Niye arttığından başlanmak lazım.
Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde düşer, sonra da yavaş yavaş bir sonraki krize kadar yükselişe geçer. Ne zaman ki bu artış artık hızlı bir tırmanış halini alır kriz kapıdadır demektir. “10x2” yıldan uzun iş hayatında olan herkes bunu deneyimlemiştir.
Fiyatı düşecek malı, hammaddeyi stoklamakla uzak durmak arasındaki mesafe giderek kısalır, hayati olduğu kadar ölümcül hale de gelir. Eğer aşırı stokla yakalanırsanız hammadde maliyetinden ucuza mamul satmak zorunda kalırsınız ki bu sektörde bu yüzden işlemeler kapanmıştır. Ama öte yandan hammaddeyi temin etmezseniz siparişleri karşılayamayacak ve yine dükkânı kapatacaksınızdır. Keskin bir kılıcın üzerinde yürümek gibi…
Acaba bu günlerde işte tam da orada mıyız? Oradaysak kılıcın kabzasına mı yoksa ucuna mı yakın duruyoruz?
Yoksa yoksa, bu defa tanık olduğumuz süreç o her tarihsel çevrimlerden biri değil mi? Olmayabilir mi? Yani artışlar -en azından bir kısmı- kalıcı olabilir mi?
Geri dönüşü olan etkiler
Belirttiğim gibi devinimsel krizlerin etkisi geçici ve arz talep dengesinin oturmasını sağlayan, serbest piyasanın doğası, bir enstrümanı. Neden buysa, ya da bu baskın olan neden ise fiyatlar düşer.
Pandeminin etkisi de geçici. En fazla bir yıl içinde küresel ekonomiyi etkileyen ülkelerde aşılama oranları eskiye dönüşü mümkün kılacak. Bu durumda pandeminin hem üretimdeki azalma hem de lojistikteki tıkanma üzerinde yaptığı tahribat sağaltılacaksa fiyatlar da geri gelecektir.
Peki kalıcı olabilecek ne var?
Küresel bir enflasyon tehdidi gören var mı? Buna bir neden?
Demir çelik sektöründe hammadde kıtlığının temel müsebbibi (Türkiye’yi bir yana koyarsak) esas olarak Çin. Avrupa’da ve Çin’de ham çelik üretimi artıyor ama demir cevheri üretimi aynı biçimde artmıyor ve belki de en önemlisi cevher stratejik bir meta olarak ekonomik savaşın bir silahı. Avusturalya Çin’e olan hammadde satışlını kısıtladı geçtiğimiz dönemde. Bunun Çin’deki fiyatlar üzerinde etkisi artış yönünde oldu hem de şiddetli. Şimdi Çin’de demir cevheri fiyatları düşüyor… Yani bu tür ticaret savaşları aradığımız dinamik olamaz, biri kazandıktan sonra fiyatlar geri gelmiştir.
Çin’in çelik ihracatındaki %13’lük vergi iadesini iptal etmesi hatta ihracata caydırıcı vergiler koyabilecek olması olasılığı peki kalıcı bir etki yapabilir mi? Fiyatlardaki Çin çıpası kurtuldu mu? Bunu anlamak için Çin hükümetinin neden böyle bir şey yaptığına bakmak gerekiyor.
Yeşil Çelik
Uzun yıllardır Avrupa green steel’e yatırım yapıyor. Benim çalıştığım İtalyan fabrika dünya sosyetesinin yuvası güzeller güzeli Como gölünün dibinde… Biden ile birlikte ABD’de küresel ısınmaya ilişkin inkârcı politika değişecek ve ABD kendine çeki düzen verecek ama bu da maliyetleri arttıracak. Peki Amerika bunu sığırlardan sonra dünyaya en çok emisyon yayan ekonomi olan Çin’i yanına almadan yapar mı?
Her ABD Başkanı, obeziteye sebep olan hamburger ve fast food tüketimini düşürmektense Çin ile savaşa girmeyi tercih eder!
