Niye arttığından başlanmak lazım.
Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde düşer, sonra da yavaş yavaş bir sonraki krize kadar yükselişe geçer. Ne zaman ki bu artış artık hızlı bir tırmanış halini alır kriz kapıdadır demektir. “10x2” yıldan uzun iş hayatında olan herkes bunu deneyimlemiştir.
Fiyatı düşecek malı, hammaddeyi stoklamakla uzak durmak arasındaki mesafe giderek kısalır, hayati olduğu kadar ölümcül hale de gelir. Eğer aşırı stokla yakalanırsanız hammadde maliyetinden ucuza mamul satmak zorunda kalırsınız ki bu sektörde bu yüzden işlemeler kapanmıştır. Ama öte yandan hammaddeyi temin etmezseniz siparişleri karşılayamayacak ve yine dükkânı kapatacaksınızdır. Keskin bir kılıcın üzerinde yürümek gibi…
Acaba bu günlerde işte tam da orada mıyız? Oradaysak kılıcın kabzasına mı yoksa ucuna mı yakın duruyoruz?
Yoksa yoksa, bu defa tanık olduğumuz süreç o her tarihsel çevrimlerden biri değil mi? Olmayabilir mi? Yani artışlar -en azından bir kısmı- kalıcı olabilir mi?
Geri dönüşü olan etkiler
Belirttiğim gibi devinimsel krizlerin etkisi geçici ve arz talep dengesinin oturmasını sağlayan, serbest piyasanın doğası, bir enstrümanı. Neden buysa, ya da bu baskın olan neden ise fiyatlar düşer.
Pandeminin etkisi de geçici. En fazla bir yıl içinde küresel ekonomiyi etkileyen ülkelerde aşılama oranları eskiye dönüşü mümkün kılacak. Bu durumda pandeminin hem üretimdeki azalma hem de lojistikteki tıkanma üzerinde yaptığı tahribat sağaltılacaksa fiyatlar da geri gelecektir.
Peki kalıcı olabilecek ne var?
Küresel bir enflasyon tehdidi gören var mı? Buna bir neden?
Demir çelik sektöründe hammadde kıtlığının temel müsebbibi (Türkiye’yi bir yana koyarsak) esas olarak Çin. Avrupa’da ve Çin’de ham çelik üretimi artıyor ama demir cevheri üretimi aynı biçimde artmıyor ve belki de en önemlisi cevher stratejik bir meta olarak ekonomik savaşın bir silahı. Avusturalya Çin’e olan hammadde satışlını kısıtladı geçtiğimiz dönemde. Bunun Çin’deki fiyatlar üzerinde etkisi artış yönünde oldu hem de şiddetli. Şimdi Çin’de demir cevheri fiyatları düşüyor… Yani bu tür ticaret savaşları aradığımız dinamik olamaz, biri kazandıktan sonra fiyatlar geri gelmiştir.
Çin’in çelik ihracatındaki %13’lük vergi iadesini iptal etmesi hatta ihracata caydırıcı vergiler koyabilecek olması olasılığı peki kalıcı bir etki yapabilir mi? Fiyatlardaki Çin çıpası kurtuldu mu? Bunu anlamak için Çin hükümetinin neden böyle bir şey yaptığına bakmak gerekiyor.
Yeşil Çelik
Uzun yıllardır Avrupa green steel’e yatırım yapıyor. Benim çalıştığım İtalyan fabrika dünya sosyetesinin yuvası güzeller güzeli Como gölünün dibinde… Biden ile birlikte ABD’de küresel ısınmaya ilişkin inkârcı politika değişecek ve ABD kendine çeki düzen verecek ama bu da maliyetleri arttıracak. Peki Amerika bunu sığırlardan sonra dünyaya en çok emisyon yayan ekonomi olan Çin’i yanına almadan yapar mı?
Her ABD Başkanı, obeziteye sebep olan hamburger ve fast food tüketimini düşürmektense Çin ile savaşa girmeyi tercih eder!
