E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Dr. Aziz Hatman
Dr. Aziz Hatman
aziz.hatman@volkansteels.com
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Takım Çeliği Seçimi ve Isıl İşlemine Pazar Koşullarının Etkisi - I

Değişen koşullar ve beklentiler

 

Yaklaşık yirmi yıl önce, metalurji mühendisleri odasının yayın organı Metalurji’de aşağıdaki gibi yazmışım, acaba bugün bunun ne kadarı geçerli?  

 

Gelişen pazar talepleri ve rekabet karşısında artan baskı sayıları ve yükselen üretim hızları (düşük çevrim süreleri), kalıp ömürlerinde de artışları zorunlu kılmaktadır. Parça tasarımı açısından ise eğilim büyüyen parça ölçüleri, azalan et kalınlıkları; daha da karmaşıklaşan, keskinleşen şekiller ve daralan ölçü toleransları biçimindedir. Artık daha az talaşlı imalat arzulanmakta, hatta dökümden çıkan parçalar doğrudan montaj hattına gidebilmektedir. Parçalardan beklenen yüksek mekanik özellikler ve düşük porozite de değerlendirilecek olursa, sonuç olarak kalıplar gün geçtikçe daha yüksek zorlamalar altında çalışmaya zorlanmaktadır. Yani uygulanan basınçlar artmakta ve hızlar yükselmektedir. 

 

Otomotiv hariç, yirmi yıl öncenin eğilimi devam ediyor, hem de güçlenerek. Otomotivde ise parça ölçüleri büyüyor hem de çok ama üretim adetleri için benzer şeyleri ancak bölgesel olarak söyleyebiliyorum. Tesla hariç Avrupa ve Amerika’da sayılar düşüyor. Otomotivde hem Pazar hem de üretim Çin ağırlıklı doğuya kayıyor… 

Şekil 1 ve 2 incelendiğinde, özetle denilebilir: Pandemi ile birlikte azalan üretim ve satış son yıllarda toparlanmaktadır ancak bu gelişme Asya’da ve EV üzerinden gerçekleşirken, Avrupa üretimde de pazarda daralmaya devam etmektedir. 

 

Elektrikli araçların (EV) giderek yaygınlaşması ve bir “eğilim” haline gelmesi ile birlikte geleneksel Avrupa merkezli otomotiv üreticileri hem üretim süreçlerinde hem de pazarda gerçekleşen dönüşüme ayak uydurmakta zorluk yaşamaya başladı. Bu adaptasyon problemi projelerin ertelenmesine ve genel bir kararsızlığa yol açtı. İçinden geçtiğimiz bu özel dönem, Avrupalı üreticilerin stratejik önceliklerini belirlemekte güçlükler yaşadığını gördüğümüz ve rekabet güçlerini önemli ölçüde aşındığına tanık olduğumuz bir dönemdir. Mevcut elektrikli araçlar trendi devam ettiği müddetçe, bu üreticilerin teknolojik olarak gerilemesine de tanık olacağız.

 

Avrupa için bu bir krizdir. Türkiye için ise bu kriz, klişe olacak ama bir fırsat. Avrupa, rekabet edebilmek için daha fazla iş kaydıracak Türkiye ve benzeri ülkelere. 

 

Bu koşullarda, projelerin dönüşümü ve bağlı olarak kalıplardaki beklentiler şu şekilde özetlenebilir. 

 

1. Üretim adetleri eskisine kıyasla (ortalamada) yükselmeyecek, bu yüzden de kalıplardan beklenen ömürlerde artış söz konusu olmayacaktır. Genel olarak, yüksek nitelikli çekirdek malzemesi talepleri uzun kalıp ömrü nedeniyle oluşmayacaktır. 

 

2. Kayda değer sayıda proje, hızlı model değişimi, yeni modellerin oturmaması vb teknik ve Pazar payındaki dalgalanmalar nedeniyle, düşük adetli kalacak, bu nedenle de parça başına kalıp maliyetini sabit tutmak önemli olacaktır. Yani kalıp maliyetleri belirsiz proje süreçleri nedeniyle baskı altında olacaktır. Sonuçta, rekabetçi malzemeler tercih edilecektir. 

 

3. EV özgün parça ve yapısal parça talepleri ile büyüyen ölçüler ise daha yüksek nitelikli -özellikle yüksek tokluk- malzeme taleplerini arttıracaktır. Ancak büyüyen ölçülerle birlikte, bu yüksek nitelikleri garanti eden rekabetçi malzemeler öne çıkacaktır.

Toplam kalıp maliyeti içerisinde takım çeliği maliyetinin çok düşük olduğu, bir vaka olmakla birlikte, ortalama baskı adetlerinin azalması ya da artmaması ve kalıp boyutlarının büyümesi, kesitlerin kalınlaşması ama aynı zamanda da karmaşıklaşması, en az işlemeye yol açan tasarımların öne çıkması vb gibi etkilerle, metal enjeksiyon kalıplarında kullanılan sıcak iş takım çeliklerinden, toplamda öncelikle aşağıdaki malzeme özellikleri beklenir:

 

1. Yüksek Sıcak Akma Dayancı & Yüksek Meneviş Direnci

2. Yüksek Süneklik & Yüksek Tokluk

3. Yüksek Sertleşebilirlik

 

Bu özelliklere ilave olarak, aşağıdaki özeller de öne çıkmaktadır. 

 

4. Yüksek Sürünme Dayancı & Yüksek Sıcak Sertlik

 

5. Yüksek Isıl İletkenlik & Düşük Genleşme Katsayısı

 

Bu özelliklerin bazıları takım çeliğinin kimyasal bilişimine; bazıları ise üretim sürecine yani çeliğin kalitesine ve ısıl işlemine (süneklik ve tokluk) bağlıdır. 

