Ugur.Urkut@oerlikon.com
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir.
23496 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming 1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşün&uu DEVAMI...
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming 1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşün&uu DEVAMI...
Çalışan Devir Oranı Firmaların Kaybettiği Değerlerin Yüksek Maliyeti
Çalışanlarınızı öyle iyi eğitin ki işten ayrılabilsinler. Öyle iyi davranın ki ayrılmak istemesinler. Richard Branson Günümüzde f DEVAMI...
Çalışanlarınızı öyle iyi eğitin ki işten ayrılabilsinler. Öyle iyi davranın ki ayrılmak istemesinler. Richard Branson Günümüzde f DEVAMI...
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmi olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir. DEVAMI...
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmi olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir. DEVAMI...
Verimlilik
Verimlilik tesadüfen olmaz. Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur. - Paul J. Meyer DEVAMI...
Verimlilik tesadüfen olmaz. Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur. - Paul J. Meyer DEVAMI...
Fabrika Yerleşim Planı Labirentin içinde Koşuşturan İnsanlar
“Tüm kalite iyileştirmeleri tasarımın, imalatın, yerleşim planlarının, süreçlerin ve prosedürlerin sadeleştirilmesiyle başarılır”. Tom Peters DEVAMI...
“Tüm kalite iyileştirmeleri tasarımın, imalatın, yerleşim planlarının, süreçlerin ve prosedürlerin sadeleştirilmesiyle başarılır”. Tom Peters DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
13. Ulusal Kalıpçılık Ziervesi
DEVAMI...
DEVAMI...
Türkiye’nin İlk Elektrikli Hafif Kamyon Satışı Otokar’dan
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, ticaretin yükünü hafifleten ATLAS kamyon ailesinin yeni üyesi, yüzde 100 elektrikli e-ATLAS’ın ilk satışını gerçekleştirdi. Bu satışla Otokar, Türkiye&rsqu DEVAMI...
Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, ticaretin yükünü hafifleten ATLAS kamyon ailesinin yeni üyesi, yüzde 100 elektrikli e-ATLAS’ın ilk satışını gerçekleştirdi. Bu satışla Otokar, Türkiye&rsqu DEVAMI...
Proemtia 1. Yıl Etkinliği ve Sektör Buluşması İş Kuleleri İstanbul’da Gerçekleştirildi
Proemtia’nın 1. Yıl & Sektör Buluşması etkinliği kapsamında “Alüminyum & Demir Çelik Sektöründeki Gelişmeler ve Gelecek Beklentiler” paneli 2 Mayıs 2024 tarihinde İş Kuleleri İstanbul&rsquo DEVAMI...
Proemtia’nın 1. Yıl & Sektör Buluşması etkinliği kapsamında “Alüminyum & Demir Çelik Sektöründeki Gelişmeler ve Gelecek Beklentiler” paneli 2 Mayıs 2024 tarihinde İş Kuleleri İstanbul&rsquo DEVAMI...
Kompozit Malzemeler 34.BI-MU’nun Başrol Oyuncusu
9 - 12 Ekim 2024 tarihleri arasında BI-MU’nun 34. gerçekleşecek, işleme ve deformasyon takım tezgahları, robotlar, otomasyon, dijital ve katmanlı üretim, yardımcı teknolojiler ve kolaylaştırıcılar ana imalat endüstrisin DEVAMI...
9 - 12 Ekim 2024 tarihleri arasında BI-MU’nun 34. gerçekleşecek, işleme ve deformasyon takım tezgahları, robotlar, otomasyon, dijital ve katmanlı üretim, yardımcı teknolojiler ve kolaylaştırıcılar ana imalat endüstrisin DEVAMI...
Yapay Zekâ Oltanın Ucunda
Yeni trendlere her zaman uyum sağlayan siber suçlular ChatGPT, Midjourney ve diğer üretken yapay zekâ asistanları gibi görünen kötü amaçlı yazılımlar dağıtıyorlar. Dijital güvenlik şirketi ESE DEVAMI...
Yeni trendlere her zaman uyum sağlayan siber suçlular ChatGPT, Midjourney ve diğer üretken yapay zekâ asistanları gibi görünen kötü amaçlı yazılımlar dağıtıyorlar. Dijital güvenlik şirketi ESE DEVAMI...
ESET Güvenlik Çözümleri Şirketlere Rekabet Avantajı Sağlıyor
Siber güvenlik çözümlerinde küresel bir lider olan ESET, son paylaşılan Gartner Market Guide for Managed Detection and Response raporunda Temsilci Marka olarak kabul edildi. Bu tanımlama, ESET’in Yönetilen DEVAMI...
Siber güvenlik çözümlerinde küresel bir lider olan ESET, son paylaşılan Gartner Market Guide for Managed Detection and Response raporunda Temsilci Marka olarak kabul edildi. Bu tanımlama, ESET’in Yönetilen DEVAMI...
Parola Sayısı Arttıkça, Kimlik Avı Saldırıları Cazibesini Koruyor
Siber suçluların en sevdiği saldırı alanı kimlik bilgilerini çalmaya yönelik. Kullanıcılar için de en sıkıntılı süreçlerden biri her geçen gün artan parola bilgilerini yönetebilmek. &nbs DEVAMI...
Siber suçluların en sevdiği saldırı alanı kimlik bilgilerini çalmaya yönelik. Kullanıcılar için de en sıkıntılı süreçlerden biri her geçen gün artan parola bilgilerini yönetebilmek. &nbs DEVAMI...
Kobi’ler İş Teklifi İle Tuzağa Düşürülüyor
Dijital güvenlik şirketi ESET, Polonya, Romanya ve İtalya’daki işletmelere karşı bilgi hırsızlarının kullanıldığı kimlik avı kampanyalarını araştırarak sonuçlarını paylaştı. Saldırganlar daha önce ele geçirdikler DEVAMI...
Dijital güvenlik şirketi ESET, Polonya, Romanya ve İtalya’daki işletmelere karşı bilgi hırsızlarının kullanıldığı kimlik avı kampanyalarını araştırarak sonuçlarını paylaştı. Saldırganlar daha önce ele geçirdikler DEVAMI...
Dolandırıcılar Telefon Numaranızın Peşinde
Dolandırıcılar telefon numaranızı kötü niyetli mesajlarla sizi hedef almak, banka hesabınıza erişmek veya kurumsal verileri çalmak için kullanabilirler. Dijital güvenlik şirketi ESET giderek büyüyen bir DEVAMI...
Dolandırıcılar telefon numaranızı kötü niyetli mesajlarla sizi hedef almak, banka hesabınıza erişmek veya kurumsal verileri çalmak için kullanabilirler. Dijital güvenlik şirketi ESET giderek büyüyen bir DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği, 2024’ün İlk 7 Aylık Verilerini Açıkladı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk 7 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 5 gerileyerek 823 bin 636 adet olarak gerçekleşti. Ge& DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk 7 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 5 gerileyerek 823 bin 636 adet olarak gerçekleşti. Ge& DEVAMI...
4. Ar-Ge Proje Pazarı ve 4. Komponent Tasarım Yarışması’nda büyük fırsat OİB, Projeleri Kuluçkaya Yatıracak, 1 milyon Liralık Ödülün Kapısını Açacak
6. Ulusal Kalıpçılık Zirvesi Sonuç Bildirgesi
Buderus Edelstahl Yeni Satış Organizasyonu ile Türkiye’de hizmetinizde!
Desita Yazılım Tasarımda Yeni Dönemi Konuşuyoruz Başlıklı Seminerini Ankara’da Gerçekleştirdi
Gazi Üniversitesi, FNSS MILDESIGN 2015 Uluslararası Askeri Kara Araçları Tasarım Yarışması’na damgasını vurdu
Böhler Türkiye Bir İlki Gerçekleştirdi
PowerMill Türkiye Distribütörü Desita Yazılım Oldu
Morgan, Yeni Üretim Tesisine Taşındı
Tezmaksan Makina, IDEF’15’te Savunma Sanayi Sektörünü Ağırladı
Sanayide Kadın Eli Projesi ile Kaymet’te İstihdama Kazandırılan Kadın Çalışanlar Sertifikalarını Aldı
YAYIN AKIŞI