Bugün olan bitenin büyük kısmı Çin’in çevreye duyarlı, (daha) düşük sera gazı salınımına sahip bir ekonomi haline getirilmesinde düğümleniyor, kanımca. Geçen seneden itibaren yüksek fırınları kapatan Çin hükümeti şimdi de küçük indüksiyon ocağı ile üretim yapan merdiven altı çelikhaneleri ıslah ediyor. Islah daha çok da kapatmak olarak tezahür ediyor. Bu aslında üretim düşünden çok fiyatları aşağıda tutan kesimin tasfiyesi olduğu için bir enflasyon yaratacak.
Şu an Doğu ile Batı’nın fiyatları birbirine yaklaşmış olsa da yakın dönemde demir çelik ürünlerinde Avrupa fiyatlarında bir düzeltme daha olacak ve yukarıya hareket devam edecek, aradaki fark yeniden pazarın kabul edebileceği kadar yükselene kadar.
Açıkçası son 6 aydaki artışların bir kısmının kalıcı olacağını düşünüyor ve yanılmayı diliyorum.
Değişen koşullar ve beklentiler Yaklaşık yirmi yıl önce, metalurji mühendisleri odasının yayın organı Metalurji’de aşağıdaki gibi yazmışım, acaba bugün bunun ne kadarı ge DEVAMI...
Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. Döngüsel DEVAMI...
Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin. Simülasyon ve tasarım yazılımları kalı DEVAMI...
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde DEVAMI...
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Hassas silindirik taşlama makinelerinin İsviçreli üreticisi, dünya çapındaki pazar konumunu iyileştirerek teknolojik yenilikleri ilerletti ve operasyonel verimliliği daha da artırdı. Bu yılki basın toplantısı, DEVAMI...
Sektör olarak mevcut ihracat gelirleriyle son 19 yılda üst üste 18’inci kez ihracat şampiyonu olmayı başardıklarını belirten Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Bar DEVAMI...
İstanbul Ticaret Üniversitesi Ekonomi Topluluğu tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Ekonomi Zirvesi’nde, akademisyenler ve ekonomistler makroekonomik istikrar, yeşil dönüşüm ve ü DEVAMI...
Messe Düsseldorf, USE 2027 ile fuarcılık sektörüne yeni bir soluk getiriyor. Düsseldorf, 6 Mart 2025 – Yeni bir platforma duyulan ihtiyaç için sektörden gelen çağrıları duymazdan ge DEVAMI...
Üretken yapay zekâ araçları etrafındaki çılgınlık sadece sektörleri yeniden şekillendirmekle kalmıyor, aynı zamanda teknolojideki en son gelişmelerin cazibesini kullanan siber suçlular için de verim DEVAMI...
8-15 Ekim tarihleri arasında Düsseldorf’ta düzenlenecek K 2025, zamanımızın temel sorunlarını ele alma hedefini belirledi. Üç Sıcak Konusundan biri “Dairesel Ekonomiyi Şekillendirmek”tir. Plastik ve k DEVAMI...
Sensör, yazılım ve donanım teknolojilerini bir araya getiren dijital gerçeklik çözümleriyle metrolojide dünya lideri olan Hexagon, F1 Sim Racing Dünya Şampiyonası’nda hem takımlar hem de sür&u DEVAMI...
Otomobil üretimindeki işlem verileri nasıl kaydedilebilir ve üretimde enerji ve kaynak verimliliğini artırmak için nasıl kullanılabilir? Tahrik milleri ve aks tahrikleri gibi dişli elemanlarının bileşen kalitesinin elektrikli DEVAMI...
Siber güvenlik şirketi ESET, fidye yazılımı çetesi RansomHub’a odaklanarak mevcut fidye yazılımı ekosistemine ilişkin analizini yayımladı. Bosch Grubu, pazar ortamının geçen yıl büyüme üz DEVAMI...
Enjeksiyon kalıplama genellikle yalnızca büyük miktarlarda karlı hale gelir; ancak 3D baskı oyunun kurallarını değiştiriyor. Küçük seriler, prototipler ve pilot seriler için 3 boyutlu yazdırılmış kalıplar yen DEVAMI...