Bugün olan bitenin büyük kısmı Çin’in çevreye duyarlı, (daha) düşük sera gazı salınımına sahip bir ekonomi haline getirilmesinde düğümleniyor, kanımca. Geçen seneden itibaren yüksek fırınları kapatan Çin hükümeti şimdi de küçük indüksiyon ocağı ile üretim yapan merdiven altı çelikhaneleri ıslah ediyor. Islah daha çok da kapatmak olarak tezahür ediyor. Bu aslında üretim düşünden çok fiyatları aşağıda tutan kesimin tasfiyesi olduğu için bir enflasyon yaratacak.
Şu an Doğu ile Batı’nın fiyatları birbirine yaklaşmış olsa da yakın dönemde demir çelik ürünlerinde Avrupa fiyatlarında bir düzeltme daha olacak ve yukarıya hareket devam edecek, aradaki fark yeniden pazarın kabul edebileceği kadar yükselene kadar.
Açıkçası son 6 aydaki artışların bir kısmının kalıcı olacağını düşünüyor ve yanılmayı diliyorum.
Değişen koşullar ve beklentiler Yaklaşık yirmi yıl önce, metalurji mühendisleri odasının yayın organı Metalurji’de aşağıdaki gibi yazmışım, acaba bugün bunun ne kadarı ge DEVAMI...
Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. Döngüsel DEVAMI...
Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin. Simülasyon ve tasarım yazılımları kalı DEVAMI...
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde DEVAMI...
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Türkiye’nin ilk nanoteknoloji şirketi olan Nanografi Nano Teknoloji A.Ş. (Nanografi) ile Makine ve Kimya Endüstrisi A.Ş. (MKE)arasında Türkiye’nin savunma sanayisinin yerlileşme ve millileşme hedefine hizmet edecek DEVAMI...
Ulusal Kalıpçılık Zirvesi’nin on üçüncüsü, 10 Ekim 2024 tarihinde Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB) tarafından, “Yapay Zeka mı, Yapay İnsan mı?” temasıyla, Gebze Otomotiv Yan Sana DEVAMI...
Geçen 2 yıl içerisinde gelişen yeni teknolojileri ve pazarın dinamiklerini yakından tanıma fırsatı sunacak olan Maktek 2024 Fuarını bu anlamda oldukça önemli buluyoruz. Talaşlı ve talaşsız imalat sanayisinin DEVAMI...
Türkiye’nin önde gelen takım tezgahı tedarikçilerinden GNC Makina, MAKFED Türkiye Makina Federasyonu tarafından “Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik” temasıyla düzenlenen Makine Zirves DEVAMI...
Dünya devlerinin portföyündeki tüm araçların kabin, bagaj, tavan, kapı, çamurluk, şase gibi bütün sac aksamlarının kalıplarını ve seri imalatını yapan Sarıgözoğlu, bu kapsamlı üretim yeten DEVAMI...
V’Steels ve Primus Coating firmaları tarafından düzenlenen ‘Kalıplarda Çelik Seçimi ve PVD Kaplamalar’ semineri 23 Ekim 2024 tarihinde Eskişehir Sanayi Odası’ nda gerçekleşti. D DEVAMI...
DEVAMI...
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, ticaretin yükünü hafifleten ATLAS kamyon ailesinin yeni üyesi, yüzde 100 elektrikli e-ATLAS’ın ilk satışını gerçekleştirdi. Bu satışla Otokar, Türkiye&rsqu DEVAMI...
Proemtia’nın 1. Yıl & Sektör Buluşması etkinliği kapsamında “Alüminyum & Demir Çelik Sektöründeki Gelişmeler ve Gelecek Beklentiler” paneli 2 Mayıs 2024 tarihinde İş Kuleleri İstanbul&rsquo DEVAMI...
9 - 12 Ekim 2024 tarihleri arasında BI-MU’nun 34. gerçekleşecek, işleme ve deformasyon takım tezgahları, robotlar, otomasyon, dijital ve katmanlı üretim, yardımcı teknolojiler ve kolaylaştırıcılar ana imalat endüstrisin DEVAMI...