E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Dr. Aziz Hatman
Dr. Aziz Hatman
aziz.hatman@volkansteels.com
Yapay Zeka’dan Kalıpçı Çıkar mı?

Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin.

 
Simülasyon ve tasarım yazılımları kalıpçılığı nereden nereye getirdi… Daha 25 yıl önce elle tesviye edilen, en fazla kalıpçı frezesinde işlenen kalıplardan, o olağanüstü emek yoğun, sanattan bugün geldiğimiz yer, gideceğimiz yerin de habercisi değil mi? Kalıpçıyım demek için, kalıp tasarlamak ve yapmak için kaç yıllık deneyim lazım -artık? Az değil mi? Kötü bir şeye işaret etmiyorum, sadece emeğin tezgah başından yazılımda, makinada birikmiş emeğe geçtiğini hatırlatıyorum; hakkını yememek lazım, bir de elbette ki “sistem”

 
Karanlık kalıpçı “ideali” için bence çok beklemek gerekmeyecek…
Burada sorun, kalıpçıdan önceki aşamalara dairdir. YZK’ya (Yapay Zeka Kalıphanesi) tasarımı tamamen bitmiş, olgun bir parça ulaşmalı… Bu parçanın kalıbını yaparım ama dökemezsin kardeşim, mal yürümez, porozite olur, kalıplanamaz, kalıptan çıkmaz diyecek bir YZ’ya işte ona daha var… Baştan sona tüm süreci tartışabilecek bir YZ, Chat GPT için önce bu bilginin kamuya açık kaynaklarda ulaşılabilir olması lazım.
 

Biricik parçanın, biricik kalıbının, biricik tasarımına genellemeler yoluyla ulaşılabilir de, örneğin bir binek aracının görsel tasarımından başlayarak işlevlenen ve farklılaşan bir parçanın bizatihi kendisinin tasarımının YZ tarafından yapılması için, otomotiv sektörünün birikimini ulaşılabilir kılması, bilgiyi paylaşması gerekir.  Oysa bu bilgi, know how adı altında korunuyor. Paylaşmaktan ziyade saklanıyor ki rekabetet öne çıksın sahibi…
 

Emek gücünün niteliği aşınırken
Ama… başka bir yerde başka bir şeyler oluyor… İnsanlar eskisi gibi ”çalışkan” değil, işkolik hiç değil. Gençler ki artık pek de genç değiller, ömürlerini, zamanlarını iş için telef etmiyorlar. Dengeli ve hayatın tadını çıkaran bir yaşamı “tercih” ediyorlar. Evet tercihten mi zorunluluk mu, yoksa umutsuzluğun bir yansıması mı, bu başka bir metnin konusu. Ancak bir gerçek var ki, işgücünün niteliği ve bağlılığı artık eskisi gibi değil. Üstelik bu “aşınma” önce batıda başladı.
 

Bugün Almanya’dan bir OEM’den gelen projenin eksik, parçanın kalıplanamaz, üretilemez olduğunu görmeye başlamadık mı? Artık OEM2den gelen talepleri TIER1, TIER1’den gelen talepleri de TIER2 ve hatta kalıpçı bitirmiyor mu? Yani, o muhteşem Alman tamamlanmışlığı artık “yok”. Eksik, diyelim yok yerine. Artık eksik proje ve talep üretebiliyorlar. Ne yaptıklarını eskisi kadar iyi bilmiyorlar. Haksız mıyım? İleride bu “yok” büyüyecek. İşin yürümesi için aşınan bu ana sanayinin mühendislik birikimi yerine tedarikçinin birikimi belirleyici olarak geçecek.
 

İşte bu koşullarda, kalıpçılığın bir seri üretim mantığına oturması gecikecek. Çevre merkezin önüne geçecek. Çin gibi yeni merkezlerde bilgi yoğunlaşacak ve karanlık kalıphane oradan gelecek, pek muhtemelen…

Paylaş Tweet Paylaş
934 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Geleceğin Sanayi ve Mühendislik Projeleri MAKİNA HANGAR’dan Çıkacak
Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi ile Hannover Fairs Turkey Fuarcılık A.Ş., sanayi ve mühendislik alanında öncü niteliğinde bir iş birliğine imza atarak MAKİNA HANGAR Mühendislik ve Teknoloji Merkezi&rsq DEVAMI...
Automechanika Istanbul 2024, Otomotiv Sektöründe Yaşanan Dönüşüme Odaklanacak
Otomotiv satış sonrası endüstrisinin Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bölgedeki en büyük ticaret platformu Automechanika Istanbul, 23 - 26 Mayıs 2024 tarihleri arasında İstanbul TÜYAP Fuar ve Kongre DEVAMI...
Makine İhracatı İlk Çeyrekte 6,9 Milyar Dolar
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından paylaşılan makine imalat sanayi konsolide verilerine göre, yılın ilk çeyreğinde Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 6,9 milyar dolar DEVAMI...
Savunma, Havacılık ve Uzay Sektörlerinin Dijital Platformu DAMISE, İhracata Katkı Sağlıyor
Savunma havacılık, uzay ve denizcilik sektörlerinde faaliyet gösteren firmalara yönelik hayata geçirilen “DAMISE” hem dijital bir pazaryeri hem arama motoru hem de dijital ihracat süreçlerinin y&o DEVAMI...
MİB Başkanı Emre Gencer: Reform Alanlarında Daha Hızlı Hareket Etmeliyiz
Makina İmalatçıları Birliği’nin (MİB) geleneksel iftar yemeğinde konuşan MİB Başkanı S. Emre Gencer, sektörün beklentilerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Makina sektöründe dünya ticar DEVAMI...
Adöksan 4. Fabrikası Açıldı: Alüminyum Döküm Sektöründe Yeni Bir Dönem Başlıyor
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Sektörü’nün öncü firmalarından biri olan Adöksan, 11.000 m2 kapalı alana sahip 4. fabrikasının açılış törenini ger&cced DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Döküm Sektörünün Öncü Firması ADÖKSAN’a Bir Ödül Daha
Sanayide kadın girişimci olarak İhracatın Metalik Yıldızı 1.lik ödülü ADÖKSAN CEO ve Genel Müdürü AJDA ŞENER’ in oldu.   ADÖKSAN 2023 yılında gösterdiği üstün ihracat perform DEVAMI...
Plastik Sektörü Yıla Hızlı Başladı
Plastik sektörünün 2024 yılına hızlı bir giriş yaptığını ve ihracatını artırdığını dile getiren Plastik Sanayicileri Federasyonu (PLASFED) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, “Yılın ilk iki ayında sektör DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği 2024’ün İlk İki Aylık Verilerini Açıkladı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk iki aylık verilerini açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 8 artarak 241 bin 861 adet olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı d DEVAMI...
ESET Liderliğini Pekiştirdi
Dijital güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, IDC MarketScape’te Lider seçilerek büyük bir başarıya imza attı. ESET aynı zamanda, iki IDC MarketScape raporunda da Büyük Oyuncu olarak kabul edildi DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM