Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni sorunlarımız var ve çözümleri de uzakta değil.
Metal enjeksiyonda ortaya çıkan global yeni trendlerin kalıplar üzerindeki sonuçlarını Dr. Aziz Hatman dergimiz için değerlendirdi.
Metal enjeksiyonda trendler ve sonuçları
1. Koşullar zaten sürekli değişiyordu ama salgın değişimin hızını katladı.
2. Bizim adaptasyon yeteneğimiz var, bu da güçlendi:
a. Avrupa ne olduğunu anlamaya çalışırken biz işleri yoluna koyduk sayılır.
b. Dökümhaneler yeniden doldu, doluyor.
3. Dış dinamikler biz çalışıyor:
a. Uzakdoğu tercihinin riski arttı. İşler bize geliyor.
b. Avrupa’nın (beceremediği için değil pandemi nedeniyle çalışamadığı için) yapamadığı işleri de alıyoruz, alacağız.
4. Kur bir avantaja dönüştü artık daha da ucuzuz.
5. Ama üretkenliğimizi daha da arttırmamız gerekiyor.
6. Yeni parçalar, daha büyük parçalar ve daha teknik alaşımlar dökülmeli, dökülecek.
7. Çevrim süresi artık daha önemli. Vardiyada 10 baskı daha almak projeyi alıp alamamak demek…
8. Şimdi, büyük ve yeni parçalara uygun kalıplar lazım.
9. Daha iyi soğutma, daha hızlı çalışabilen mekanik olarak daha iyi kalıplar yapılacak.
10. Kalıp büyüdükçe ve çevrim uzadıkça kalıp maliyetinin parça başına etkisi artar, düşürmek lazım.
11. Üstelik proje adetleri artmıyor, artmayacak yani kalıptan beklenen ömür artmayacak. Düşmeyecek de.
12. Daha rekabetçi kalıpçılar ve daha rekabetçi kalıp çelikleri lazım yeni dönemde.
Özetle: Parçalar büyüyecek, karmaşıklaşacak, metal ilerleme hızı ve sıcaklığı artarken çevrim süresi düşecek, kalıplar hızlanacak, soğutma karmaşıklaşacak, kalıplar büyüyecek.
Peki nasıl başa çıkacağız bu süreçle?
1. Alaşımlar, kısa çevrim süresi, karmaşık parçalar ve artan ilerle me hızı bizi hep sıcaklık kontrolüne çıkartacak,
a. Tasarım ve simülasyon artık her kalıpta var çünkü soğutma artık çok daha hayati.
b. Sorunu önceden görüp önlem almalıyız. Bunu yapamayan kalıpçı devre dışı kalır.
c. Ciddi bir teknik destek ihtiyacı var.
2. Sıcaklık nedeniyle ana problem yapışma olacak, bu yüzen de kaplama devreye çok daha fazla girecek.
a. Nerede hangi kaplamayı hangi teknolojiyle yapacağını bilen tedarikçiler lazım.
b. Bu maçanın yüzey pürüzlülüğü ne olmalı? Artık böyle bir sorumuz var!
3. Kalıp ömrünü garanti altına almak artık çok daha önemli, asla risk alınamayacak çünkü kalıbı yeniden yapmak ya da ikide bir tamir için durdurmanın maliyeti ölümcül olacak. Dökümhaneyi batırır. Bu yüzden kalıp çeliğinin kalitesini düşürmeyeceğiz.
4. Isıl yorulma çatlakları ile başa çıkabilecek, hedef baskı ömrüne ulaşacak kalitede tokluğu yüksek ve sıcak mukavemeti yeterli çeliklere devam ama
a. Tek bir çeliği her kalıpta ve kalıbın her yerinde kullandığımız dönem bitti artık.
i. Yolluk bölgesi, işlevsiz yada ikincil bölgeler ile asıl çalışan çekirdek farklı çeliklerden olmalı.
ii. Kalıplar daha fazla geçme parçadan oluşmalı ki hızlı ve kolay müdahale edilebilsin. Yedek parça mantığı ile stokta zaten sorun çıkacak insertler hazır bulunmalı.
iii. Kovan ve kovan karşısından başlayarak artık daha işlevine uygun ve rekabetçi kalıp çeliği seçilecek
b. Daha rekabetçi kalıp çelikleri lazım, çekirdek ağırlığı da artıyor unutmayın.
5. Çok iyi kalıpçılarla, kalıp çeliği tedarikçileri, PVD kaplamacı ile birlikte çalışmak, her konuda teknik destek alabilmek lazım. Bu bir ekip işi. Çünkü, her zamankinden daha hızlı yürüyen ve sonuçları dramatik olabilecek bir dönüşüm sürecindeyiz.
Değişen koşullar ve beklentiler Yaklaşık yirmi yıl önce, metalurji mühendisleri odasının yayın organı Metalurji’de aşağıdaki gibi yazmışım, acaba bugün bunun ne kadarı ge DEVAMI...
Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. Döngüsel DEVAMI...
Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin. Simülasyon ve tasarım yazılımları kalı DEVAMI...
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde DEVAMI...
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Hassas silindirik taşlama makinelerinin İsviçreli üreticisi, dünya çapındaki pazar konumunu iyileştirerek teknolojik yenilikleri ilerletti ve operasyonel verimliliği daha da artırdı. Bu yılki basın toplantısı, DEVAMI...
Sektör olarak mevcut ihracat gelirleriyle son 19 yılda üst üste 18’inci kez ihracat şampiyonu olmayı başardıklarını belirten Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Bar DEVAMI...
İstanbul Ticaret Üniversitesi Ekonomi Topluluğu tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Ekonomi Zirvesi’nde, akademisyenler ve ekonomistler makroekonomik istikrar, yeşil dönüşüm ve ü DEVAMI...
Messe Düsseldorf, USE 2027 ile fuarcılık sektörüne yeni bir soluk getiriyor. Düsseldorf, 6 Mart 2025 – Yeni bir platforma duyulan ihtiyaç için sektörden gelen çağrıları duymazdan ge DEVAMI...
Üretken yapay zekâ araçları etrafındaki çılgınlık sadece sektörleri yeniden şekillendirmekle kalmıyor, aynı zamanda teknolojideki en son gelişmelerin cazibesini kullanan siber suçlular için de verim DEVAMI...
8-15 Ekim tarihleri arasında Düsseldorf’ta düzenlenecek K 2025, zamanımızın temel sorunlarını ele alma hedefini belirledi. Üç Sıcak Konusundan biri “Dairesel Ekonomiyi Şekillendirmek”tir. Plastik ve k DEVAMI...
Sensör, yazılım ve donanım teknolojilerini bir araya getiren dijital gerçeklik çözümleriyle metrolojide dünya lideri olan Hexagon, F1 Sim Racing Dünya Şampiyonası’nda hem takımlar hem de sür&u DEVAMI...
Otomobil üretimindeki işlem verileri nasıl kaydedilebilir ve üretimde enerji ve kaynak verimliliğini artırmak için nasıl kullanılabilir? Tahrik milleri ve aks tahrikleri gibi dişli elemanlarının bileşen kalitesinin elektrikli DEVAMI...
Siber güvenlik şirketi ESET, fidye yazılımı çetesi RansomHub’a odaklanarak mevcut fidye yazılımı ekosistemine ilişkin analizini yayımladı. Bosch Grubu, pazar ortamının geçen yıl büyüme üz DEVAMI...
Enjeksiyon kalıplama genellikle yalnızca büyük miktarlarda karlı hale gelir; ancak 3D baskı oyunun kurallarını değiştiriyor. Küçük seriler, prototipler ve pilot seriler için 3 boyutlu yazdırılmış kalıplar yen DEVAMI...