Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin.
Simülasyon ve tasarım yazılımları kalıpçılığı nereden nereye getirdi… Daha 25 yıl önce elle tesviye edilen, en fazla kalıpçı frezesinde işlenen kalıplardan, o olağanüstü emek yoğun, sanattan bugün geldiğimiz yer, gideceğimiz yerin de habercisi değil mi? Kalıpçıyım demek için, kalıp tasarlamak ve yapmak için kaç yıllık deneyim lazım -artık? Az değil mi? Kötü bir şeye işaret etmiyorum, sadece emeğin tezgah başından yazılımda, makinada birikmiş emeğe geçtiğini hatırlatıyorum; hakkını yememek lazım, bir de elbette ki “sistem”
Karanlık kalıpçı “ideali” için bence çok beklemek gerekmeyecek…
Burada sorun, kalıpçıdan önceki aşamalara dairdir. YZK’ya (Yapay Zeka Kalıphanesi) tasarımı tamamen bitmiş, olgun bir parça ulaşmalı… Bu parçanın kalıbını yaparım ama dökemezsin kardeşim, mal yürümez, porozite olur, kalıplanamaz, kalıptan çıkmaz diyecek bir YZ’ya işte ona daha var… Baştan sona tüm süreci tartışabilecek bir YZ, Chat GPT için önce bu bilginin kamuya açık kaynaklarda ulaşılabilir olması lazım.
Biricik parçanın, biricik kalıbının, biricik tasarımına genellemeler yoluyla ulaşılabilir de, örneğin bir binek aracının görsel tasarımından başlayarak işlevlenen ve farklılaşan bir parçanın bizatihi kendisinin tasarımının YZ tarafından yapılması için, otomotiv sektörünün birikimini ulaşılabilir kılması, bilgiyi paylaşması gerekir. Oysa bu bilgi, know how adı altında korunuyor. Paylaşmaktan ziyade saklanıyor ki rekabetet öne çıksın sahibi…
Emek gücünün niteliği aşınırken
Ama… başka bir yerde başka bir şeyler oluyor… İnsanlar eskisi gibi ”çalışkan” değil, işkolik hiç değil. Gençler ki artık pek de genç değiller, ömürlerini, zamanlarını iş için telef etmiyorlar. Dengeli ve hayatın tadını çıkaran bir yaşamı “tercih” ediyorlar. Evet tercihten mi zorunluluk mu, yoksa umutsuzluğun bir yansıması mı, bu başka bir metnin konusu. Ancak bir gerçek var ki, işgücünün niteliği ve bağlılığı artık eskisi gibi değil. Üstelik bu “aşınma” önce batıda başladı.
Bugün Almanya’dan bir OEM’den gelen projenin eksik, parçanın kalıplanamaz, üretilemez olduğunu görmeye başlamadık mı? Artık OEM2den gelen talepleri TIER1, TIER1’den gelen talepleri de TIER2 ve hatta kalıpçı bitirmiyor mu? Yani, o muhteşem Alman tamamlanmışlığı artık “yok”. Eksik, diyelim yok yerine. Artık eksik proje ve talep üretebiliyorlar. Ne yaptıklarını eskisi kadar iyi bilmiyorlar. Haksız mıyım? İleride bu “yok” büyüyecek. İşin yürümesi için aşınan bu ana sanayinin mühendislik birikimi yerine tedarikçinin birikimi belirleyici olarak geçecek.
İşte bu koşullarda, kalıpçılığın bir seri üretim mantığına oturması gecikecek. Çevre merkezin önüne geçecek. Çin gibi yeni merkezlerde bilgi yoğunlaşacak ve karanlık kalıphane oradan gelecek, pek muhtemelen…
Değişen koşullar ve beklentiler Yaklaşık yirmi yıl önce, metalurji mühendisleri odasının yayın organı Metalurji’de aşağıdaki gibi yazmışım, acaba bugün bunun ne kadarı ge DEVAMI...
Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. Döngüsel DEVAMI...
Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin. Simülasyon ve tasarım yazılımları kalı DEVAMI...
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde DEVAMI...
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Rekabetçi iş dünyasında şirketlerin başarısında sundukları müşteri deneyimi yönetimi artık yalnızca finansal rakamlarla ölçülmüyor. Yıllarca performans denilince akla satış grafikleri, işlem süre DEVAMI...
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, Polonya’dan kötü amaçlı yazılım tarama platformu VirusTotal’e yüklenen bir HybridPetya önyükleme kiti ve fidye yazılımı keşfetti. Örnek DEVAMI...
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, The Forrester Wave™: Avrupa’da Yönetilen Tespit ve Müdahale Hizmetleri, 2025 3. Çeyrek Raporu’nda güçlü performans gösteren şirke DEVAMI...
İTÜ ARI Teknokent’in Kuluçka Merkezi İTÜ Çekirdek tarafından her yıl düzenlenen Türkiye’nin en büyük girişimcilik etkinliği Big Bang Startup Challenge, bu yıl ‘’ImpactVerse&r DEVAMI...
Türkiye seramik sektörünün lider firmalarından Kaleseramik, Ar-Ge Merkezi bünyesinde kuracağı “Seramik Teknolojileri Öncül Ar-Ge Laboratuvarı” ile TÜBİTAK 1515 Öncül Ar-Ge Laboratu DEVAMI...
PLASFED Başkanı Ömer Karadeniz, konkordato başvurularındaki artışın iş dünyasındaki finansal sıkışıklığın net bir göstergesi olduğuna dikkat çekerek, “Sanayicinin önünü açmak, ekonominin ön DEVAMI...
Borusan Grup şirketlerinden Borçelik’in, Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği (BUİKAD) ve Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) iş birliğiyle yürüttüğü “Bu İş Eşitlik İşi” pr DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının ilk 8 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 artış gösteren toplam üretim 908 bin 238 adet olarak gerçekle DEVAMI...
Günümüzde kurumların tek bir güvenlik ihlali, inşa ettikleri her şeyi tehlikeye atabiliyor. Fikri mülkiyet ve gizli müşteri verilerinin çalınması, ağır mali kayıplar ve marka itibarının zedelenmesi ve şirk DEVAMI...
Endüstriyel kaplama ve yüzey işlem teknolojileri, otomotivden beyaz eşyaya, savunma sanayiinden elektroniğe kadar birçok sektörde ürünlerin yüzey kalitesini artırmak, dayanıklılığını geliştirmek ve ç DEVAMI...

