Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şiddetli krizler, düşüşler kadar yükselişler, “boom”lar da görmüş geçirmişler için bile bu kadarı fazla! Nereye sürüklendiğimizi bilmemek değil, kimsenin bilmediğini, kimsenin sürece liderlik edip belirleyemediğini görmek; müşterilerimizin, müşterilerimizin müşterilerinin ve onların müşterilerinin de belirsizlikle malul planları olduğunu bilmek korku filmi gibi…
Sınıflarsam:
Dramatik değişim algılamayanlar,
Sadece adetlerde %10-20 bir düşüş yaşayanlar
Yeni projeler de benzer tempoda devam ediyor
Daha çok dövme parçalar
Yeni projeler çok azaldı diyenler
Genellikle eski projelerde de düşüş daha sert, %50 civarı
Daha çok metal enjeksiyon
Yeni proje olsa da kısa erimli ve düşük adetli projeler var
Saç parçalar, şasi parçaları, HPDC, Plastik enjeksiyon
En sonunda projeler başladı
2 senedir oturuyoruz derken
2 sene doluyuz diye sevinenler
Ama her sınıfın da derdi ortak: Ben biliyorum, ben yönetiyorum diyenler artık eskisi gibi güven vermiyor, iş hayatımızı ve yatırımlarımızı bu çok bilenlerin özgüvenli tezlerine eskisi gibi gönül rahatlığıyla emanet edemiyor.
Otomotiv dönüşüyor, şimdi bir geçiş dönemindeyiz, bunun sancısıdır ile avunuyoruz. Peki o arabaları üreten dev markalar, gruplar, fabrikalar bu geçişin ne kadar süreceğini, nasıl ilerleyeceğini ne kadar yönetebiliyorlar? Ne kadar yönetebilecekleler? Hangi arabadan, hangi modelden kaç tane satacaklarını, o model için kaç tane akü kutusu sipariş edeceklerini ne kadar biliyorlar?
Mazot Salih kadar biliyorlar mı ne yaptıklarını?
İçten yanmalı motorlara elveda diyen Mazot Salih
Buji temizlemeye başladığımda oğlumun şimdiki yaşındaydım, on! Biri Köhler diğeri de Rotax iki motorumuz vardı, su pompalarının motorları… Sayesinde bahçeyi sulardık. Rotax, Azerbaycan’dan sonra Türk SİHA’larına motor vermeyi kese de iki marka da halen yaşıyor. Hâlâ benzinli motor üretiyorlar… Bir de dalgıç pompamız vardı, elektrikli… Ben on beş yaşıma geldiğinde Köhler’in de Rotax’ın da yerini elektrikli motorlar aldı. Yani bizim bahçede e-sulama çağına geçmiştik, kırk yıl önce…
Dün duydum ki bizim mahallenin Salih Abisi, yarım yüzyıl boyunca bütün Dolapdere tamircilerin baş-ustası Mazot Salih, lakabından anlaşılacağı üzere dizel motorlarının kompetanı, elektrikli bir araba almış kendine, en afilisinden. Bir devir kapandı dedim içimden. Şimdi de buraya yazdım: Bir devir kapanmış, Mazot Salih farkında… E-Taycan’ını köyün meydanında, tövbe etmeden önceki karargâhı Hasan Menekşe’nin meyhanesinin bir zamanlar olduğu yere park etmiş. Basmış havayı Usta. TOGG’un da mı fiyatı ikiye katlandı şimdi diyenlerin kaygılarına aldırmadan ÖTV artışıyla birkaç hafta önce ikiye katlanan fiyatı söylüyormuş eşine dostuna.
Benim emekli olma vaktim gelmişti, diyormuş yani Salih Usta. Babamın ve Menekşe’nin mezarına uğrayacağını söyleyip ayrılmış oradan. Bir daha da gelmez buralara. Bir devrin kapandığının çok iyi farkında Mazot Salih, kenara çekilmeyi bilmiş, ne mutlu ona…
Küresel ısınma yatağında pandemi soslu hammadde enflasyonu
Hammadde fiyatları artmaya devam ediyor. Kişisel olarak demir çelik fiyatlarındaki artış önemli ama diğer metaller ve kâğıt, ahşap vb gibi neredeyse tüm diğer hammaddelerin fiyatlarındaki artık, global bir enflasyonun dinamiği olmuş durumda.
Bu küresel enflasyonist ortamda, otomotivin dönüşümü daha da ağır koşullarda geçirmemize sebep oluyor, olacak.
Kalıp sektörü de ancak ve ancak otomotive olan bağımlılığını azaltarak, müşterilerini çeşitlendirerek bu ağır koşullarda gelişmesini sağlayabilir görünüyor.
Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. Döngüsel DEVAMI...
Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin. Simülasyon ve tasarım yazılımları kalı DEVAMI...
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde DEVAMI...
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi ile Hannover Fairs Turkey Fuarcılık A.Ş., sanayi ve mühendislik alanında öncü niteliğinde bir iş birliğine imza atarak MAKİNA HANGAR Mühendislik ve Teknoloji Merkezi&rsq DEVAMI...
Otomotiv satış sonrası endüstrisinin Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bölgedeki en büyük ticaret platformu Automechanika Istanbul, 23 - 26 Mayıs 2024 tarihleri arasında İstanbul TÜYAP Fuar ve Kongre DEVAMI...
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından paylaşılan makine imalat sanayi konsolide verilerine göre, yılın ilk çeyreğinde Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 6,9 milyar dolar DEVAMI...
Savunma havacılık, uzay ve denizcilik sektörlerinde faaliyet gösteren firmalara yönelik hayata geçirilen “DAMISE” hem dijital bir pazaryeri hem arama motoru hem de dijital ihracat süreçlerinin y&o DEVAMI...
Makina İmalatçıları Birliği’nin (MİB) geleneksel iftar yemeğinde konuşan MİB Başkanı S. Emre Gencer, sektörün beklentilerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Makina sektöründe dünya ticar DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Sektörü’nün öncü firmalarından biri olan Adöksan, 11.000 m2 kapalı alana sahip 4. fabrikasının açılış törenini ger&cced DEVAMI...
Sanayide kadın girişimci olarak İhracatın Metalik Yıldızı 1.lik ödülü ADÖKSAN CEO ve Genel Müdürü AJDA ŞENER’ in oldu. ADÖKSAN 2023 yılında gösterdiği üstün ihracat perform DEVAMI...
Plastik sektörünün 2024 yılına hızlı bir giriş yaptığını ve ihracatını artırdığını dile getiren Plastik Sanayicileri Federasyonu (PLASFED) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, “Yılın ilk iki ayında sektör DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk iki aylık verilerini açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 8 artarak 241 bin 861 adet olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı d DEVAMI...
Dijital güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, IDC MarketScape’te Lider seçilerek büyük bir başarıya imza attı. ESET aynı zamanda, iki IDC MarketScape raporunda da Büyük Oyuncu olarak kabul edildi DEVAMI...