikçi ürünler artık Uzak Doğu’da üretiliyor.  Ve yatırımlar da orada cengaverce yapılabiliyor: Karar alma süreci bir kişinin iki dudağı arasında orada; profesyonel yönetici detaycılığı-verimsiz toplantı-prezentasyon şeytan üçgeni henüz oraya egemen olamadı. Bu yüzden Çin önderliğinde Uzak Doğu inisiyatifi e-mobiliti teknolojisinde, digitalleşme ile birleştirip ele geçirdi. Bu mu? 

 

Pazarın kayması
Bir olasılık daha var… Pazar artık Çin! Evet, otomotiv pazarının ekseni Avrupa’dan Doğu’ya, Uzak Doğu’ya kaydı. Avrupalı üreticiler, artık Uzak Doğu pazarı için üretim, tasarım yapmalı. Çin devletinin regülasyonları var, oldukça da ağır ve farklı e-araçlarda. Üstelik, malum Doğu demek keyfiyet demek, yani bir günde yasanın, genelgenin, kuralların birilerine göre değiştirilebilmesi demek… Avrupa, hangi regülasyona göre üretim yapacağına karar verene kadar, değişen koşullara nasıl ayak uyduracak? Beklemek bu pazarı kaybetmek demek. Hele hele artık “yerli” üreticiyi koruma eğilimi güçlenirken, Çin devleti her gün yeni kurallar getirebilir. 

 

Tersinden bakacak olursak, daha emekleme döneminde olan Çin otomotiv üreticileri Avrupa’yı hızlıca işgal edecek. Avrupa, Çin pazarında hakim olamazken, kendi pazarını dahi önemli ölçüde Uzak Doğu ve Amerikalı üreticilere kaptıracak, kaptırıyor. Kaptırdı, demek için erken olsa da. Avrupa siparişlerindeki düşüşün temel nedeni bu. 

 

Geri dönüş
Pek teknisist bir beklenti gibi görünecek ama: Hidrojen! Avrupa hidrojene umut kapısı olmanın ötesinde gerçekçi yatırımlarla çok hızlı sonuç alacak olursa yeniden liderliği ele geçirecektir. Yoksa siyasi ve daha çok askeri çözümlere kalır iş ki yeterince kaçmış huzuru uzun süre kimse bulamaz. 

Paylaş Tweet Paylaş
567 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Geleceğin Sanayi ve Mühendislik Projeleri MAKİNA HANGAR’dan Çıkacak
Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi ile Hannover Fairs Turkey Fuarcılık A.Ş., sanayi ve mühendislik alanında öncü niteliğinde bir iş birliğine imza atarak MAKİNA HANGAR Mühendislik ve Teknoloji Merkezi&rsq DEVAMI...
Automechanika Istanbul 2024, Otomotiv Sektöründe Yaşanan Dönüşüme Odaklanacak
Otomotiv satış sonrası endüstrisinin Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bölgedeki en büyük ticaret platformu Automechanika Istanbul, 23 - 26 Mayıs 2024 tarihleri arasında İstanbul TÜYAP Fuar ve Kongre DEVAMI...
Makine İhracatı İlk Çeyrekte 6,9 Milyar Dolar
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından paylaşılan makine imalat sanayi konsolide verilerine göre, yılın ilk çeyreğinde Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 6,9 milyar dolar DEVAMI...
Savunma, Havacılık ve Uzay Sektörlerinin Dijital Platformu DAMISE, İhracata Katkı Sağlıyor
Savunma havacılık, uzay ve denizcilik sektörlerinde faaliyet gösteren firmalara yönelik hayata geçirilen “DAMISE” hem dijital bir pazaryeri hem arama motoru hem de dijital ihracat süreçlerinin y&o DEVAMI...
MİB Başkanı Emre Gencer: Reform Alanlarında Daha Hızlı Hareket Etmeliyiz
Makina İmalatçıları Birliği’nin (MİB) geleneksel iftar yemeğinde konuşan MİB Başkanı S. Emre Gencer, sektörün beklentilerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Makina sektöründe dünya ticar DEVAMI...
Adöksan 4. Fabrikası Açıldı: Alüminyum Döküm Sektöründe Yeni Bir Dönem Başlıyor
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Sektörü’nün öncü firmalarından biri olan Adöksan, 11.000 m2 kapalı alana sahip 4. fabrikasının açılış törenini ger&cced DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Döküm Sektörünün Öncü Firması ADÖKSAN’a Bir Ödül Daha
Sanayide kadın girişimci olarak İhracatın Metalik Yıldızı 1.lik ödülü ADÖKSAN CEO ve Genel Müdürü AJDA ŞENER’ in oldu.   ADÖKSAN 2023 yılında gösterdiği üstün ihracat perform DEVAMI...
Plastik Sektörü Yıla Hızlı Başladı
Plastik sektörünün 2024 yılına hızlı bir giriş yaptığını ve ihracatını artırdığını dile getiren Plastik Sanayicileri Federasyonu (PLASFED) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, “Yılın ilk iki ayında sektör DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği 2024’ün İlk İki Aylık Verilerini Açıkladı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk iki aylık verilerini açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 8 artarak 241 bin 861 adet olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı d DEVAMI...
ESET Liderliğini Pekiştirdi
Dijital güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, IDC MarketScape’te Lider seçilerek büyük bir başarıya imza attı. ESET aynı zamanda, iki IDC MarketScape raporunda da Büyük Oyuncu olarak kabul edildi DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM