Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni sorunlarımız var ve çözümleri de uzakta değil.
Metal enjeksiyonda ortaya çıkan global yeni trendlerin kalıplar üzerindeki sonuçlarını Dr. Aziz Hatman dergimiz için değerlendirdi.
Metal enjeksiyonda trendler ve sonuçları
1. Koşullar zaten sürekli değişiyordu ama salgın değişimin hızını katladı.
2. Bizim adaptasyon yeteneğimiz var, bu da güçlendi:
a. Avrupa ne olduğunu anlamaya çalışırken biz işleri yoluna koyduk sayılır.
b. Dökümhaneler yeniden doldu, doluyor.
3. Dış dinamikler biz çalışıyor:
a. Uzakdoğu tercihinin riski arttı. İşler bize geliyor.
b. Avrupa’nın (beceremediği için değil pandemi nedeniyle çalışamadığı için) yapamadığı işleri de alıyoruz, alacağız.
4. Kur bir avantaja dönüştü artık daha da ucuzuz.
5. Ama üretkenliğimizi daha da arttırmamız gerekiyor.
6. Yeni parçalar, daha büyük parçalar ve daha teknik alaşımlar dökülmeli, dökülecek.
7. Çevrim süresi artık daha önemli. Vardiyada 10 baskı daha almak projeyi alıp alamamak demek…
8. Şimdi, büyük ve yeni parçalara uygun kalıplar lazım.
9. Daha iyi soğutma, daha hızlı çalışabilen mekanik olarak daha iyi kalıplar yapılacak.
10. Kalıp büyüdükçe ve çevrim uzadıkça kalıp maliyetinin parça başına etkisi artar, düşürmek lazım.
11. Üstelik proje adetleri artmıyor, artmayacak yani kalıptan beklenen ömür artmayacak. Düşmeyecek de.
12. Daha rekabetçi kalıpçılar ve daha rekabetçi kalıp çelikleri lazım yeni dönemde.
Özetle: Parçalar büyüyecek, karmaşıklaşacak, metal ilerleme hızı ve sıcaklığı artarken çevrim süresi düşecek, kalıplar hızlanacak, soğutma karmaşıklaşacak, kalıplar büyüyecek.
Peki nasıl başa çıkacağız bu süreçle?
1. Alaşımlar, kısa çevrim süresi, karmaşık parçalar ve artan ilerle me hızı bizi hep sıcaklık kontrolüne çıkartacak,
a. Tasarım ve simülasyon artık her kalıpta var çünkü soğutma artık çok daha hayati.
b. Sorunu önceden görüp önlem almalıyız. Bunu yapamayan kalıpçı devre dışı kalır.
c. Ciddi bir teknik destek ihtiyacı var.
2. Sıcaklık nedeniyle ana problem yapışma olacak, bu yüzen de kaplama devreye çok daha fazla girecek.
a. Nerede hangi kaplamayı hangi teknolojiyle yapacağını bilen tedarikçiler lazım.
b. Bu maçanın yüzey pürüzlülüğü ne olmalı? Artık böyle bir sorumuz var!
3. Kalıp ömrünü garanti altına almak artık çok daha önemli, asla risk alınamayacak çünkü kalıbı yeniden yapmak ya da ikide bir tamir için durdurmanın maliyeti ölümcül olacak. Dökümhaneyi batırır. Bu yüzden kalıp çeliğinin kalitesini düşürmeyeceğiz.
4. Isıl yorulma çatlakları ile başa çıkabilecek, hedef baskı ömrüne ulaşacak kalitede tokluğu yüksek ve sıcak mukavemeti yeterli çeliklere devam ama
a. Tek bir çeliği her kalıpta ve kalıbın her yerinde kullandığımız dönem bitti artık.
i. Yolluk bölgesi, işlevsiz yada ikincil bölgeler ile asıl çalışan çekirdek farklı çeliklerden olmalı.
ii. Kalıplar daha fazla geçme parçadan oluşmalı ki hızlı ve kolay müdahale edilebilsin. Yedek parça mantığı ile stokta zaten sorun çıkacak insertler hazır bulunmalı.
iii. Kovan ve kovan karşısından başlayarak artık daha işlevine uygun ve rekabetçi kalıp çeliği seçilecek
b. Daha rekabetçi kalıp çelikleri lazım, çekirdek ağırlığı da artıyor unutmayın.
5. Çok iyi kalıpçılarla, kalıp çeliği tedarikçileri, PVD kaplamacı ile birlikte çalışmak, her konuda teknik destek alabilmek lazım. Bu bir ekip işi. Çünkü, her zamankinden daha hızlı yürüyen ve sonuçları dramatik olabilecek bir dönüşüm sürecindeyiz.
Değişen koşullar ve beklentiler Yaklaşık yirmi yıl önce, metalurji mühendisleri odasının yayın organı Metalurji’de aşağıdaki gibi yazmışım, acaba bugün bunun ne kadarı ge DEVAMI...
Doğrudan başlayalım: Bu defa otomotivin krizi, Avrupa merkezli bir kriz. Uzakdoğu’da bir kriz yok. Hindistan’da da yok. Amerika’da Avrupa gibi yok. Döngüsel DEVAMI...
Çıkmaz mı sizce? Kalıbın tasarımını yapan, CAD/CAM datasını hazırlayan. CNC’ye yollayan işleyen karanlık bir kalıpçı hayal edin. Simülasyon ve tasarım yazılımları kalı DEVAMI...
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde DEVAMI...
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Türkiye’nin ilk nanoteknoloji şirketi olan Nanografi Nano Teknoloji A.Ş. (Nanografi) ile Makine ve Kimya Endüstrisi A.Ş. (MKE)arasında Türkiye’nin savunma sanayisinin yerlileşme ve millileşme hedefine hizmet edecek DEVAMI...
Ulusal Kalıpçılık Zirvesi’nin on üçüncüsü, 10 Ekim 2024 tarihinde Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği (UKUB) tarafından, “Yapay Zeka mı, Yapay İnsan mı?” temasıyla, Gebze Otomotiv Yan Sana DEVAMI...
Geçen 2 yıl içerisinde gelişen yeni teknolojileri ve pazarın dinamiklerini yakından tanıma fırsatı sunacak olan Maktek 2024 Fuarını bu anlamda oldukça önemli buluyoruz. Talaşlı ve talaşsız imalat sanayisinin DEVAMI...
Türkiye’nin önde gelen takım tezgahı tedarikçilerinden GNC Makina, MAKFED Türkiye Makina Federasyonu tarafından “Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik” temasıyla düzenlenen Makine Zirves DEVAMI...
Dünya devlerinin portföyündeki tüm araçların kabin, bagaj, tavan, kapı, çamurluk, şase gibi bütün sac aksamlarının kalıplarını ve seri imalatını yapan Sarıgözoğlu, bu kapsamlı üretim yeten DEVAMI...
V’Steels ve Primus Coating firmaları tarafından düzenlenen ‘Kalıplarda Çelik Seçimi ve PVD Kaplamalar’ semineri 23 Ekim 2024 tarihinde Eskişehir Sanayi Odası’ nda gerçekleşti. D DEVAMI...
DEVAMI...
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, ticaretin yükünü hafifleten ATLAS kamyon ailesinin yeni üyesi, yüzde 100 elektrikli e-ATLAS’ın ilk satışını gerçekleştirdi. Bu satışla Otokar, Türkiye&rsqu DEVAMI...
Proemtia’nın 1. Yıl & Sektör Buluşması etkinliği kapsamında “Alüminyum & Demir Çelik Sektöründeki Gelişmeler ve Gelecek Beklentiler” paneli 2 Mayıs 2024 tarihinde İş Kuleleri İstanbul&rsquo DEVAMI...
9 - 12 Ekim 2024 tarihleri arasında BI-MU’nun 34. gerçekleşecek, işleme ve deformasyon takım tezgahları, robotlar, otomasyon, dijital ve katmanlı üretim, yardımcı teknolojiler ve kolaylaştırıcılar ana imalat endüstrisin DEVAMI...