 

Ara değerlendirme
Isıl genleşme katsayısı ise demir kafesinin ayrıt boyuna bağlı olduğu için çelikten çeliğe hemen hemen değişmez. Ancak bir genelleme olarak, özellikle daha az karbon miktar ve Cr, Mo, V gibi daha az alaşım elementi miktarı kafesi Fe kafesine doğru dönüşe yok açtığından genleşmeyi sınırlamak konusunda üzerinde düşünülmesi ve çalışılması gereken yeni alanlar açar. 

 

Kalıp boyutları ile beklenen proje ömürlerinin eskisi gibi olmadığı, olmayacağı varsayımından hareketle, yeni bir denge ortaya çıkmaktadır. Bu denge, Türkiye dökümhanelerinde, üretim kalitesinin artmasıyla, daha bilinçli bir üretim kültürü oluşmasıyla, 2367 Mod ESR/VAR gibi riskleri tolere eden en üst segment çeliklerin her projede kullanılması yerine, daha seçici davranılması ve bunların yerine 2343 ESR gibi çeliklere alan açılacağı görülmektedir. Ancak burada kriter 2343 ESR’ın hangi 2343 ESR olduğu, bu malzemenin NADCA kriterlerine göre mi üretildiği ve nasıl ısıl işlem yapıldığıdır. 

 

Yani kalıp toplanmadan, üretime girmeden önce kalıp çeliği ve ısıl işlemi test edilmelidir. Önümüzdeki ayki yazımda bu testlerin neler olduğu ve nasıl yapılması gerektiğini paylaşacağım. 

Paylaş Tweet Paylaş
25845 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
BIEMH’in 6 Salonu, Otomasyon, Robotik ve Dijitalleşme Alanında Son Teknoloji Çözümlerini Bir Araya Getirecek
Otomasyon, robotik ve dijitalleşme, 2-6 Mart 2026 tarihleri ​​arasında Bilbao Sergi Merkezi’nde düzenlenecek 33. BIEMH fuarında öne çıkacak. Fuar, ileri üretimde gerçek anlamda öncü olan ve daha ve DEVAMI...
IAEC, 10. Yılında İleri Taşıt Teknolojileri Odağında Gerçekleşti!
Otomotiv mühendisliği alanında en yeni teknoloji ve gelişmelerin mercek altına alındığı ‟Uluslararası Otomotiv Mühendisliği Konferansı- IAEC”, “İleri Taşıt Teknolojileri” temasıyla İstanbul Teknik Üniversitesi DEVAMI...
Euroguss 2026 Destek Programı Trendleri, Teknolojileri ve Ağ Oluşturmayı Sunuyor
13-15 Ocak 2026 tarihleri ​​arasında Nürnberg, uluslararası döküm endüstrisinin merkezi haline gelecek. EUROGUSS, teknoloji, iş dünyası ve politikadaki güncel gelişmeleri incelemek ve acil sorunlara çö DEVAMI...
Hakan Altınay: “Türkiye Artık İnsansız Sistemler, Hava Savunma ve Uzay Teknolojilerinde Küresel Rekabet Dönemine Giriyor”
SAHA İstanbul Yönetim Kurulu Üyesi ve Altınay Savunma Teknolojileri Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Altınay, Türk savunma sanayiinin 50 yıllık dönüşümünü değerlendirirken, ‘son 20 yıldaki icra d DEVAMI...
WhatsApp Ekran Paylaşımı Dolandırıcılığı
Hızla yayılan bir dolandırıcılık, WhatsApp kullanıcılarını en hassas finansal ve diğer verilerini ifşa etmeye nasıl kandırıyor?   WhatsApp gibi mesajlaşma uygulamalarında dolaşan dolandırıcılık ve diğer tehditler, güvenilir platfo DEVAMI...
MAGMA 9. Geleneksel Kullanıcı Toplantısı
MAGMA Türkiye, kullanıcıları ile 3 Ekim 2025 tarihinde JW Marriott İstanbul Marmara Sea Otel’de buluştu.   MAGMA, Türkiye’deki kullanıcılarıyla bir araya gelme ve bilgi alışverişinde bulunma amacıyla 3 Ekim 2025 t DEVAMI...
Sarten, Japon Ortağı Mitsui & Co., Ltd. ile 10’uncu Yıllarını Kutladı
Ambalaj sektöründe faaliyet gösteren Sarten, Japon ortağı Mitsui & Co., Ltd. (Mitsui)  ile 10 yıllık ortaklığını özel bir törenle kutladı. Sarten CEO’su Zeki Sarıbekir’in ev sahipliğinde düze DEVAMI...
MISAD Selim Geçit’in Semineriyle Bir Araya Geldi
22 Kasım’da, sektörümüzün en kritik meselelerinden birini konuşmak üzere yeniden kahvaltıda bir araya gelindi.   Isıl işlem sektörü, ekonominin görünmeyen ama vazgeçilmez dişlis DEVAMI...
Görünüşte Oyun Gerçekte Siber Casusluk
Siber güvenlik çözümlerinde dünya lideri ESET İran bağlantılı siber casusluk grubu MuddyWater’ın İsrail ve Mısır’a yönelik faaliyetlerini tespit ederek bu kampanyada kullanılan araçların tekn DEVAMI...
Makina İmalatçıları Birliği: Türk Sanayisinin Ortak Aklı
Makina İmalatçıları Birliği(MİB) Yönetim Kurulu Başkanı Fatih İğrek, Türk makine sektörünün ülke ekonomisi açısından taşıdığı stratejik önem ile MİB’in üstlendiği misyonu değerlendir DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler